مساجد ایران و عراق در جریان پیاده روی اربعین یکی از مهم ترین مراکز خدمت رسانی به زائران هستند


مساجد ایران و عراق در جریان پیاده روی اربعین یکی از مهم ترین مراکز خدمت رسانی به زائران هستند

طاهریان با اشاره به نقش مهم و حیاتی مساجد در زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و جریان اربعین گفت: مساجد ایران و عراق در جریان پیاده روی اربعین یکی از مهم ترین مراکز خدمت رسانی به زائران حسینی هستند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، «مرتضی طاهریان»، با اشاره به نقش مهم و حیاتی مساجد در زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و جریان اربعین، گفت: مساجد ایران و عراق در جریان پیاده روی اربعین یکی از مهم ترین مراکز خدمت رسانی به زائران گرامی هستند.

معاون ساماندهی و شبکه سازی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از مواکب ایران اسلامی مستقر در مسیرهای منتهی به مرزها و یا در کشور عراق، یا مستقیم وابسته به مساجد هستند و یا خدمتگزاران مواکب عموما از افراد موثر در مساجدند و این تاکید بر نقش محوری مساجد در جریان های مذهبی است.

طاهریان با تاکید بر اینکه نقش مساجد را در زنده نگهداشتن جریان اربعین نمی توان فراموش کرد، بیان کرد: در دهه اول محرم شاهد برپایی بسیاری از تکایا و هیئات در تمامی شهرها و روستاهای کشور هستیم، اما پس از دهه اول بخش قابل توجهی از این هیئات و تکایا که به صورت موقت و به صورت حداکثر ۱۲ روزه برپا شده بودند، دیگر فعالیت ندارند، ولی شاهد این موضوع بودیم و هستیم که عمده عزاداری های اربعین با محوریت مساجد برگزار می شده و می شود.

معاون ساماندهی و شبکه سازی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: در سال های اخیر موضوع اقامه نماز اول وقت و آن هم به جماعت در مواکب حسینی مسیرهای پیاده روی اربعین از رونق ویژه ای برخوردار شده که این موضوع را باید نشأت گرفته از فرهنگ حاکم بر زائران مسجدی (ایرانی،عراقی و سایر ملیت ها) دانست چرا که موضوع «مسجد» و «نماز اول وقت به جماعت» با یکدیگر پیوند محکمی دارند.

وی افزود: مسیر پیاده روی اربعین در هنگام اذان تقریبا خالی از جمعیت می شود چرا که اکثریت زائران در مواکب حسینی در حال اقامه نماز هستند. این حرکت را باید یک نشانه بسیار خوب دانست،زیرا که اقامه عزای حضرت سیدالشهداء(ع) در پیوند با اقامه نماز معنای واقعی خود را پیدا می کند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز