حلوای بادام


حلوای بادام یک نوع حلوای خوشمزه و پرخاصیت است.بادام شیرین از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر است.بادام برای رفع سرفه، ناراحتی حنجره و تنگی نفس مفید بوده و خلط آور است.بادام را آسیاب کرده و با عسل مخلوط کنید برای درد کبد و سرفه مفید است. چغاله بادام لثه و ریشه دندان […] نوشته حلوای بادام اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری...

حلوای بادام یک نوع حلوای خوشمزه و پرخاصیت است.بادام شیرین از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر است.بادام برای رفع سرفه، ناراحتی حنجره و تنگی نفس مفید بوده و خلط آور است.بادام را آسیاب کرده و با عسل مخلوط کنید برای درد کبد و سرفه مفید است. چغاله بادام لثه و ریشه دندان را تقویت می کند.چغاله بادام برای خشکی دهان مفید است.دم کرده پوست قهوه ای رنگ مغز بادام بهترین دارو برای تسکین درد و التهاب مجاری تنفسی است. (مقدر مصرف ۵ گرم در ۱۰۰ گرم آب )جوشانده برگ درخت بادام برای نارسائی کبد و کیسه صفرا مفید استروغن بادام خواب آور است و بیخوابی را از بین می برد. برای صاف کردن سینه و نرم شدن روده ها و از بین بردن سرفه خشک باید روغن بادام را با شکر و کتیرا مخلوط کرده و بخورید.

در ۱۰۰ گرم مغز بادام شیرین خشک شده مواد زیر یافت می شود :
آب : ۴/۷ گرم
انرژی : ۵۹۸ کالری
پروتئین : ۱۸/۶ گرم
روغن های اشباع نشده : ۵۴/۲ گرم
نشاسته : ۱۹/۵ گرم
کلسیم : ۳۲۰ میلی گرم
فسفر : ۵۰۰ میلی گرم
آهن : ۴/۷ میلی گرم
پتاسیم : ۷۷۰ میلی گرم
ویتامین ب ۱ : ۰/۲۵ میلی گرم
ویتامین ب ۲ : ۰/۹ میلی گرم
ویتامین ب ۳ : ۳/۵ میلی گرم
بادام از نظر اینکه دارای مواد مغذی بسیاری است بنابراین غذای بسیار خوبی است ولی چون سنگین و ثقیل الهضم می باشد نباید در خوردن آن افراط کرد و مقدر آن نباید در روز بیش از ده دانه باشد. بادام همچنین برای معده های ضعیف و سرد خوب نیست و اشخاصی که معده ضعیف دارند بهتر است بادام را با شکر بخورد.
بادام حاوی گلیکوزید سیانوژنیک به نام آمیگدالین (Amygladin) است. این گلیکوزید در بادام شیرین به مقدار ناچیز ولی در بادام تلخ در حد سمی و به میزان یک تا ۳.۵ درصد حضور دارد و می تواند منشاء مسمومیت دامها و یا انسان واقع شود. هیدرولیز آمیگدالین، ینزالدئید (enzaldehyde)، جنتوبیوز (Gentobiose) و اسید سیانیدریک تولید می کند.

حلوای بادام

مواد لازم:
آرد سفید
۵۰۰ گرم
روغن یا کره
۳۵۰ گرم
پودر قند
۵۰۰ گرم
پودر زنجبیل
۲ قاشق سوپ خوری سرخالی
خلال بادام ۱۰۰ گرم
پودر قند ،پودر کاکائو و پودر پسته برای تزیین
طرز تهیه :
در تابه ای آرد را روی حرارت ملایم بدون کره تفت می دهیم تا زمانی که کرم رنگ شود.آرد تفت داده شده را الک می کنیم تا بدون گلوله باشد. تابه را دوباره روی حرارت ملایم گذاشته ، کره یا روغن را به آن اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم. هل ،زنجبیل و خلال بادام را به مخلوط آرد و کره می افزاییم و کمی تفت می دهیم. در نهایت پودر قند را الک می کنیم تا کاملاَ نرم شود. سپس به مواد اضافه می کنیم.ظرف محتوی حلوا را از روی حرارت بر می داریم و مواد را مرتب هم می زنیم تا خوب با هم مخلوط شوند. از حلوا درون ظرف مناسبی که چرب کرده ایم می ریزیم ، با پشت قاشق آن را صاف می کنیم و ظرف را تکان می دهیم تا همه ی مواد به طور یکنواخت پخش شود. اجازه می دهیم حلوا در دمای اتاق خنک شود. بعد از سرد شدن ،روی حلوا را با کارد و خط کش به شکل چهار گوش یا لوزی برش می دهیم.
روش برش زدن و چیدن حلوا :
هنگام خارج کردن حلوا از سینی و منتقل کردن آن به سینی دیگر ممکن است ردیف اول آن خرد شود ؛بنابر این به نکات زیر توجه کنید:
کارد کوچکی را به طور افقی زیر ردیف دوم انداخته و بکشید تا برش های حلوا از سینی جدا شود . بعد برش ها را در سینی دیگری ،کنار هم بچینید. دو تکه کاغذ به طول سینی ببرید ، یک تکه آن را روی نیمی از حلوابگذارید. روی نیمه ی دیگری از حلوا که با کاغذ پوشیده نشده است را با چایی صاف کن خاکه قند بریزید و بعد با کاغذ روی آن را بپوشانید . نیمی از حلوا را با کاغذ پوشانده بودید با چایی صاف کن پودر کاکائو بپاشید . این عمل را آنقدر تکرار کنید تا همه ی قسمت های حلوا با پودر قند و پودر کاکائو تزیین شود . کمی پودر پسته روی حلوا بریزید و سفره ی افطار خود را با این دسر خوشمزه تزیین کنید.
توجه: این حلوا را می توان درون کاغذهای مخصوص قرار داد.
منبع:بیتوته

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟