در برخورد با متخلفان انتخابات از هر جناح سیاسی تعارف نداریم


در برخورد با متخلفان انتخابات از هر جناح سیاسی تعارف نداریم

دادستان قزوین گفت: دستگاه قضایی همانند گذشته در بحث تخلفات انتخاباتی نگاه پیشگیرانه خواهد داشت اما در برخورد با متخلفان با هیچ جناح، گروه و سلیقه سیاسی تعارف نداریم و برخورد با متخلفان قاطعانه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین، محمد قاسمی، داستان قزوین، در جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی دادگستری استان قزوین گفت: طی این ۴۰ سال که از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد، دشمن همیشه خواسته با سیاه نمایی و دروغ‌پردازی حضور مردم را کمرنگ جلوه دهد و با انواع و اقسام حیله‌ها و فتنه‌ها مانع حضور مردم در پای صندوق‌های رأی شود، اما همیشه حضور پرشور مردم در زمان برگزاری انتخابات توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کرده است.

شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی معین می‌شود

قاسمی در ادامه بیان کرد: با بخشنامه ابلاغی از سوی ریاست محترم قوه قضاییه تحت عنوان «تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی»، عملاً دستگاه قضایی با مسئولیت پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات، وارد فضای انتخابات شده و در این خصوص ستاد استعلامات دادسرا تشکیل و نماینده ثابت دادستان در کمیته امنیت انتخابات استان معرفی شده و به‌زودی شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی معین خواهد شد.

وی افزود: بر اساس قانون همه دستگاه‌ها موظفند با عوامل اجرایی و نظارت برگزاری انتخابات با همه توان همکاری داشته باشند و همه باید تلاش کنیم تا انتخابات در بستر و فضایی امن و آرام و در سلامت کامل برگزار شود، زیرا برگزاری یک انتخابات شکوهمند موجب نشاط سیاسی و اجتماعی می‌شود و دلگرمی و اعتماد مردم به نظام را در پی دارد.

عوامل برگزاری انتخابات از مسیر قانون خارج نشوند

دادستان قزوین خاطرنشان کرد: همان‌طور که بیان شد و تأکید می‌شود؛ انتظار این است همه دستگاه‌ها و نهادها و آحاد جامعه در برگزاری انتخابات به عوامل نظارت و اجرایی کمک کنند و عوامل برگزاری نیز باید در کمال بی‌طرفی و به‌دوراز مسائل سیاسی و جناحی به وظایف قانونی خود عمل کنند زیرا اگر عوامل برگزاری از مسیر قانون و بی‌طرفی خارج شوند دیگر نمی‌توان از سایرین انتظار رعایت قانون را داشت.

وی با بیان اینکه در انتخابات باید نگاه پیشگیرانه داشته باشیم، اظهار داشت: در طی مدت باقیمانده به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی باید در راستای امر پیشگیری جلسات متعددی را با کاندیداها، افراد تأثیرگذار به‌خصوص فعالان فضای مجازی داشته باشیم تا از تنش‌ها و حواشی احتمالی جلوگیری شود.

قاسمی در ادامه خاطرنشان کرد: نقش کاندیداها در آرام نگه داشتن جو انتخابات بسیار حساس است زیرا بر اساس تجربه برخی حوزه‌های انتخابیه ذاتاً تنش‌زا است و کاندیداهای آن حوزه باید در آرام نگه داشتن فضا و نظارت بر طرفداران خود بسیار دقت داشته و نباید به‌گونه‌ای عمل کنند که موجب تنش در بین طرفداران شود زیرا در شرایط ناآرام نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد و ممکن است رفتار آن‌ها تبدیل به ضدتبلیغ شود.

وی تأکید کرد: بداخلاقی‌ها در برگزاری انتخابات همیشه وجود داشته است و در دوره‌های گذشته نیز پرونده‌های قضایی برای برخی افراد تشکیل و منجر به برخوردهای قضایی شده است اما خوشبختانه این تخلفات در سرنوشت و نتیجه انتخابات تأثیرگذار نبوده است.

اولویت، برگزاری انتخابات پرشور و توأم با آرامش است

این مقام قضایی استان خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی همانند گذشته با جدیت تمام در برگزاری انتخاباتی توأم با آرامش تلاش خواهد کرد و در بحث تخلفات این حوزه نیز نگاه پیشگیرانه خواهد داشت اما در برخورد با متخلفان با هیچ جناح، گروه و سلیقه سیاسی تعارف نداریم و برخورد با متخلفان قاطعانه خواهد بود زیرا برگزاری یک انتخابات پرشور و توام با آرامش برای کلیت نظام جنبه حیثیتی دارد و بدون شک بداخلاقی‌های انتخاباتی در سطح مشارکت مردم تأثیرگذار است.

وی به رصد فضای مجازی اشاره کرد و افزود: تأثیر فضای مجازی در حوزه انتخابات بسیار گسترده است و می‌تواند هم کارکرد مثبت و هم منفی داشته باشد، ازاین‌رو رصد فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است و دستگاه قضایی و سایر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نسبت به کنترل این فضا باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و نباید به‌گونه‌ای باشد که خواسته و ناخواسته سبب تنش در سطح جامعه شود.

نمایندگان فعلی بیش از دیگران قانون‌مدار باشند

قاسمی تصریح کرد: نمایندگان فعلی در ماه‌های منتهی به انتخابات باید بیشتر از دیگران قانون را رعایت کنند و نباید رفتاری داشته باشند که شائبه‌ای ایجاد کند زیرا حساسیت جامعه به عملکرد آن‌ها بسیار زیاد است.

دادستان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: اموال و امکانات عمومی که در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای مختلف قرار دارد نباید مورد سوءاستفاده قرار گیرد و یا به نفع کاندیداها یا جریانات سیاسی استفاده شود و در صورت مشاهده برخورد قضایی صورت خواهد گرفت و همه باید تلاش کنیم تا هیچ شک و شائبه‌ای در برگزاری انتخابات ایجاد نشود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حرف های داغ و تازه حسین رضازاده درباره بیماری‌اش