یک‌ سلام از ما، جواب از سمتِ‌ مرقد با شما


یک‌ سلام از ما، جواب از سمتِ‌ مرقد با شما

استان‌ها - ایرنا - در شرایطی که دو روز به اربعین حسینی (ع) در کربلای معلا باقیمانده، زائران ایرانی که دست ادب بر سینه نهاده و همه حال و هوای زیارت را در سلام‌ به آن حضرت خلاصه کردند، راه بازگشت پیش گرفته اند.

آنهایی که سفر اربعین را تجربه کرده‌اند، می‌دانند که رسم مردم عراق در زیارت اربعین چیست؛ پای پیاده خود را به کربلای معلا می رسانند و برای رعایت حال زائران دیگر حتی گاهی در خیابان‌های اطراف حرم می‌ایستند، زیارت اربعین می‌خوانند و زیارت خود را به یک سلام در جوار مضجع شریف آن حضرت خلاصه می‌کنند و راه بازگشت در پیش می‌گیرند؛ توصیه‌ای که بزرگان دین همواره داشته‌اند و بارها از آنان نقل شده است که پس از آنکه پای پیاده به کربلا رسیدند، سلام بدهید و برگردید تا ازدحام جمعیت پیش نیاید.
از مراجع بزرگ تقلید نیز نقل شده که یکی از آداب زیارت، این است که برای دیگران ایجاد مزاحمت و سختی نشود؛ یعنی در گوشه ای از ضریح دعا و زیارت خود را بخوانند و برگردند و تصور بر این نباشد که اگر کنار ضریح امام معصوم نباشند، زیارت آنها قبول نیست.
با این اوصاف و با توجه به رشد ۵۰ درصدی زائران ایرانی اربعین، انتظار می‌رود که هموطنان نیز زیارت خود را خلاصه کرده و بازگشت از سفر خود را طوری برنامه‌ریزی کنند که دستگاه‌های خدماتی نیز بتوانند از عهده وظایف خود برآید.
جدیدترین خبرها از چهار گذرگاه مرزی با عراق از بازگشت زائران اربعین حکایت دارد و آنهایی که در روزهای نخستین ماه صفر راه زیارت در پیش گرفته بودند، اکنون در تلاشند تا هرچه سریعتر به میهن بازگردند.
مسئولان بویژه پلیس راهنمایی و رانندگی نیز همین خواسته را از زائران اربعین دارند و از آنهایی که زیات خود را انجام داده اند، می خواهند تا در بازگشت خود تعجیل کنند تا دستگاه‌ها در خدمت رسانی به زائران حضرت اباعبدالله الحسین دچار مشکل نشوند.
آنطور که آمار سامانه سماح نشان می‌دهد، بالغ بر سه میلیون و ۲۵۲ هزار نفر برای زیارت اربعین ثبت نام کرده‌اند و از ابتدای ماه صفر تاکنون سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفراز طریق مرزهای چهارگانه به عراق تردد کردند.
به گفته معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور، ۲ میلیون و ۸۱۴ هزار و ۱۵۹ زائر اربعین حسینی در ۱۵ روز نخست ماه صفر از مرزهای چهارگانه خسروی در استان کرمانشاه، مهران در استان ایلام و چذابه و شلمچه از خوزستان رهسپار کربلای معلی و نجف اشرف شدند.
از مجموع ترددها، ۵۶ درصد زائران اربعین حسینی از مرز مهران، ۲۵ درصد از شلمچه، ۱۱ درصد از چذابه، پنج درصد از خسروی و سه درصد از طریق مرزهای هوایی کشور به شهرهای مقدس عراق عزیمت کردند.
از این میزان تردد یک میلیون و ۱۰۰ هزار زائر تاکنون به کشور بازگشته‌اند و ۲ میلیون نفر دیگر هم اکنون در عراق بسر می‌برند.
همین آمار گویای رشد چشم‌گیر زائران اربعین حسینی است زیرا سال گذشته حدود ۲ میلیون زائر ایرانی در آیین اربعین حضور داشتند یعنی امسال مسئولیت تامین امنیت وارایه خدمات به زائران ۵۰ درصد بیشتر از پارسال شده است.
بر همین اساس سازمان راهداری، پلیس و دیگر دستگاه‌ها بسیج شده اند که زائران را به سلامت و با کمترین مشکل به شهرهای خود بازگردانند هرچند که طبق آخرین آمار، تصادفات در جاده‌های مرزهای غربی ۹۸ درصد افزایش یافته و تاکنون ۹۰ نفر از هموطنان در این حوادث جان خود را از دست داده اند و ۹۱۰ نفر نیز مصدوم شده اند.
نگاهی به آخرین وضعیت مرزها نیز نشان می دهد که مسئولان در این مناطق برای هدایت زائران به سمت شهرهای خود امکانات خود را بویژه در حوزه حمل و نقل به کار گرفته اند.
با توجه به اینکه طرف عراقی در روزهای آغازین ورود زائران ایرانی در تردد و تامین وسایل حمل و نقل عمومی زائران با مشکلاتی روبرو بود، مسئولان ایرانی با همکاری طرف عراقی تمهیداتی را برای انتقال زائران به مرزها در پیش گرفته‌اند؛ بنا بر اعلام حمید مکارم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان نجف در حال حاضر اتوبوس‌های ایرانی در توقفگاه «مدینه الزائرین» در «ابوالصخیر» نجف اشرف آماده انتقال زائران به مرز مهران است.
وی از زائران ایرانی خواست بازگشت خود به کشور را به طور صحیح مدیریت کنند و برنامه بازگشت را به بعد از ظهر اربعین و روز قبل و بعد از آن موکول نکنند زیرا دسترسی به وسایط نقلیه مناسب و رسیدن به مرزها به دلیل ترافیک سنگین جاده در این روز، دچار مشکل می شود.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان نجف اضافه کرد در روز اربعین به دلیل اینکه همه زائران قصد بازگشت به شهر و دیارشان دارند، دستیابی به وسایط نقلیه مناسب یک چالش جدی است و مزید بر آن تمامی جاده های عراق با ترافیک سنگین مواجه هستند امری که بازگشت زائران ایرانی را در این وقت با دردسر توام می کند.
وی از زائرانی که به هر دلیل مایلند در روز اربعین حسینی در کربلای معلا بمانند، خواست که بازگشت خود را به دو روز بعد از اربعین موکول کنند تا هم امکان دسترسی آسان به وسایط نقلیه داشته و هم با ترافیک سنگین جاده های عراق مواجه نشوند.
اکنون بیشترین تردد از مرز مهران انجام‌ می‌شود و از آنجا که بسیاری از زائرانی که با خودروی شخصی به این نقطه عزیمت کرده‌اند، برای بازگشت نیز به همین مرز مراجعه می‌کنند، از سایر زائران خواسته شده است که مرز دیگری چون خسروی که ترافیک کمتری دارد، انتخاب کنند.
آنطور که مسئولان امنیتی و انتظامی‌ گفته‌اند در مرزهای چهار گانه و استان های منتهی به مرز عراق امنیت برقرار است و انتظار می‌رود با همکاری زائران عزیز در تردد و صبر و حوصله آنان در دریافت خدمات عمومی، پرونده امسال اربعین با موفقیت و بدون مشکل حل شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک