بقعه شاه عباس دوم صفوی قم


بقعه شاه عباس دوم صفوی در ناحیه جنوبی غربی حرم، جایی که اکنون به نام مسجد امام خمینی است دفن نمودند. شاه عباس دوم پسر شاه صفی است و در 9سالگی در 15 صفر 1052 به جای پدر نشست و پس از 34 سال و 9 ماه و 15 روز عمر و 25 سال و […] نوشته بقعه شاه عباس دوم صفوی قم اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در ایران. پدیدار شد.

بقعه شاه عباس دوم صفوی در ناحیه جنوبی غربی حرم، جایی که اکنون به نام مسجد امام خمینی است دفن نمودند. شاه عباس دوم پسر شاه صفی است و در ۹سالگی در ۱۵ صفر ۱۰۵۲ به جای پدر نشست و پس از ۳۴ سال و ۹ ماه و ۱۵ روز عمر و ۲۵ سال و ۱۵ روز سلطنت در شب ۲۳ ربیع الاول سال ۱۰۷۷ در حوالی دامغان درگذشت و نعش او را به قم بردند و در جنب پدرش شاه صفی به خاک سپردند. بقعه شاه عباس دوم صفوی در شاه سلیمان است و در سال ۱۰۷۸ به اتمام رسیده است
شاه عباس دوم در ۲۶ اکتبر ۱۶۶۶ در خسروآباد در نزدیکی دامغان از دنیا رفت و پسرش سام میرزا با نام صفی دوم به سلطنت رسید. او در آرامگاه مخصوصی که در زمان حیاتش در قم ساخته بود به خاک سپرده شد. اما شایعه‌ای بر زبان‌ها جاری بوده که از جمله مصحح چاپ دوم سفرنامه تاورنیه نیز در حاشیه کتاب بدون ذکر مأخذی آن را توضیح داده که: «جنازه شاه عباس دوم را به مشهد بردند.»
شاردن فرانسوی پس از شرح و وصف مفصلی که از تزیینات و تشریفات شاهانه آرامگاه شاه صفی و شاه عباس دوم در قم می‌دهد اثاثه زرین و اسباب گرانبهای آن را می‌شمارد تا جاییکه می‌گوید قریب به هشتاد درصد از بودجه کل عواید آستانه قم به مصرف این دو آرامگاه می‌رسد باز هم می‌گوید: «معهذا من اطمینان ندارم که اجساد آن‌ها در همین مزار مدفون باشد زیرا رسم پادشاهان این کشور آن است که مدفون حقیقی خود را مکتوم بدارند به همین جهت هنگام تدفین اجساد سلاطین معمولاً شش تا دوازده دستگاه تابوت به اسم پادشاه معرفی و در جاهای مختلف دفن می‌کنند و جز دو سه نفر از نزدیکان، کسی از محل دفن پادشاه آگاه نیست. شاردن همچنین می‌نویسد که در آن زمان دو گروه قاری قرآن به صورت ۲۴ ساعته بر گور این دو پادشاه، قرآن تلاوت می‌نموده‌اند.»
فرش دستبافی در سال ۱۰۸۲ هجری قمری برای مقبره شاه عباس دوم صفوی در ۲ قطعه بافته شده است که به عنوان فرش کف مقبره استفاده می‌شده و اکنون ۸۲ سال است که در موزه حرم مطهر حضرت معصومه(س) نگهداری می شود. این فرش توسط استاد نعمت الله جوشقانی و در سال ۱۰۸۲ هجری قمری برای مقبره شاه عباس دوم صفوی بافته شده است. (از مقابر دوره رجال صفوی در حرم حضرت معصومه(س) تنها مقبره شاه عباس دوم صفوی بر جای مانده و ۴ مقبره دیگر در بازگشایی های حرم تخریب شده و از بین رفته اند.)

بقعه شاه عباس دوم صفوی قم

این فرش نفیس ۲ قطعه است که به عنوان فرش کف مقبره استفاده می‌شده و هنگامی که حرم حضرت معصومه(س) دچار تغییر و تحولات ساختمانی شده و بخش‌هایی به حرم اضافه شده این فرش به موزه آستان مقدس تحویل داده شده است و اکنون ۸۲ سال است که در این موزه نگهداری می شود.
این فرش نفیس شامل دو نیم دایره است که در کنار مقبره پهن می شده و مساحت تقریبی مجموع دو قطعه حدود ۵۸ متر مربع است و ابعاد مجموع دو نیم دایره ۸۲۰ *۸۲۰ است؛ این فرش تمام ابریشم با ضخامت ۲ میلیمتر دارای یکصد رج است و طرح بافته شده روی آن نشان دهنده مراحل رشد گیاه است، این فرش دارای نمونه های دیواری نیز هست که ۹ قطعه از آنها چهارضلعی و ۲ قطعه هشت ضلعی بوده همچنین قطعه‌های ۸ ضلعی به عنوان سند تاریخی به شمار می رود که تاریخ، محل و نام استاد آن روی فرش بافته شده است.
قسمت داخلی دو نیمه جمعاً به مساحت ۲ متر و ۵۸ سانتیمتر و به اندازه محل نصب صندوق روی قبر خالی گذاشته شده است. در ترجمه فارسی “سیری در هنر ایران” در انتهای جلد دوازدهم تصریح شده است؛ «مجموع قالی های فوق به یقین در زمره یکی از عجایب هفت گانه فرش دستباف در جهان به شمار می رود»
منابع:ویکیپدیا-پارسینه

بقعه شاه عباس دوم صفوی قم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه