در حالی که دولت انگلیس پیشتر از پیوستن به آلمان و فرانسه در توقف صادرات تسلیحات به ترکیه در پی عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه اجتناب کرده بود، اکنون گفته می‌شود لندن قصد بازنگری در قراردادهای فروش سلاح به آنکارا را دارد.

نشریه «فایننشال تایمز» بامداد سه‌شنبه گزارش داد دولت انگلیس به دلیل افزایش تهاجم نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه، در حال بازنگری در تمام مجوزهای فروش تسلیحات به این کشور است.

این نشریه با بیان اینکه اقدام مذکور هنوز به صورت علنی اعلام نشده، نوشت کابینه وزیران انگلی سهمچنین تصمیم گرفتند تا زمانی که این بازنگری کامل شود، صدور هرگونه مجوز جدید صادرات سلاح به ترکیه تعلیق گردد.

دولت انگلیس از پنج سال پیش تا کنون قراردادهای فروش تسلیحاتی مجموعا به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به ترکیه منعقد کرده است که شامل جنگنده، بالگرد، پهپاد، تانک، خودروی زرهی، موشک و نارنجک می‌شود.

پیشتر دولت‌های فرانسه، آلمان، فنلاند و ایتالیا با انتقاد از عملیات نظامی جدید ترکیه در مناطق شرقی رودخانه فرات در سوریه با اسم رمز «چشمه صلح»، فروش سلاح به آنکارا را به دلیل احتمال استفاده شدن علیه کُردهای سوری تعلیق کرده بودند.

آنکارا این عملیات را به بهانه مقابله با شبه نظامیان کرد و ایجاد یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری، از هفدهم مهر آغاز کرده است. دولت سوریه از این تجاوز نظامی ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.