مهارت‌های زندگی از دوران کودکی آموزش داده شود


مهارت‌های زندگی از دوران کودکی آموزش داده شود

یک کارشناس مشاوره تحصیلی با بیان اینکه یکی از عوامل مؤثر بر سلامت روان افراد، آموزش مهارت‌های زندگی است، گفت: والدین باید از همان دوران کودکی این آموزش ها را مد نظر قرار دهند تا کودک در مدرسه آنها را تمرین کند.

به گزارش ایسنا، زیبا لَله‌گانی در آیین هفته بهداشت روان در مدرسه شهید فخار کاشان، اظهار کرد: تفکر خلاق یعنی به راه حل‌های جدید فکر کنیم. برای یک مشکل راه حل‌های زیادی وجود دارد و باید در مورد مشکلات زیاد سؤال بپرسیم تا به تصمیم‌گیری بهتری برسیم.

وی افزود: هر کودکی باید بداند که بدن او حریم خصوصی اوست و هیچ کس حق ندارد او را به زور ببوسد یا در آغوش بگیرد. کودکان باید یاد بگیرند که اگر فردی آن‌ها را مجبور به انجام چنین کارهایی کرد، حتماً به پدر و مادر یا بقیه اعضای خانواده اطلاع دهند.

وی افزود: کنترل استرس و احساسات یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است. اگر امتحان دارید دلهره، یک حالت طبیعی است، اما در شرایط عادی اگر دلهره دارید، باید راه‌های کنترل آن را یاد بگیرید.

این کارشناس مشاوره تحصیلی، احساس خشم را یکی از تهدیدهای سلامت روان توصیف کرد و گفت: برای کنترل خشم، باید تمرین کنید. راهکارهایی مانند آب خوردن، راه رفتن و دور شدن از محل برای رسیدن به آرامش موثر است. اما باید به علت خشمگین شدن خود فکر کنید و راهکار مدیریت و کنترل آن را به کمک بزرگ‌ترها پیدا کنید.

لَله‌گانی با اشاره به مهارت همدلی به عنوان یکی از مهارت‌های زندگی، تصریح کرد: همدلی یعنی خود را به جای دیگری بگذاریم و از نگاه او به مشکل نگاه کنیم. همدلی به فرد کمک می‌کند تا بتواند انسان‌های دیگر را قبول کند و به آن‌ها احترام بگذارد حتی وقتی با آن‌ها متفاوت است.

وی تأکید کرد: پرورش مهارت همدلی به ویژه از دوران کودکی باعث می‌شود که روابط اجتماعی بین کودکان بهتر شده و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده نسبت به انسان‌های دیگر منجر شود.

این کارشناس مشاوره تحصیلی با بیان اینکه نقد به معنی تجزیه و تحلیل شرایط است، گفت: تفکر نقادانه به ما کمک می‌کند که بدون علت و منطق چیزی را قبول نکنیم، چون ممکن است فریب بخوریم. هر روز انواع اطلاعات و اخبار را می‌شنویم و بسیاری از این اطلاعات هم نادرست هستند.

لَله‌گانی تصریح کرد: داشتن تفکر نقادانه به ما کمک می‌کند که بتوانیم اطلاعات درست را از اطلاعات نادرست تشخیص دهیم و در برابر هر مشکلی بهترین راه ممکن را انتخاب و کمتر اشتباه کنیم و مسئولیت زندگی خود را بپذیریم و به حقوق طرف مقابل نیز احترام بگذاریم.

وی در مورد ارتباط مستقیم تغذیه بر سلامت روان افزود: وقتی تغذیه سالم و به ویژه صبحانه نخورده باشیم در برابر کوچک‌ترین مسئله آستانه تحمل ما پایین آمده و زود رنج شده و دچار مشکل می‌شویم.

لَله‌گانی تأکید کرد: ایمان به خدا، یکی از عامل‌های سلامت روان است. خواندن قرآن باعث تقویت ایمان می‌شود، زیرا به ما اطمینان می‌دهد که در هنگام مشکل، یک پشتوانه قوی داریم.

این کارشناس مشاوره تحصیلی، ورزش را بهترین ابزار بهداشت روان ذکر کرد و گفت: پیشرفت‌های کودکان در مسابقات ورزشی و تحصیلی باعث تقویت اعتماد به نفس، عزت‌نفس و آرامش در آن‌ها می‌شود، همبستگی گروهی، آن‌ها را با محیط سازگار می‌کند و به تقویت حس مثبت و سلامت روان منجر می‌شود.

لَله‌گانی با اشاره به اهمیت رفتار خانواده در سلامت روان گفت: خانواده جای احساس آرامش است. جایی است که نظر ما را بپرسند، هنگام اشتباه سرزنش نکنند و کمک کنند تا بتوانم اشتباه خود را جبران کنیم و به تفریح سالم توجه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت، باعث حفظ سلامت روان می‌شود. ولی بدانید که همه بازهای کامپیوتری، سرگرمی نیستند و برخی از آن‌ها، باعث عصبانیت و جنگ و خراب شدن بهداشت روان می‌شود.

لَله‌گانی در مورد علایم، تهدید سلامت روان، تصریح کرد: اگر از همه افراد متنفر هستید، به همه چیز و همه کس حسادت می‌کنید، اگر نمی‌توانید مسئولیت بپذیرید و اگر توانایی نه گفتن ندارید، باید برای بهداشت روان خود با استفاده از راهنمایی معلم‌ها و مشاور مدرسه اقدام کنید.

این کارشناس مشاوره تحصیلی، گفت: برخی والدین به فرزندان خود می‌آموزند که همیشه باید به حرف بزرگ‌ترها گوش کنند و همیشه حق با بزرگ‌ترهاست، اما در واقع، این یک آموزش نادرست است و کودک باید یاد بگیرد که گاهی هم به خواسته‌های دیگران به طور محترمانه "نه" بگوید.

18تا 23 مهر، هفته بهداشت روان نام‌گذاری شده است.

انتهای یپام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی