خانم‌ها می‌توانند زمان بارداری خود را با چرخه‌های ماه تنظیم کنند؟


خانم‌ها می‌توانند زمان بارداری خود را با چرخه‌های ماه تنظیم کنند؟

ماه عامل اصلی جزر و مدهای اقیانوسی روی کره زمین است و درواقع، اثر گرانشی آنقدر قدرتمند است که پوسته سیاره ما هر روز در معرض تأثیرات جزر و مدی قرار دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، در این میان، با توجه به اثراتی که ماه روی کره زمین دارد، مردم به این نتیجه رسیده‌اند که به طور قطع روی جنبه‌های مختلف فیزیکی و روانی بدن انسان هم اثرگذار خواهد بود. در این گزارش به بررسی صحت این باور قدیمی پرداخته‌ایم تا آن را از نظر علمی بررسی کنیم.

ماه و سیکل‌های قاعدگی

بعضی افراد هنوز هم بر این باورند که بروز سیکل‌های قاعدگی با چرخه‌های ماه در ارتباط است و هنوز هم معتقدند که ارتباط تنگاتنگی بین این دو پدیده وجود دارد. وبگاه‌ها و نرم‌افزارهای تلفن همراه متعددی وجود دارند که به خانم‌ها کمک می‌کنند چرخه ماه را بررسی کرده و براساس آن بتوانند همزمانی آن را با شروع سیکل‌های قاعدگی تعیین کنند. برخی حتی بر این باورند که با این کار خانم‌ها حتی می‌توانند زمان بارداری خود را با چرخه‌های ماه تنظیم کنند، اما آیا ارتباط زمان باروری با چرخه ماه واقعیت است یا تنها در حد افسانه و باوری قدیمی بین مردم وجود دارد؟

باور این که سیکل‌های قاعدگی با چرخه‌های ماه در ارتباط‌اند، به این مفهوم است که سیکل‌های قاعدگی معمولا 28 روزه هستند و این مدت دقیقا برابر با یک چرخه ماه است. حرکت انتقالی ماه به دور کره زمین حدود 27 روز و 7 ساعت و 43 دقیقه به طول می‌انجامد و همچنین چرخه هلال‌های ماه 5/29 روز است. دانشمندان در دهه‌های 70، 80 و 90 میلادی بر این باور بودند که سیکل‌های قاعدگی و تخمک‌گذاری با فاز نور که منتهی به ماه کامل می‌شود و فاز تاریکی که منجر به آغاز ماه جدید می‌شود، همزمان است. برخی از این مطالعات ارتباط میان فازهای مختلف ماه و تغییرات ایجاد شده در میزان هورمون ملاتونین را نشان می‌دهند. ملاتونین هورمونی است که به تنظیم چرخه‌های خواب و بیداری و سیکل‌های قاعدگی کمک می‌کند. محققان در سال 2005 تحقیقی روی زنان نپالی انجام دادند که نشان داد در زنانی که تخمک‌گذاری آنها با فاز ماه کامل همزمان بوده و زنانی که در دوره ماه کامل باردار می‌شوند، احتمال تولد فرزند پسر به مراتب بالاتر است و از سوی دیگر، زنانی که پیش از ماه کامل باردار می‌شوند بیشتر فرزند دختر به دنیا می‌آورند.

با وجود این بیشتر سیکل‌های قاعدگی با چرخه‌های ماه همزمان نمی‌شوند مگر این که این اتفاق به صورت تصادفی رخ دهد. به طور طبیعی، سیکل‌های قاعدگی در همه جای دنیا 21 تا 35 روزه هستند که طول مدت آن به سن و عوامل هورمونی بستگی دارد. در مطالعاتی که طی یک سال اخیر روی زنان انجام شده، نشان می‌دهد هیچ ارتباطی میان بارداری، قاعدگی و فازهای ماه وجود ندارد.

ماه و کیفیت خواب

طبق باوری قدیمی که از سال‌ها پیش بین مردم رواج داشته، ماه کامل در روند خواب افراد اختلال ایجاد می‌کند و آنها را بیشتر در معرض بی‌خوابی قرار می‌دهد. جالب‌ترین موضوعی که در این میان جلب توجه می‌کند، ارتباط ماه با جنبه‌های محرمانه زندگی انسان‌هاست. شواهد به اندازه کافی برای اثبات تاثیر ماه روی خواب آدمی وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد ماه کامل می‌تواند کیفیت خواب را در افراد تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. چند سال پیش محققان شماری از افراد را بررسی و کیفیت خواب آنها را در فازهای مختلف ماه مطالعه کردند. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود افراد در زمانی که ماه کامل بود، کمترین کیفیت خواب را داشتند. یعنی افراد یا در طول شب بیدار بوده یا خواب سبکی داشته‌اند که کیفیت خواب آنها را ضعیف می‌کند.

محققان در تحقیق دیگری، تعداد دیگری را بررسی کردند و آنها داوطلب شدند و سه روز و نیم در اتاق تاریکی که بدون پنجره بود بخوابند. پژوهشگران در این مدت تغییرات ایجاد شده در ساختار خواب، فعالیت مغز حین خواب و میزان هورمون‌های ملاتونین و کورتیزول را بررسی کردند. بلافاصله قبل و بعد از ماه کامل، به‌طور متوسط 5 دقیقه زمان می‌برد تا افراد بخوابند و مدت خواب آنها تا حدود

20 دقیقه کاهش می‌یابد. خواب در زمان ماه کامل معمولا سبک‌تر از مواقع دیگر است و میزان ملاتونین با نزدیک‌شدن به فاز ماه کامل افت می‌کند. محققان بر این باورند در زمان ماه کامل، حتی اگر ماه دیده نشود، باز هم خواب را در انسان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ماه و صرع

در تحقیقات سال‌های اخیر، هیچ ارتباطی بین حملات صرع و ماه کامل گزارش نشده است. این در حالی است که برخی بیماران مبتلا به صرع معتقدند حملات صرع آنها در زمان ماه کامل آغاز می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کشته شدن یک عضو طالبان افغانستان در «کویته» پاکستان