انجام روش تشخیصی آمنیوسنتز برای 161 مادر باردار در قزوین


انجام روش تشخیصی آمنیوسنتز برای 161 مادر باردار در قزوین

قزوین - ایرنا - 161 مادر باردار در قزوین با مراجعه به مرکز آموزشی درمانی کوثر از روش آمنیوسنتز (برداشتن نمونه مایع از کیسه نوزاد) جهت تشخیص بیماری‌ها و ناهنجاری‌های کروموزومی و ژنتیکی جنین استفاده کردند.

دکتر شکوه السادات حاج سید ابوترابی متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب بیماری های مادر و جنین در مرکز آموزشی درمانی کوثر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آمنیوسنتز، روشی پزشکی برای تشخیص اختلالات ژنتیکی قبل از تولد نوزاد است که در آن مقداری از مایع درون کیسه نوزاد نمونه برداری و آزمایش می‌شود.

وی اضافه کرد: این روش در خصوص مادرانی که نتیجه غربالگری های بارداری آنها حاکی از خطر بالای بارداری برای ابتلای جنین به هر یک از بیماری های مادرزادی باشد، مادران با سن بیش از ۴۰ سال و یا خانواده های دارای عضو مبتلا به بیماریهای خاص و اختلالات ژنتیکی مناسب است.
حاج سید ابوترابی ادامه داد: امکان انجام آمنیوسنتز از آبان ماه سال ۹۶ در قزوین ایجاد شد و تا پیش از این مادران باردار برای دریافت این خدمت باید با مراجعه به تهران وقت و هزینه زیادی صرف آن می کردند.
وی گفت: زمان تقریبی برداشت نمونه در این خدمت درمانی حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه است و پس از ارسال نمونه به آزمایشگاه و با گذشت حدود دو تا سه هفته در صورت وجود مشکل، بیمار جهت سقط جنین به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود.
این پزشک یادآور شد : در آمنیوسنتز مانند هر تکنیک درمانی دیگر در کنار مزایا و نتایج موثری که دارد یک تا ۲ درصد خطر سقط جنین وجود دارد که برای انجام آن باید مزیت های آن را در کنار خطرات سنجید و تصمیم گرفت.
۷۳۸۸ / ۳۰۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403