آتاتورک و مقبره وی در آنکارا


از جاهای دیدنی آنکارا می توان به آرامگاه آتاتورک اشاره کرد. آرامگاه آتاتورک در آنکارا بعنوان اِلمِان اصلی این شهر به حساب می آید. این مقبره با نام آنت کبیر شناخت می شود و نمادی از استقلال و شجاعت مردم ترکیه است. آنکارا شهری است که شما با نگاه به هر طرف با عکس آتاتورک و احترام به این فرد مواجه می شوید. آتاتورک در فرهنگ و قلب مردم ترکیه بسیار جا...

از جاهای دیدنی آنکارا می‌توان به آرامگاه آتاتورک اشاره کرد. آرامگاه آتاتورک در آنکارا بعنوان اِلمِان اصلی این شهر به حساب می‌آید. این مقبره با نام آنت‌کبیر شناخت می‌شود و نمادی از استقلال و شجاعت مردم ترکیه است. آنکارا شهری است که شما با نگاه به هر طرف با عکس آتاتورک و احترام به این فرد مواجه می‌شوید. آتاتورک در فرهنگ و قلب مردم ترکیه بسیار جا دارد. به جز آنکارا در تمامی شهرهای ترکیه و در تمامی مکان‌های عمومی، حتما عکسی از آتاتورک می‌بینید. در ادامه به معرفی این مجموعه و قسمت‌های مختلف مقبره آتاتورک می‌پردازیم.

مقبره‌ آتاتورک، نماد آنکارا

یکی از نمونه‌های بارز معماری مدرن ترکیه آرامگاه آتاتورک است. این بنا به عنوان یکی از جاهای دیدنی آنکارا، در بالای تپه‌ای به نام آنی‌تپه در شهر آنکارا قرار دارد. این تپه پس از قلعه‌ آنکارا یا همان آنکارا کالسی، دومین نقطه‌ مرتفع آنکارا محسوب می‌شود. این مجموعه، با طراحی معماران ترک امیل اونات و ارهان آردا که طرحشان از بین 49 طرح برگزیده‌ شد، ساخته شده است. ساخت آرامگاه آتاتورک در سال 1944 با یک مراسم باشکوه آغاز شد. این عملیات تا سال 1953 به طول انجامید تا سرانجام آرامگاه همیشگی مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار و اولین رئیس‌جمهور جمهوری ترکیه باشد. قبل از اتمام بنای این عمارت که یکی از جاهای دیدنی آنکارا است، پیکر آتاتورک در موزه‌ قوم‌نگاری این شهر قرار داشت. احترام به این فرد به قدری در ترکیه قوت دارد که با ورود به خاک ترکیه شما برای دیدن عکس آتاتورک نیازی ندارید که تا بازدید از مقبره‌ او صبر کنید. شما در ترکیه با حضور در اکثر مکان‌های عمومی، با عکس آتاتورک مواجه می‌شوید.

آتاتورک و مقبره وی در آنکارا

بخش‌های مختلف آنت کبیر، آرامگاه آتاتورک کبیر

معماری آنت ‌کبیر که یکی از جاهای دیدنی آنکارا است، دارای ویژگی‌های معماری سلجوقی و عثمانی و جزئیات زینتی است. این مجموعه را می‌توان به سه بخش تفکیک کرد: پارک صلح، میدان پیروزی و بنای یادبود که از عبارت معروف آتاتورک "صلح در خانه، صلح در جهان" الهام گرفته شده است. در این مکان برای دیدن مجموعه عکس آتاتورک می‌توانید به موزه سر بزنید.

آتاتورک و مقبره وی در آنکارا

پارک صلح و جاده‌ شیر در آنت کبیر

این مقبره در بالا دست محوطه‌ای به نام "پارک صلح" قرار دارد. در این پارک گیاهانی از بیش از 23 کشور جهان کاشته شدند. زمانی که از 26 پله‌ ورودی بالا می‌روید، در ابتدا سه گروه از مجسمه‌ها به چشم می‌آیند. این مجسمه‌ها اندوه مرگ آتاتورک را به تصویر می‌کشند. سپس، در سمت چپ و راست و در ابتدای مسیر روبرو، دو برج بلند 10 متری به نام‌های آزادی و استقلال قرار دارند. پس از گذر از کنار این سه مجسمه، برای وارد شدن به محوطه‌ اصلی باید از جاده‌ شیر عبور کرد. این مسیر یک پیاده‌رو 262 متری است که با 24 مجسمه‌ شیر تزئین شده است. این مجسمه‌ها نمادهای هیتیان (مردمان باستانی منطقه آناتولی) از قدرت هستند و نمایانگر صلح و قدرت ملت ترکیه هستند.

آتاتورک و مقبره وی در آنکارا

میدان پیروزی

مسیر شیر به یک فضای وسیع میدانگاهی به نام میدان پیروزی که یکی از جاهای دیدنی آنکارا است، منتهی می‌شود. کف این میدان با استفاده از سنگ تراورتن قرمز-سیاه، زرد و سفید با 373 عدد موزائیک منقش پوشیده شده است. در مراسم‌های خاص، عکس آتاتورک در این میدان با ابعادی بزرگ به تصویر کشیده می‌شود. این فضا به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که قابلیت حضور پانزده هزار نفر به صورت هم‌زمان را دارد. این میدانگاه توسط سه گالری با ستون‌های بلند ۲۰ متری، 8 ستون در جلو و پشت و 14 ستون در هر طرف، احاطه شده است. در کل، این مجموعه دارای 10 برج با طرح متقارن، اندازه و شکل مشابه و با سقف‌های هرمی است. این برج‌ها به صورتی نام‌گذاری شده‌اند که نمادی از آرمان‌های بزرگ این کشور و ملت باشند. پیکان‌های برنزی سنتی ترکیه در بالای پشت‌بام این برج‌ها قرار گرفته‌اند. در داخل برج‌ها، تزئینات هندسی با الهام از الگوها و نقوش سنتی فرش ترکی دیده می‌شود. همچنین، کتیبه‌هایی به نقل از آتاتورک وجود دارد که با نام آن برج مطابقت دارد. جای‌جای این مجموعه عکس آتاتورک قرار گرفته است.

آتاتورک و مقبره وی در آنکارا

آتاتورک و مقبره وی در آنکارا

تالار افتخار و موزه

آرامگاه آتاتورک که یکی از جاهای دیدنی آنکارا است، در تالار افتخار این مجموعه قرار دارد. مقبره در واقع تنها بخش کوچکی از این مجموعه را تشکیل می‌دهد. این بنا در سمت چپ میدان از سمت ورودی قرار دارد. ورود به تالار افتخار با گذر از دروازه‌های برنز آن صورت می‌گیرد. این اتاق دارای یک طرح هشت ضلعی در سبک‌های معماری سلجوقی و عثمانی است. سقف هرمی آن با موزائیک‌های طلا تزئین شده و ارتفاع این تالار 17 متر است. در این تالار تعدادی عکس آتاتورک آویخته شده. پس از ورود در سمت راست، آخرین پیام آتاتورک به ارتش ترک‌ها، مورخ 29 اکتبر 1938 و در سمت چپ، پیام تسلیت اسماعیل اونانی رئیس‌جمهور دوم به مناسبت درگذشت آتاتورک، مورخ 21 نوامبر 1938نوشته ‌شده. هر دو پیام در سال 1981، به مناسبت صدمین سالگرد تولد آتاتورک نوشته شده‌اند. دقیقاً روبروی ورودی، مقبره آتاتورک درست زیر تابوت نمادین 40 تنی، در زیرزمین تالار افتخار واقع شده. در اطراف قبر او، جام‌‌هایی قرار داده شده‌اند که روح هر شهر از ترکیه را در خود دارند. در قسمت خروجی آرامگاه آتاتورک آنکارا، در دو طرف پلکان دو برج وجود دارد. پس از این برج‌ها موزه‌ آتاتورک دیده می‌شود. در این موزه مجموعه‌ دست‌نویس‌ها، لوازم شخصی، نامه‌ها، کاتالوگ عکس‌ آتاتورک و مجسمه‌ مومی از او قرار داده‌اند.

آتاتورک و مقبره وی در آنکارا

اگر از آنکارا دیدن کردید بازدید از این مجموعه را فراموش نکنید. با بازدید آنت‌کبیر شما می‌توانید معماری گذشته و معاصر این کشور را در یک قاب ببینید. همین‌طور، با روحیه و افتخارات ملت ترکیه آشنا می‌شوید.

آتاتورک و مقبره وی در آنکارا

ساعت بازدید از آرامگاه آتاتورک

برای بازدید از کل سایت تقریباً دو ساعت وقت نیاز دارید. آنت ‌کبیر همه روزه از 09:00 صبح تا 17:00 باز و بازدید از آن رایگان است. گردشگران اگر علاقه‌مند به بازدید از این مجموعه باشند با استفاده از مترو می‌توانند به این مکان بروند. فقط کافی است در ایستگاه تاندوغان (Tandoğan) از قطار پیاده شوند.



1398/07/23 | کد مطلب: 4136

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید