حمایت سیاسی و مذهبی دولت ایران در مبارزه با مصرف دخانیات/ به جای مبارزه با مافیا به دنبال کاهش تقاضا باشیم


نمکی گفت: نگاهمان را عوض کنیم به جای تلاش در زمینه عرضه و بستن بازار‌های تولیدی باید در راستای آگاهی‌بخشی کاهش تقاضا تلاش کنیم.

نمکی گفت: نگاهمان را عوض کنیم به جای تلاش در زمینه عرضه و بستن بازار‌های تولیدی باید در راستای آگاهی‌بخشی کاهش تقاضا تلاش کنیم.حمایت سیاسی و مذهبی دولت ایران در مبارزه با مصرف دخانیات/ به جای مبارزه با مافیا به دنبال کاهش تقاضا باشیمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری مشترک وزیران بهداشت و مدیران ارشد سازمان جهانی بهداشت با موضوع دخانیات برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای برای تعهد به کنوانسین کنترل و مبارز ه با دخانیات و پروتکل ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی این محصولات دخانی دارد.

نمکی با بیان اینکه کاهش ۳۰ درصدی شیوع مصرف دخانیات تا سال ۲۰۲۵ نزد سازمان ملل، متعهد شده است، گفت: دستیابی به اهداف مبارزه با دخانیات از اولویت‌های کشورمان است، انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کنفرانس بعدی این معاهده مایه مباهات و مسئولیت مهمی است.

او بیان کرد: با همکاری کشور‌های منطقه تلاش می‌کنیم به چالش‌های منطقه، از جمله رویکرد استراتژیک صنعت دخانیات در توسعه فعالیت‌های در این منطقه و راهکار‌های اجرایی برای رفع این چالش بپردازیم، باید توجه داشت که مهار اپیدمی دخانیات در منطقه نیازمند همکاری همه کشور‌ها و اولویت بخشیدن به اجرای کنوانسیون و پروتکل مربوطه است.

بیشتر بخوانید: تحریم دارو و تجهیزات پزشکی، جنایت علیه بشریت است/ نگذارید سلامت مردم لگدمال زورگویی یک حکومت خودکامه شود

نمکی افزود: از کشور‌های منطقه که هنوز به عضویت پروتکل مبارزه با محصولات دخانی نپیوسته‌اند می‌خواهیم به این پروتکل ملحق شوند، تا بتوانیم اولین منطقه در سازمان بهداشت جهانی باشیم که همه کشور‌های آن برای مهار دخانیات و مبارزه با قاچاق مواد مخدر مطابق با کنوانسیون بین‌المللی کنترل دخانیات تلاش کرده‌اند.

او گفت: سالهاست در افزایش مالیات بر محصولات دخانی تلاش کرده‌ایم و موفقیت‌های نسبی حاصل شده است هر چند که انتظار ما بیش از این است، خوشبختانه در این زمینه شورای نگهبان در روز‌های گذشته حمایت کامل خود را از وزارت بهداشت و نظارت ما بر اماکن عرضه‌کننده محصولات دخانی اعلام کرده که این موضوع نشان دهنده حمایت سیاسی و مذهبی دولت ایران از سیاست‌های کاهش مصرف دخانیات است.

نمکی ادامه داد: مقرر شده است تا ساختمان‌ها و اماکن تحت مدیریت وزارت بهداشت در کل کشور به عنوان ساختمان‌های عاری از دخانیات شناخته شوند.

وزیر بهداشت درباره مبارزه با مافیای دخانیات گفت: ما باید نگاهمان را عوض کنیم به جای اینکه در زمینه عرضه و بستن بازار‌های تولیدی تلاش کنیم باید تلاش خود را در راستای آگاهی‌بخشی کاهش تقاضا به کار ببندیم چرا که هزینه این کار به مراتب کمتر است.

نمکی افزود: بزرگترین سرمایه گذاری در این حوزه افزایش آگاهی مردم از خطرات مواد دخانی است.

در ادامه مراسم احمد المنظری مدیرکل منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در رابطه با روش‌های مبارزه و مافیای دخانیات گفت: باید به کشور‌های عضو کمک کنیم تا بتوانند سیاست‌های خود را در سطح ملی عملی و ظرفیت‌سازی کنند و دسته‌اول‌ترین اطلاعات را در مبارزه با استعمال مواد دخانی به آن‌ها می‌دهیم مثل مرگ‌هایی که اخیرا در ایالات متحده و عربستان سعودی به دلیل استفاده از فرآورده‌های دخانی گزارش شده است.

انتهای پیام/

مهار اپیدمی دخانیات در منطقه نیازمند همکاری همه کشورها است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا