به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از صدا و سیما در پایگاه اینترنتی شورای آتلانتیک آمده است: خیانت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کردها خیلی دردناک بود. آنها به ما اعتماد کردند و ما اعتماد آن را شکستیم. این لکه ننگی بر وجدان آمریکایی است. بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، اینها اظهارات تکان دهنده یک افسر ارتش است که در کنار کردها در شمال سوریه کار کرده است.

نیروهای کرد نقش کلیدی در کمک به آمریکا در نبرد با داعش ایفا کردند. اما یک هفته قبل، ترامپ در یک تماس تلفنی به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چراغ سبز نشان داد تا به شمال سوریه حمله کند و کاری را انجام دهد که لیندسی گراهام، یکی از نزدیک ترین وفاداران ترامپ، آن را نسل کشی کردها نامیده است.
به گفته جنیفر گریفین و ملیسا لئون از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، ترامپ قرار بود به اردوغان بگوید در شمال مرز بماند، اما او نسخه ای را که از قبل آماده شده بود رها کرد و چیز دیگری گفت. روز چهارشنبه، تهاجم ترکیه آغاز شد. هدف اردوغان این است که کردها را از مناطق مرزی ترکیه دور کند. نتیجه این تهاجم، سریع و ظالمانه بود: آواره شدن بیش از صد هزار نفر، اعدام ها و جنایات جنگی، فرار صدها زندانی داعشی. ترامپ هفته گذشته گفت اگر زندانیان داعشی فرار کنند، به اروپا خواهند رفت، گویی مشکلات اروپا دامن گیر آمریکا نخواهد شد. برای کردها، تبعات تغییر سیاست آمریکا بدتر هم خواهد شد.

یکی از مقامات ارشد نظامی به شبکه تلویزیون فاکس نیوز گفت: «من نمی دانم چند نفر کشته خواهند شد، افراد زیادی خواهند مرد». دیروز، دولت ترامپ سعی کرد ترکیه را سرجایش بنشاند، اما تا همین جا هم خسارت زیادی وارد شده است.
این بار جمهوریخواهان قاطعانه علیه ترامپ ایستادند و لیندسی گراهام گفت: متحدان کرد ما به شکل خجالت آوری توسط دولت ترامپ رها شده اند.
لیز گینی، از جمهوریخواهان برجسته مجلس نمایندگان گفت: تصمیم ترامپ تبعات قابل پیش بینی و تهوع آوری دارد.
آدام کینزینگر که از بازنشسته های نیروی هوایی است در شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: رها کردن یک متحد امری دلسرد و ناراحت کننده است. کردها در توئیتر فهمیدند که رها شده اند! ما آنها را در برابر گرگ ها تنها گذاشتیم. این پیامی بدی برای سایر متحدان ما در اطراف و اکناف دنیاست.
سناتور میت رامنی، قانون گذار جمهوریخواه کنگره که بیش از همه تمایل نشان داده حقیقت را در مورد ترامپ بگوید در پیامی توئیتری نوشت: «تصمیم رئیس جمهور برای رها کردن متحدان کرد آمریکا در برابر حمله ترکیه، خیانت است.»
در واقع، خیانت هم هست. اما خیانت برای ترامپ امر جدیدی نیست؛ او مدام افرادی را که به او اعتماد می کنند یا ملتی را که او رهبری آن را برعهده دارد رها می کند. اکنون، این اقدام ترامپ موجب تعجب هیچ کس نشده است.
خیانت در کل زندگی رئیس جمهور به موضوعی تکراری تبدیل شده است. تصور کنید او چگونه همسرانش را فریب داده است. کسانی را تصور کنید که در دانشگاه ترامپ ثبت نام کردند و از آنها کلاهبرداری شد. پیمانکارانی را به یاد بیاورید که ترامپ فریب شان داد. جف سشنز را تصور کنید؛ او نخستین جمهوریخواه برجسته بود که ترامپ را تأیید کرد اما چون او خود را از فرایند نظارت بر تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات 2015 بیرون کشید، ترامپ به شدت علیه او شد. کسانی را تصور کنید که در دولت ترامپ خدمت کردند: رکس تیلرسون، جان بولتون، دان مک گان، راینس پریباس، گری کوهن، جیمز ماتیس، و بسیاری دیگر که بدون هیچ گونه مراسمی کنار گذاشته شدند و در برخی موارد تحقیر گشتند.
تصور کنید چگونه ترامپ در شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی کشور خودش را بی اعتبار کرد؛ زمانی که جو اسکاربارو گفت ولادیمیر پوتین خبرنگاران، مخالفان سیاسی را می کشد و به کشورهای دیگر تجاوز می کند، ترامپ در پاسخ گفت: «حداقل او یک رهبر است.» به علاوه، ترامپ گفت: «من فکر می کنم در کشور ما نیز افراد زیادی کشته می شوند.»
زمانی که از او سوال شد آیا اردوغان از کودتای نافرجام برای پاکسازی دشمنان سیاسی اش استفاده می کند، ترامپ واکنشی نشان نداد و به رهبر ترکیه زنگ نزد و نگفت که به حاکمیت قانون یا استانداردهای عدالت غربی احترام بگذارد. وی گفت: «زمانی که دنیا می بینید آمریکا چقدر بد است و ما در مورد آزادی های مدنی صحبت می کنیم، من فکر نمی کنم پیغام بر خیلی خوبی باشیم.»
خیانت ترامپ با کردها به پایان نمی رسد. هر فرد، نهاد، دولت و هر متحد آمریکایی ممکن است در آینده به چنین سرنوشتی گرفتار شود. وفاداری دونالد ترامپ به شهروندان آمریکایی، حاکمیت قانون، قانون اساسی، سنت های آمریکایی و اخلاقیات و کرامت انسانی نیز مانند وفاداری او به همسران، مشاوران سابق و کسانی است که با او کار می کنند.