ایجاد نشاط زمینه ارتقای سلامت جامعه است/ضرورت ترویج فرهنگ ورزش


ایجاد نشاط زمینه ارتقای سلامت جامعه است/ضرورت ترویج فرهنگ ورزش

شهرکرد- ایجاد نشاط و شادابی در استان ها به ویژه استان های محروم از جمله چهارمحال و بختیاری، زمینه ساز ارتقای سلامت مردم این مناطق است که باید مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: نشاط واژه‌ای است که شاید بسیاری به سادگی از کنار آن بگذرند اما نمی دانند توجه به این امر چه پیامدهای شگفت انگیزی در پی دارد.

بارها از مسئولان درباره شادی در اجتماع صحبت‌های شنیده شده اما آن گونه که باید موثر عمل نشده است و به نظر می رسد در مرحله نخست باید تعریف درستی از شادی و راه های ایجاد و افزایش نشاط به ویژه در قشر بانوان داشت و بعد از آن با عزم جدی و به صورت یک نیاز ضروری، به این مرحله اجرا رسید.

موضوعی که امروزه بسیار احساس می شود ایجاد نشاط در قشر بانوان است که به ویژه در برخی مناطق کشور به دلایل فرهنگ آن مناطق، بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است.

دین اسلام انسان مسلمان را فردی با نشاط می داند و دوری از نشاط صحیح مبتنی بر اصول دین را نمی‌پسندد. به علاوه اینکه انسان با دوری از نشاط به مرور پرخاشگر شده و در درجه نخست از خانواده خود دور خواهد شد، در نتیجه تا خانوده‌ها شاد نباشند نمی‌توان به جامعه شاد، دارای سلامت روح و جسم سالم و موفق در هر زمینه‌ای رسید.

افراد جامعه با نبود شادی به افرادی خشن با تحمل پایین تبدیل می‌شوند

معاون پیشگیری بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: نبود یا از بین رفتن نشاط اجتماعی در یک جامعه به دو عامل «فردی- خانوادگی» و «محیطی- اجتماعی» بستگی دارد.

اشرف عسگری اشتغال و سلامت جسمی و روانی، مشکلات اقتصادی، کمبود وسایل تفریحی، ضعف در مهارت های ارتباطی با دیگران، انزوا طلبی و گوشه گیری و کاهش روابط خانوادگی را از عوامل فردی -خانوادگی برشمرد.

عسگری بافت شهر و محله، آلودگی صوتی و خشن بودن شرایط محیطی، ترافیک، عدم ثبات اقتصادی و تورم، بی‌نظمی های اجتماعی، تعارض میان فرهنگ و باورهای دینی با رفتارهای اجتماعی، نهادینه شدن بعضی از رفتارها و هنجار شکنی‌ها، کم شدن فضای سبز و جلوه‌های زیبای شهری، بکارگیری رنگ های سرد و کدر مانند خاکستری و تیره، نامساعد بودن شرایط در محیط شغلی و... را از مهمترین عوامل تاثیر گذار در افراد بر شمرد و بیان کرد: این عوامل به مرور زمان خُلق افراد و آستانه تحمل آنان را به طور طبیعی کاهش می‌ دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این موارد با نبود شادی، افراد جامعه به افرادی خشن با تحمل پایین تبدیل می‌شوند که خود به خود ارتباطات بین فردی را در جامعه تحت الشعاع قرار می دهد و ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی روانی مانند افسردگی، استرس، اضطراب و خشونت های خانگی خواهد بود.

ایجاد نشاط زمینه ارتقای سلامت جامعه است/ضرورت ترویج فرهنگ ورزش

عسگری بیان کرد: به طور کلی می توان گفت شادابی تحت تاثیر جامعه و شرایط فردی انسان ها قرار دارد.

در چهارمحال و بختیاری به دلیل بعضی از خرده فرهنگ‌ها مانند نگهداری عزای عزیزان بعد از فوت به مدت طولانی، اشاعه و تشویق رفتارهای حاکی از نبود نشاط، پوشیدن لباس‌های رنگ تیره و ... خود به خود زمینه برای محدودیت افراد از نشاط فراهم می‌ کندوی با بیان اینکه شادکامی موجب تحرک فیزیکی و شکوفایی ظرفیت‌های جدید در جامعه می شود، تاکید کرد: برقراری گسترده روابط اجتماعی، گسترش مشارکت های مردمی و هدفمندی جامعه از آثار نشاط اجتماعی است.

عسگری با اشاره به اینکه نشاط اجتماعی حاصل عواملی است که از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است و ناشی از فرهنگ جوامع است، تاکید کرد: در چهارمحال و بختیاری به دلیل بعضی از خرده فرهنگ‌ها مانند نگهداری عزای عزیزان بعد از فوت به مدت طولانی، اشاعه و تشویق رفتارهای حاکی از نبود نشاط، پوشیدن لباس‌های رنگ تیره و ... خود به خود زمینه برای محدودیت افراد از نشاط را فراهم می‌ کند.

وی بیان کرد: مسئولان و دست اندرکاران دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند با تغییر نگرش مبنی بر اینکه همیشه شادی معادل بی بند و باری و لاقیدی و قانون شکنی نیست و ترویج مظاهر صحیح شادی که با فرهنگ دینی همخوانی دارد زمینه ساز ارتقای نشاط در جامعه باشند.

وی بیان کرد: استفاده از لباس‌های شاد و آگاه سازی مردم برای درک تمایز نشاط با لذات مادی و شادی‌های کاذب و استفاده از هنرهای خیابانی، جشنواره‌ها، بهبود زیرساخت‌‎های تفریحی برای استفاده بهینه از طبیعت و آموزش درک زیبایی‌های طبیعی، ساماندهی و رونق بخشی به احیای جشن‌های محله ای و مذهبی، ایجاد سلامت اداری در محیط های کاری، افزایش و ایجاد آرامش روانی برای پرسنل دستگاه‌ها، توجه به شایسته سالاری و دیگر شاخص‌های سلامت اداری، افزایش روحیه کار، حفظ شان کارکنان و ... از مهمترین اقداماتی است که زمینه ساز ارتقای نشاط در جامعه می شود و این موارد باید مورد توجه قرار گیرد.

عسگری تاکید کرد: استفاده از رسانه و فضای مجازی در راستای بازتولید «امیدواری اجتماعی» نیز نقش موثری در ایجاد نشاط در جامعه خواهد داشت.

وی بیان کرد: استفاده از دیدگاه های نخبگان آشنا با فرهنگ و هویت مردم استان در کمیته‌های تخصصی اجتماعی و فرهنگی می تواند به اجرایی شدن طرح‌های ایجاد شادی و نشاط کمک شایانی کند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری گفت: افزایش شادی موجب کاهش ترس‌ها، استرس‌ها و نگرانی‌ها شده که ریشه بسیاری از آسیب های فردی و اجتماعی است و خود به خود به ارتقاء سلامت روان جامعه کمک خواهد کرد.

حمید کریمی مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ایجاد نشاط در جامعه توسط ورزش، با تاکید بر اینکه باید به سمت عمومی کردن ورزش پیش رفت، گفت: هنوز شعار ورزش همگانی یک شعار غریب است که باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شده و متولیان امر نیز با همگرایی، جامعه را از پرتگاه سستی و بی رمقی دور کنند که متاسفانه تاکنون این امر به صورت جدی تحقق پیدا نکرده است.

برای ایجاد نشاط عمومی علاوه بر توسعه ورزش همگانی باید در زمینه ورزش قهرمانی و حرفه ای نیز سرمایه گذاری شود و همان گونه که حضور ورزشکاران در تیم های ملی،کسب عنوان های قهرمانی و رویدادهای ملی می‌تواند تا روزهای متمادی شادی و غرور ملی را به مردم کشور و حتی یک روستا هدیه کندوی با بیان اینکه برنامه های فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان از ۱۶۵ مورد در سال ۹۶ به ۳۴۰ برنامه در سال ۹۷ افزایش داشته است، گفت: کوهگشت، پیاده روی، توسعه باشگاه های خصوصی، احداث خانه ورزش روستایی و المپیاد ورزشی کارکنان دولت از جمله این اقدامات است اما همچنان پاسخگوی نیاز جامعه نیست.

کریمی بیان کرد: هدف از تمامی برنامه‌ریزی‌ها این است که مردم با ورزش همگام و همراه شوند، زیرا ورزش علاوه بر تاثیر مستقیم در سلامت عمومی، از نظر اقتصادی نیز می‌تواند گره گشای اشتغال و کمبود درآمد در کشور باشد.

وی بیان کرد: برای ایجاد نشاط عمومی علاوه بر ورزش همگانی باید در زمینه ورزش قهرمانی و حرفه ای نیز سرمایه گذاری شود و همان گونه که حضور ورزشکاران در تیم های ملی، کسب عنوان های قهرمانی و رویدادهای ملی می‌تواند تا روزهای متمادی شادی و غرور ملی را به مردم کشور و حتی یک روستا هدیه کند.

کریمی گفت: طراحی مبلمان شهری و تلاش های صورت گرفته در ایجاد زیرساخت ورزشی به خصوص در زمینه ورزش شهروندی هنوز جوابگوی نیاز عمومی جامعه نیست لذا در سیاستگذاری‌های دولت نیز باید به این نکته توجه کرد که هزینه کردن در ورزش موجب پیشگیری قابل توجه در هزینه‌های درمان و بیماری‌ها می‌شود و لازم است سیاست گذاران به سمت عمومی کردن ورزش حرکت کنند تا سلامت روح و جسم به جامعه هدیه شود.

شهرداری ها در مسیر توسعه زیر ساخت های ورزشی در پارک ها حرکت کنند

وی تصریح کرد: ورزش شهروندی ورزشی آسان برای همگان است و بیشتر در تکالیف شهرداری‌ها محسوب می‌شود اما متاسفانه با وجود اقدامات مطلوب صورت گرفته، هنوز از دستگاه های مدرن ورزشی با استاندارهای مناسب در پارک ها خبری نیست.

کریمی اظهار داشت: باید تمام اقشار در ورزش دیده شوند و پیشنهاد می ‌شود که شهرداری قبل از طراحی پارک‌ها، آمایشی از منطقه و استعدادهای ورزشی داشته باشد تا در نهایت برای مثال تصمیم بر احداث مجموعه ورزشی تنیس و یا ... در یک منطقه گرفته شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این اداره کل بودجه‌های مختصری در گسترش ورزش شهروندی دارد، گفت: علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها، اکنون زیرساخت و اعتبارات قابل توجه اداره کل ورزش و جوانان استان به سمت ورزش همگانی رفته است اما باید در تمام حوزه ها مانند ورزش صنایع و اصناف برنامه ریزی کرد که اگر تمام دستگاه‌ها همزمان با ورود بخش خصوصی آستین بالا نزنند، نشاط حاصل از ورزش در جامعه محقق نخواهد نشد.

وی با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام نیز به توسعه ورزش بسیار اهمیت داده شده است، گفت: در فرهنگ سازی ورزش، باید راهکارهای جدید در پیش بگیریم که در این میان نقش رسانه‌ها بسیار مهم و تاثیرگذار است.

کریمی با بیان اینکه فقر حرکتی در خانم ها بیشتر از آقایان است، گفت: متاسفانه برخی مسائل و محدودیت های پیش روی بانوان در زمینه سبک زندگی باعث شده تا آسیب هایی به این قشر به علت کم تحرکی وارد شود که طی دو سال گذشته تلاش کردیم با جذب ورزشکاران به خصوص در حوزه بانوان، تعداد بیمه شدگان ورزشی را ۳۵ درصد افزایش دهیم و این در حالی است که متوسط کشور بین سه تا پنج درصد است.

وی در خصوص کاهش فقر حرکتی، نشاط و فراهم کردن مکان مناسب برای ورزش همگانی در استان، گفت: تاکنون آمار دقیقی از اینکه چند درصد مردم استان ورزش می کنند، ارائه نشده که این مهم می‌تواند مانع بزرگی برای تصمیم سازی مدیران بوده و اکنون یک ضعف محسوب می‌شود.

کریمی سرمایه گذاری روی مساجد استان به دلیل جمعیت بالقوه این طیف گسترده با برگزاری کلاس‌های ورزشی، طرح هر مدرسه یک مکان ورزشی در ایام تابستان برای تمام اقشار، توسعه و رونق زیرساخت‌های بازی‌های خیابانی و ورزش صنایع را چهار پیشنهاد ارائه شده اداره کل ورزش و جونان استان در زمینه افزایش تحرک در جامعه برشمرد که در صورت پذیرش، به زودی محقق خواهند شد.

وی در خصوص توسعه ورزش در روستاها به ویژه برای خانم‌ها، گفت: تلاش می‌شود علاوه بر ۲۴۰ خانه ورزش روستایی که سال گذشته افتتاح شد، در سال پیش‌رو نیز ۲۰۰ خانه ورزش روستایی دیگر در روستاهای استان راه اندازی شود.

ایجاد نشاط زمینه ارتقای سلامت جامعه است/ضرورت ترویج فرهنگ ورزش

کریمی در زمینه گسترش فرهنگ ورزش به خصوص در بین خانم‌ها، بیان کرد: اداره کل ورزش و جوانان به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی این مطالبه عمومی به حق مردم استان باشد و علاوه بر لزوم ایجاد حساسیت در بین دستگاه‌های متولی، رسانه‌ها نیز نقش بسیار موثری خواهند داشت که امید است با یک عزم عمومی به آن پرداخته شود.

شادابی با خوشبختی انسان ها رابطه مستقیم دارد

معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص ضرورت نشاط در جامعه، بیان کرد: باید تعریف درستی از نشاط ارائه شود و این امر نیازمند یک تحقیق جامع است.

حجت الاسلام سید عزیزالله میراحمدی با بیان اینکه شادابی با خوشبختی رابطه مستقیم دارد و انسان خوشبخت، قطعا شاداب است، گفت: نماز اول وقت و مناجات با پروردگار نیز موجب آرامش و امنیت شده و فرد احساس می کند که در زندگی پناهگاهی دارد و هنگام گرفتاری می تواند با کسی گفت و گو کند.

حجت الاسلام میراحمدی داشتن طمع و آرزوهای دست نیافتنی را موجب افسردگی دانست و گفت: این موارد احساس رضایت مندی را از فرد دور خواهد کرد.

وی با تاکید بر نقش ورزش در ایجاد نشاط و شادابی، گفت: باید زیرساخت های لازم به ویژه برای ورزش بانوان از سوی متولیان فراهم شود اما تاکنون مسئولان متولی این امر را محقق نکردند.

حجت الاسلام میراحمدی ادامه داد: ورزش سلامت روح و جسم، منظم شدن، افزایش تحرک، تناسب اندام و تعادل روح را به دنبال دارد که اسلام نیز به این موارد اهمیت داده اما متاسفانه در جامعه چندان توجهی به این مهم نشده است.

وی در خصوص گردهمایی بانوان، پوشیدن لباس شاد و شادی کردن منطبق بر شئوات اسلامی، گفت: این امر مانعی ندارد، اسلام با بی بندباری ولنگاری مخالف است.

بهره گیری از ظرفیت های هر منطقه در کنار استفاده از روش های علمی برای ایجاد نشاط اجتماعی ضروری است. ارتقای فرهنگ ورزش در جامعه یکی از مهمترین از عامل ها در ایجاد نشاط اجتماعی است که این مهم باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

ایجاد نشاط و شادابی در استان ها به ویژه استان های محروم از جمله چهارمحال و بختیاری زمینه ساز ارتقای سلامت مردم این مناطق است که باید مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد.


خبرگزاری مهر - گروه استان ها: نشاط واژه‌ای است که شاید بسیاری به سادگی از کنار آن بگذرند اما نمی دانند توجه به این امر چه پیامدهای شگفت انگیزی در پی دارد.

بارها از مسئولان درباره شادی در اجتماع صحبت‌های شنیده شده اما آن گونه که باید موثر عمل نشده است و به نظر می رسد در مرحله نخست باید تعریف درستی از شادی و راه های ایجاد و افزایش نشاط به ویژه در قشر بانوان داشت و بعد از آن با عزم جدی و به صورت یک نیاز ضروری، به این مرحله اجرا رسید.

موضوعی که امروزه بسیار احساس می شود ایجاد نشاط در قشر بانوان است که به ویژه در برخی مناطق کشور به دلایل فرهنگ آن مناطق، بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است.

دین اسلام انسان مسلمان را فردی با نشاط می داند و دوری از نشاط صحیح مبتنی بر اصول دین را نمی‌پسندد. به علاوه اینکه انسان با دوری از نشاط به مرور پرخاشگر شده و در درجه نخست از خانواده خود دور خواهد شد، در نتیجه تا خانوده‌ها شاد نباشند نمی‌توان به جامعه شاد، دارای سلامت روح و جسم سالم و موفق در هر زمینه‌ای رسید.

افراد جامعه با نبود شادی به افرادی خشن با تحمل پایین تبدیل می‌شوند

معاون پیشگیری بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: نبود یا از بین رفتن نشاط اجتماعی در یک جامعه به دو عامل «فردی- خانوادگی» و «محیطی- اجتماعی» بستگی دارد.

اشرف عسگری اشتغال و سلامت جسمی و روانی، مشکلات اقتصادی، کمبود وسایل تفریحی، ضعف در مهارت های ارتباطی با دیگران، انزوا طلبی و گوشه گیری و کاهش روابط خانوادگی را از عوامل فردی -خانوادگی برشمرد.

عسگری بافت شهر و محله، آلودگی صوتی و خشن بودن شرایط محیطی، ترافیک، عدم ثبات اقتصادی و تورم، بی‌نظمی های اجتماعی، تعارض میان فرهنگ و باورهای دینی با رفتارهای اجتماعی، نهادینه شدن بعضی از رفتارها و هنجار شکنی‌ها، کم شدن فضای سبز و جلوه‌های زیبای شهری، بکارگیری رنگ های سرد و کدر مانند خاکستری و تیره، نامساعد بودن شرایط در محیط شغلی و... را از مهمترین عوامل تاثیر گذار در افراد بر شمرد و بیان کرد: این عوامل به مرور زمان خُلق افراد و آستانه تحمل آنان را به طور طبیعی کاهش می‌ دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این موارد با نبود شادی، افراد جامعه به افرادی خشن با تحمل پایین تبدیل می‌شوند که خود به خود ارتباطات بین فردی را در جامعه تحت الشعاع قرار می دهد و ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی روانی مانند افسردگی، استرس، اضطراب و خشونت های خانگی خواهد بود.

ایجاد نشاط زمینه ارتقای سلامت جامعه است/ضرورت ترویج فرهنگ ورزش

عسگری بیان کرد: به طور کلی می توان گفت شادابی تحت تاثیر جامعه و شرایط فردی انسان ها قرار دارد.

در چهارمحال و بختیاری به دلیل بعضی از خرده فرهنگ‌ها مانند نگهداری عزای عزیزان بعد از فوت به مدت طولانی، اشاعه و تشویق رفتارهای حاکی از نبود نشاط، پوشیدن لباس‌های رنگ تیره و ... خود به خود زمینه برای محدودیت افراد از نشاط فراهم می‌ کندوی با بیان اینکه شادکامی موجب تحرک فیزیکی و شکوفایی ظرفیت‌های جدید در جامعه می شود، تاکید کرد: برقراری گسترده روابط اجتماعی، گسترش مشارکت های مردمی و هدفمندی جامعه از آثار نشاط اجتماعی است.

عسگری با اشاره به اینکه نشاط اجتماعی حاصل عواملی است که از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است و ناشی از فرهنگ جوامع است، تاکید کرد: در چهارمحال و بختیاری به دلیل بعضی از خرده فرهنگ‌ها مانند نگهداری عزای عزیزان بعد از فوت به مدت طولانی، اشاعه و تشویق رفتارهای حاکی از نبود نشاط، پوشیدن لباس‌های رنگ تیره و ... خود به خود زمینه برای محدودیت افراد از نشاط را فراهم می‌ کند.

وی بیان کرد: مسئولان و دست اندرکاران دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند با تغییر نگرش مبنی بر اینکه همیشه شادی معادل بی بند و باری و لاقیدی و قانون شکنی نیست و ترویج مظاهر صحیح شادی که با فرهنگ دینی همخوانی دارد زمینه ساز ارتقای نشاط در جامعه باشند.

وی بیان کرد: استفاده از لباس‌های شاد و آگاه سازی مردم برای درک تمایز نشاط با لذات مادی و شادی‌های کاذب و استفاده از هنرهای خیابانی، جشنواره‌ها، بهبود زیرساخت‌‎های تفریحی برای استفاده بهینه از طبیعت و آموزش درک زیبایی‌های طبیعی، ساماندهی و رونق بخشی به احیای جشن‌های محله ای و مذهبی، ایجاد سلامت اداری در محیط های کاری، افزایش و ایجاد آرامش روانی برای پرسنل دستگاه‌ها، توجه به شایسته سالاری و دیگر شاخص‌های سلامت اداری، افزایش روحیه کار، حفظ شان کارکنان و ... از مهمترین اقداماتی است که زمینه ساز ارتقای نشاط در جامعه می شود و این موارد باید مورد توجه قرار گیرد.

عسگری تاکید کرد: استفاده از رسانه و فضای مجازی در راستای بازتولید «امیدواری اجتماعی» نیز نقش موثری در ایجاد نشاط در جامعه خواهد داشت.

وی بیان کرد: استفاده از دیدگاه های نخبگان آشنا با فرهنگ و هویت مردم استان در کمیته‌های تخصصی اجتماعی و فرهنگی می تواند به اجرایی شدن طرح‌های ایجاد شادی و نشاط کمک شایانی کند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری گفت: افزایش شادی موجب کاهش ترس‌ها، استرس‌ها و نگرانی‌ها شده که ریشه بسیاری از آسیب های فردی و اجتماعی است و خود به خود به ارتقاء سلامت روان جامعه کمک خواهد کرد.

حمید کریمی مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ایجاد نشاط در جامعه توسط ورزش، با تاکید بر اینکه باید به سمت عمومی کردن ورزش پیش رفت، گفت: هنوز شعار ورزش همگانی یک شعار غریب است که باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شده و متولیان امر نیز با همگرایی، جامعه را از پرتگاه سستی و بی رمقی دور کنند که متاسفانه تاکنون این امر به صورت جدی تحقق پیدا نکرده است.

برای ایجاد نشاط عمومی علاوه بر توسعه ورزش همگانی باید در زمینه ورزش قهرمانی و حرفه ای نیز سرمایه گذاری شود و همان گونه که حضور ورزشکاران در تیم های ملی،کسب عنوان های قهرمانی و رویدادهای ملی می‌تواند تا روزهای متمادی شادی و غرور ملی را به مردم کشور و حتی یک روستا هدیه کندوی با بیان اینکه برنامه های فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان از ۱۶۵ مورد در سال ۹۶ به ۳۴۰ برنامه در سال ۹۷ افزایش داشته است، گفت: کوهگشت، پیاده روی، توسعه باشگاه های خصوصی، احداث خانه ورزش روستایی و المپیاد ورزشی کارکنان دولت از جمله این اقدامات است اما همچنان پاسخگوی نیاز جامعه نیست.

کریمی بیان کرد: هدف از تمامی برنامه‌ریزی‌ها این است که مردم با ورزش همگام و همراه شوند، زیرا ورزش علاوه بر تاثیر مستقیم در سلامت عمومی، از نظر اقتصادی نیز می‌تواند گره گشای اشتغال و کمبود درآمد در کشور باشد.

وی بیان کرد: برای ایجاد نشاط عمومی علاوه بر ورزش همگانی باید در زمینه ورزش قهرمانی و حرفه ای نیز سرمایه گذاری شود و همان گونه که حضور ورزشکاران در تیم های ملی، کسب عنوان های قهرمانی و رویدادهای ملی می‌تواند تا روزهای متمادی شادی و غرور ملی را به مردم کشور و حتی یک روستا هدیه کند.

کریمی گفت: طراحی مبلمان شهری و تلاش های صورت گرفته در ایجاد زیرساخت ورزشی به خصوص در زمینه ورزش شهروندی هنوز جوابگوی نیاز عمومی جامعه نیست لذا در سیاستگذاری‌های دولت نیز باید به این نکته توجه کرد که هزینه کردن در ورزش موجب پیشگیری قابل توجه در هزینه‌های درمان و بیماری‌ها می‌شود و لازم است سیاست گذاران به سمت عمومی کردن ورزش حرکت کنند تا سلامت روح و جسم به جامعه هدیه شود.

شهرداری ها در مسیر توسعه زیر ساخت های ورزشی در پارک ها حرکت کنند

وی تصریح کرد: ورزش شهروندی ورزشی آسان برای همگان است و بیشتر در تکالیف شهرداری‌ها محسوب می‌شود اما متاسفانه با وجود اقدامات مطلوب صورت گرفته، هنوز از دستگاه های مدرن ورزشی با استاندارهای مناسب در پارک ها خبری نیست.

کریمی اظهار داشت: باید تمام اقشار در ورزش دیده شوند و پیشنهاد می ‌شود که شهرداری قبل از طراحی پارک‌ها، آمایشی از منطقه و استعدادهای ورزشی داشته باشد تا در نهایت برای مثال تصمیم بر احداث مجموعه ورزشی تنیس و یا ... در یک منطقه گرفته شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این اداره کل بودجه‌های مختصری در گسترش ورزش شهروندی دارد، گفت: علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها، اکنون زیرساخت و اعتبارات قابل توجه اداره کل ورزش و جوانان استان به سمت ورزش همگانی رفته است اما باید در تمام حوزه ها مانند ورزش صنایع و اصناف برنامه ریزی کرد که اگر تمام دستگاه‌ها همزمان با ورود بخش خصوصی آستین بالا نزنند، نشاط حاصل از ورزش در جامعه محقق نخواهد نشد.

وی با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام نیز به توسعه ورزش بسیار اهمیت داده شده است، گفت: در فرهنگ سازی ورزش، باید راهکارهای جدید در پیش بگیریم که در این میان نقش رسانه‌ها بسیار مهم و تاثیرگذار است.

کریمی با بیان اینکه فقر حرکتی در خانم ها بیشتر از آقایان است، گفت: متاسفانه برخی مسائل و محدودیت های پیش روی بانوان در زمینه سبک زندگی باعث شده تا آسیب هایی به این قشر به علت کم تحرکی وارد شود که طی دو سال گذشته تلاش کردیم با جذب ورزشکاران به خصوص در حوزه بانوان، تعداد بیمه شدگان ورزشی را ۳۵ درصد افزایش دهیم و این در حالی است که متوسط کشور بین سه تا پنج درصد است.

وی در خصوص کاهش فقر حرکتی، نشاط و فراهم کردن مکان مناسب برای ورزش همگانی در استان، گفت: تاکنون آمار دقیقی از اینکه چند درصد مردم استان ورزش می کنند، ارائه نشده که این مهم می‌تواند مانع بزرگی برای تصمیم سازی مدیران بوده و اکنون یک ضعف محسوب می‌شود.

کریمی سرمایه گذاری روی مساجد استان به دلیل جمعیت بالقوه این طیف گسترده با برگزاری کلاس‌های ورزشی، طرح هر مدرسه یک مکان ورزشی در ایام تابستان برای تمام اقشار، توسعه و رونق زیرساخت‌های بازی‌های خیابانی و ورزش صنایع را چهار پیشنهاد ارائه شده اداره کل ورزش و جونان استان در زمینه افزایش تحرک در جامعه برشمرد که در صورت پذیرش، به زودی محقق خواهند شد.

وی در خصوص توسعه ورزش در روستاها به ویژه برای خانم‌ها، گفت: تلاش می‌شود علاوه بر ۲۴۰ خانه ورزش روستایی که سال گذشته افتتاح شد، در سال پیش‌رو نیز ۲۰۰ خانه ورزش روستایی دیگر در روستاهای استان راه اندازی شود.

ایجاد نشاط زمینه ارتقای سلامت جامعه است/ضرورت ترویج فرهنگ ورزش

کریمی در زمینه گسترش فرهنگ ورزش به خصوص در بین خانم‌ها، بیان کرد: اداره کل ورزش و جوانان به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی این مطالبه عمومی به حق مردم استان باشد و علاوه بر لزوم ایجاد حساسیت در بین دستگاه‌های متولی، رسانه‌ها نیز نقش بسیار موثری خواهند داشت که امید است با یک عزم عمومی به آن پرداخته شود.

شادابی با خوشبختی انسان ها رابطه مستقیم دارد

معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص ضرورت نشاط در جامعه، بیان کرد: باید تعریف درستی از نشاط ارائه شود و این امر نیازمند یک تحقیق جامع است.

حجت الاسلام سید عزیزالله میراحمدی با بیان اینکه شادابی با خوشبختی رابطه مستقیم دارد و انسان خوشبخت، قطعا شاداب است، گفت: نماز اول وقت و مناجات با پروردگار نیز موجب آرامش و امنیت شده و فرد احساس می کند که در زندگی پناهگاهی دارد و هنگام گرفتاری می تواند با کسی گفت و گو کند.

حجت الاسلام میراحمدی داشتن طمع و آرزوهای دست نیافتنی را موجب افسردگی دانست و گفت: این موارد احساس رضایت مندی را از فرد دور خواهد کرد.

وی با تاکید بر نقش ورزش در ایجاد نشاط و شادابی، گفت: باید زیرساخت های لازم به ویژه برای ورزش بانوان از سوی متولیان فراهم شود اما تاکنون مسئولان متولی این امر را محقق نکردند.

حجت الاسلام میراحمدی ادامه داد: ورزش سلامت روح و جسم، منظم شدن، افزایش تحرک، تناسب اندام و تعادل روح را به دنبال دارد که اسلام نیز به این موارد اهمیت داده اما متاسفانه در جامعه چندان توجهی به این مهم نشده است.

وی در خصوص گردهمایی بانوان، پوشیدن لباس شاد و شادی کردن منطبق بر شئوات اسلامی، گفت: این امر مانعی ندارد، اسلام با بی بندباری ولنگاری مخالف است.

بهره گیری از ظرفیت های هر منطقه در کنار استفاده از روش های علمی برای ایجاد نشاط اجتماعی ضروری است. ارتقای فرهنگ ورزش در جامعه یکی از مهمترین از عامل ها در ایجاد نشاط اجتماعی است که این مهم باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

ایجاد نشاط و شادابی در استان ها به ویژه استان های محروم از جمله چهارمحال و بختیاری زمینه ساز ارتقای سلامت مردم این مناطق است که باید مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد.

کد خبر 4748168

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !