2 هزار دستگاه اتوبوس زائران را در بازگشت جابجا می‌کنند


2 هزار دستگاه اتوبوس زائران را در بازگشت جابجا می‌کنند

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه اعلام کرد: 2 هزار دستگاه اتوبوس زائران اربعین حسینی (ع) را در زمان بازگشت از عراق جابجا خواهند کرد.

«فریبرز کرمی» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه برای بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور کاملا آماده ایم، اظهار داشت: مدیریت زائران در زمان بازگشت بسیار سنگین تر از زمان رفت خواهد بود، زیرا زائرانی که در طول چندین روز وارد عراق شده اند، می خواهند ۲ روزه به کشور بازگردند.

وی با بیان اینکه تعدادی از استان های معین اطراف کرمانشاه برای جابجایی بهتر زائران به کرمانشاه کمک می کنند، افزود: به منظور خدمات‌دهی به زائران اربعین در زمان بازگشت، ظرفیت حمل و نقلی خود را برای بازگشت زائران نسبت به زمان رفت افزایش داده ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه یادآور شد: براساس هماهنگی های انجام شده در زمان بازگشت زائران ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای مسیرهای طولانی و ۵۰۰ دستگاه مینی بوس برای مسیرهای کوتاه به کارگیری خواهیم کرد.

کرمی عنوان کرد: زائرانی که از مرز خسروی وارد کشور می شوند، ابتدا به مرکز استان و سپس به دیگر نقاط کشور اعزام خواهند شد؛ این امکان وجود دارد که زائران ورودی از مرز مهران نیز وارد کرمانشاه شوند به همین دلیل برای میزبانی از آنان نیز آمادگی لازم وجود دارد.

وی با بیان اینکه از توان دیگر دستگاه های اجرایی نیز برای حمل و نقل مسافران استفاده می کنیم، ادامه داد: علاوه بر اتوبوس بخشی از زائرانی که به شهر کرمانشاه منتقل می شوند، از طریق هواپیما و راه آهن جابجا خواهند شد.

خط کشی ۸۰۰ کیلومتر از راه های استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود، از خط‌کشی ۸۰۰ کیلومتر از مسیر تردد زوار از کنگاور تا خسروی خبر داد و گفت: بهسازی و نوسازی جاده‌های استان در این مسیر از چند ماه قبل آغاز شده و اکنون نیز ادامه دارد.

کرمی اظهارداشت: به این منظور انجام روکش آسفالت در بخش‌هایی از محور بزرگراه کربلا از کنگاور تا خسروی، محور اسلام‌آباد غرب به گردنه قلاجه، اسلام آبادغرب به حمیل و شاهبداغ صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین ۲۵ کیلومتر روکش آسفالت لایه نهایی، ۲۴ کیلومتر روکش آسفالت لایه رگلاژی و ۲۴ کیلومتر شانه سازی آسفالتی انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه با اعلام اینکه ۲۱ کیلومتر لکه گیری آسفالت نیز ویژه ایام اربعین انجام شده، عنوان کرد: میزان آسفالت مصرفی ۶۹ هزار تن است.

کرمی از انجام ۳۱ مورد ایمن سازی و آشکارسازی دماغه های دور برگردان و تقاطع ها خبر داد و گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ عدد مسیرنما کامپوزیت، ۲۱۰ مترمربع تابلو اطلاعاتی و یک هزار و ۸۰۰ علائم ایمنی در مسیر تردد زوار اربعین نصب شده است.

خروج ۱۴۰ هزار زائر از خسروی

به گفته استاندار کرمانشاه از زمان بازگشایی (۱۱ مهرماه) تاکنون ۱۴۰ هزار نفر از مرز خسروی راهی عراق شده اند و ۱۰ هزار نفر نیز از طریق این مرز به کشور بازگشتند.

«هوشنگ بازوند» شب گذشته در ستاد اربعین که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون ۵۵ هزار نفر در استان اسکان داده شده و به ۳۶۵ هزار نفر غذا داده شده است، گفت: کرمانشاهی‌ها ۱۵۰ موکب از کنگاور تا خسروی، ۱۶ موکب در عراق و ۲ موکب در پایانه منذریه عراق برپا کرده‌اند.

عزیمت زائران اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه به درخواست مسئولان عراقی متوقف و از دوشنبه پانزدهم مهرماه از سرگرفته شد.

مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین علت مسئولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته‌اند.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۲۲۴، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

براساس اعلام ستاد اربعین کشور، خدمات‌دهی به زائران در قالب موکب‌ها در داخل کشور از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه و در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهر برنامه‌ریزی شده است.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

۳۰۳۳/۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید