انجمن اسلامی دانش آموزان متناسب با دهه پنجم انقلاب حرکت کند


انجمن اسلامی دانش آموزان متناسب با دهه پنجم انقلاب حرکت کند

وزیر ارشاد گفت: انجمن های اسلامی دانش آموزی در دهه اول انقلاب اسلامی کارکردهای روشن و ملموسی داشت زیرا واقعیت ها پیچیدگی امروز را نداشت ولی امروز واقعیت ها پیچیده تر است و در دهه پنجم انقلاب باید متناسب با شرایط روز فعالیت کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سیدعباس صالحی» با اشاره به فضای این انجمن ها در اوایل انقلاب اسلامی ادامه داد: فضای این انجمن ها در دبیرستان ها و دانشگاه ها در دهه اول انقلاب اسلامی به یک شکل بود و ترکیب و فعالیت های فرهنگی، فکری و سیاسی که در دانشگاه ها وجود داشت در دبیرستان ها نیز حاکم بود.

وی در عین حال تصریح کرد: دهه اول انقلاب به گونه ای صیانت از خط انقلاب اسلامی بود و دفاع مقدس انرژی دوچندانی به آن داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: انجمن های اسلامی دانش آموزی دارای ویژگی هایی است که مردمی بودن آن مهمترین ویژگی آن است و با ساختاری از گذشته به دانش آموزان وصل بوده است و با نگاه به آینده فعالیت های خود را انجام می دهد.

صالحی ادامه داد: ظرفیت های بسیاری در این انجمن ها وجود دارد و در حوزه دانش آموزی اتفاقات خوبی رخ داده که می توان از آن در زمینه های مختلف بهره گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حضور نسل جدید در فضای مجازی و چگونگی تعامل این نسل با آن، گفت: نسل امروز در فضای مجازی بومی هستند و نسل گذشته مهاجران به این فضا محسوب می شوند و ما به عنوان برنامه ریزان باید بدانیم در سیاستگذاری های خود چگونه با این موضوع برخورد و تعامل داشته باشیم و زیست بوم آن ها را در این فضا به خوبی درک کنیم و با آن ارتباط برقرار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که امروز با آن مواجه هستیم پیامدها و تغییرات زندگی امروز است که نباید نسبت به آن بی تفاوت بود و تغییراتی که در نهاد خانواده، تعداد جمعیت فرزندان، شاغل بودن همزمان مادردان و پدران و ... از جمله این تغییرات نسبت به خانواده در گذشته است.

وی افزود: بنابراین در هر برنامه ریزی باید نقش این موارد را نیز در نظر داشت.

صالحی ادامه داد: انجمن های اسلامی دانش آموزی در انجام فعالیت ها و اقدامات خود باید نقطه تمرکز و اینکه چه کسانی را می خواهد پوشش دهد را در نظر بگیرد به این معنا که آیا می خواهد اقلیتی را پوشش دهد و یا در نظر دارد با نگاه فراگیر به صورت اکثریت گرایانه حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه مخاطبان این انجمن ها کودکان و نوجوانان هستند افزود: جام باشگاه های کتابخوانی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود می تواند یکی از خط های ارتباطی بین این وزارتخانه و انجمن اسلامی دانش آموزی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به دیگر فعالیت های این وزارتخانه گفت: در حوزه پژوهش و قرآن نیز می توان به ترتیب با پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همکاری های مشترک داشت.

انجمن های اسلامی دانش آموزی سنگر فکری و فرهنگی در مدارس به شمار می آید

در ابتدای این دیدار «حسین تاریخی» دبیرکل اتحادیه اسلامی انجمن های دانش آموزی گزارشی از روند اقدامات و فعالیت های این انجمن در سراسر کشور ارائه داد.

وی گفت: یکی از اقداماتی که در انجمن صورت می گیرد ایجاد زمینه های آشنایی دانش آموزان با فضای مجازی و استفاده صحیح از آن است.

وی ادامه داد: برنامه تریبون آزاد یکی دیگر از این اقدامات است که از این طریق دانش آموزان پرسش وسوالات اساسی خود را مطرح می کنند که مجموعه ای از سوالات آن ها در قالب یک کتاب منتشر شده است.

تاریخی ادامه داد: در این انجمن ها تلاش شده تا به گونه ای رفتار شود تا دانش آموز مدرسه را به عنوان سنگر خود بداند زیرا معتقدیم انجمن های اسلامی دانش آموزی سنگر فکری و فرهنگی در مدارس به شمار می آید.

وی در عین حال تاکید کرد: ضروری است ماهیت فکری و اندیشه ای انجمن های اسلامی دانش آموزی در مدارس تقویت شود.

تاریخی در ادامه گفت: این اتحادیه را مجهر به فناوری کرده ایم و در حوزه اطلاعات و آمار از پشتوانه محکم برخوردار هستیم به این معنا که در گزارش های خود بتوانیم به این اطلاعات استناد کنیم زیرا معتقدیم نباید گزارش ها صبغه گزارش سازی داشته باشد و لازم است قابل استناد باشند.

وی افزود: در این اتحادیه سامانه هایی را نیز راه اندازی کرده ایم که از آن جمله می توان به سامانه اطلاعات آمار (شهید باقری) و سامانه عقیق (ثبت مجموعه فعالیت های انجمن های اسلامی دانش آموزی سراسر کشور) اشاره کرد.

دبیرکل انجمن های اسلامی دانش آموزی در پایان گفت: این انجمن آمادگی همکاری فرهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد که بر اساس شاخص های فرهنگی بازخورد آن را در فضای دانش آموزی می توان انجام داد.

در بخش دیگری از این دیدار برخی از مدیران انجمن های اسلامی دانش آموزی گزارشی از مجموعه فعالیت های خود ارائه کردند.

پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس