مسئله ابتکار امنیتی خلیج‌فارس


مسئله ابتکار امنیتی خلیج‌فارس

 ابتکار امنیتی خلیج فارس موضوع صحبت پوتین در ریاض نبود به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از ایتارتاس، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در سفر دیروز خود به عربستان سعودی درباره ابتکارعمل ایجاد سازمانی در راستای تضمین امنیت خلیج‌فارس حرفی به میان نیاورده است. این در حالی است که اوایل ماه...

ابتکار امنیتی خلیج فارس موضوع صحبت پوتین در ریاض نبود

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از ایتارتاس، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در سفر دیروز خود به عربستان سعودی درباره ابتکارعمل ایجاد سازمانی در راستای تضمین امنیت خلیج‌فارس حرفی به میان نیاورده است.

این در حالی است که اوایل ماه میلادی جاری (اکتبر)، پوتین از تمایل برای ایجاد سازمانی با مشارکت روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها در راستای حل مسائل خلیج فارس سخن گفته بود. در ماه میلادی جولای نیز پوتین به مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس اشاره کرده بود.

این در حالی است که ایران نیز طرحی را با نام ابتکار صلح هرمز ارائه کرده که بر مبنای همکاری دسته جمعی درون منطقه خلیج فارس است.

پیش از این وزیر خارجه روسیه با انتقاد از سیاست‌های تنش زای ایالات متحده در خاورمیانه، گفت: آمریکا به دنبال انزوای ایران و تسلیم این کشور است.

به نقل از پایگاه النشره، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که در کنفرانس والدای در مسکو سخن می‌گفت ادامه داد: ابتکار عمل ایران برای ایجاد امنیت در خلیج‌فارس باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از سیاست های تنش زای ایالات متحده گفت که آمریکا به دنبال انزوای ایران و تسلیم آن است.

لاورف همچنین گفت که خاورمیانه به آزمایشگاهی برای اقدامات بی پروای ایالات متحده تبدیل شده است که این امر باید متوقف شود.

امنیت خلیج‌ فارس در وضعیت نوینی قرار دارد و به نظر می‌رسد، ادراک بین‌المللی به این منطقه در حال تغییر و تحول است. امروز خلیج فارس حساسیت سابق را برای ساختار نظام امنیت جهانی ندارد و نوع جدیدی از رابطه آن با نظام جهانی در حال تعریف است.فرآیند امنیتی شدن این زیرسیستم منطقه‌ای خاورمیانه در امنیت بین‌الملل نسبت به یک دهه قبل دچار نارسایی‌هایی شده که براساس دیدگاه بسیاری از صاحب‌نظران و ناظران حوزه‌های راهبردی از اولویت خارج شدن این منطقه در راهبرد امنیت ملی امریکا، دلیل عمده این وضعیت است که این خود متاثر از کاهش قابل توجه میزان وابستگی امریکا به خلیج فارس و منابع آن است. (البته نباید قدرت بازدارندگی ایران را نادیده گرفت، این قدرت قطعا در مناسبات جهانی مهم است.)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری