حاشیه‌ای عجیب در اولین اجرای نمایش«جنگنامه‌ی غلامان»


تهران(پانا)-در شب اجرای نخست نمایش «جنگنامه‌ غلامان» دستیار اول کارگردان، برنامه‌ریز و روابط عمومی نمایش به دلیل درخواست داشتن قرارداد از سوی مجری طرح کار اخراج شد.

حاشیه‌ای عجیب در اولین اجرای نمایش«جنگنامه‌ی غلامان»

تهران(پانا)-در شب اجرای نخست نمایش «جنگنامه‌ غلامان» دستیار اول کارگردان، برنامه‌ریز و روابط عمومی نمایش به دلیل درخواست داشتن قرارداد از سوی مجری طرح کار اخراج شد.

سمیرامیس محمدی روزنامه‌نگار عرصه تئاتر که در نمایش «جنگنامه‌ غلامان» نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی محسن حسینی که این روزها در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود در سمت دستیار اول کارگردان، برنامه‌ریز و روابط عمومی فعالیت داشت دراین‌باره گفت: با محسن حسینی از نمایش «شهرزاد و هفت قصه‌اش» که پانزده سال پیش در تئاتر شهر اجرا داشتند آشنایی و همکاری دارم و در چندین پروژه ایشان فعالیت کردم. به خواست شخص ایشان پس از اجرای «جنگنامه‌ی غلامان» در این دوره از برگزاری جشنواره تئاتر آیین سنتی، در سمت دستیار اول کارگردان، برنامه‌ریز و مسئول روابط عمومی فعالیتم را از یک ماه و نیم گذشته با این گروه آغاز کرده و هرروز بیش از چهار ساعت با رضایت کامل کارگردان در پلاتو 2 مجموعه تئاتر شهر با گروه فعالیت داشتم تا این نمایش را در سالن قشقایی اجرا کنیم.
او ادامه داد: در طول مدت تمرین فردی که از سوی کارگردان به‌عنوان مجری طرح و مدیر تولید نمایش معرفی شدند در هیچ‌یک از جلسات تمرین حاضر نشدند و این موضوع سبب شد که با شخص من و هیچ‌یک از عوامل گروه قرارداد همکاری بسته نشود. اما به پشتوانه اعتماد و سابقه همکاری با محسن حسینی فعالیت با این گروه را بدون داشتن قرارداد ادامه دادم.
این دستیار کارگردان بیان کرد: در روز اجرای ( ژنرال) که نمایش را با دکور، گریم، لباس و نور در سالن قشقایی تمرین کردیم و روز پایانی تمرین ما محسوب می‌شد، با اولین حضور مجری طرح در تمرینات گروه، درخواست انعقاد قرارداد با ایشان داشتم تا اصول حرفه‌ای کاری رعایت شود، ایشان بیان کردند که با هیچ‌کدام از عوامل کار قراردادی نمی‌بندیم!
او افزود: ساعتی پس از پایان آخرین جلسه تمرین و دریافت تمامی نوشته‌های این‌جانب در مورد فایل‌های نوری، توضیحات صحنه و غیره، با تماس تلفنی از سوی مجری طرح با لحنی به‌دوراز ادب و شأن یک انسان و بدون توضیح واضح از پروژه اخراج شدم.
سمیرامیس محمدی در ارتباط با واکنش محسن حسینی کارگردان این نمایش دراین‌باره گفت: محسن حسینی تنها اظهار شرمندگی داشتند و بیان کردند که در حل این مشکل عاجز هستند. زیرا از سوی مجری طرح، تهدید شدند که با بازگشت این‌جانب به اجرا، خود و همسرشان که یکی از بازیگران نمایش هستند، کار را ترک می‌کنند.
این روزنامه‌نگار باسابقه بیان کرد: دستیار اول کارگردان، برنامه‌ریز و حتی روابط عمومی سمت‌های هستند که با شخص کارگردان در ارتباط هستند و در تیم کارگردان قرار دارند و مجری طرح و مدیر تولید نمی‌توانند در این حوزه ورود کرده و درخواست توبیخ این عوامل را داشته باشند، اما بنده برای دور کردن تنش از گروه و از بین نرفتن نتیجه زحمات بازیگران در طول چندین ماه، گروه را ترک کردم و از نقش کارگردان در هدایت گروه بسیار متعجب هستم.
او ادامه داد: اگر کارگردان که در رأس یک گروه نمایشی قرار دارد توانایی رهبری و تعهد در مورد عواملی که انتخاب کرده را نداشته باشد نقش مهم کارگردان در تئاتر چه می‌شود؟ خب ‌می‌توان از عنوان سرپرست هنری به‌جای کارگردان استفاده کرد. آقای حسینی خود در دانشگاه به دانشجویان آموزش کارگردانی و بازیگری می‌دادند و عجیب است که در عمل خود پایبند به اصول که آموزش می‌دادند نباشند.
محمدی در مورد دریافت دستمزد برای فعالیت در سه سمت در این نمایش گفت: در طول دوران تمرین هیچ‌گونه دریافتی نداشتم و پس از پایان همکاری نیز از سوی مجری طرح و کارگردان صحبتی مبنی بر پرداخت دستمزد این‌جانب انجام نگرفت.
این روزنامه‌نگار در پایان بیان کرد: مرکز هنرهای نمایشی به گروه‌های که در مجموعه تئاتر شهر اجرا دارند کمک‌هزینه و سهمی از فروش روزانه بلیت ارائه می‌کند تا هزینه‌های جاری نمایش و دستمزد عوامل را پرداخت کنند. به نظرم مرکز هنرهای نمایشی باید تدبیری اندیشیده و ارائه قرارداد معتبر با تک‌تک عوامل گروه، را از کارگردان طلب کند تا جلوی چنین رفتارهای غیراخلاقی و حرفه‌ای تا حدودی گرفته شود.
نمایش «جنگنامه‌ی غلامان» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی محسن حسینی است که الهه مونسی، شقایق سرسختی، مریم آشوری، لیلی جنیدی، مرجان صادقی، فاطمه صارمی در آن بازی می‌کنند.
عبد آتشانی طراح موسیقی ، سینا ییلاق بیگی طراح صحنه ، وحید مهدی زاده مجری طرح و مدیر تولید و آزاده محتشم دستیار کارگردان اثر است. این نمایش در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر