معافیت 80 دلاری «واردات گوشی مسافری» لغو شد؛ محاسبه عوارض با دلار 11 هزار تومانی!


معافیت 80 دلاری «واردات گوشی مسافری» لغو شد؛ محاسبه عوارض با دلار 11 هزار تومانی!

امروز معاون فنی گمرک ایران با خبر از لغو معافیت 80 دلاری واردات گوشی مسافری، اعلام کرد از این پس حقوق و عوارض ورودی تلفن همراه مسافری با نرخ ارز سامانه سنا محاسبه می‌شود. این در حالی است که تا پیش از این مسافران می‌توانستند از معافیت 80 دلاری برای وارد کردن یک گوشی موبایل بهره بگیرند.

امروز معاون فنی گمرک ایران با خبر از لغو معافیت ۸۰ دلاری واردات گوشی مسافری، اعلام کرد از این پس حقوق و عوارض ورودی تلفن همراه مسافری با نرخ ارز سامانه سنا محاسبه می‌شود. این در حالی است که تا پیش از این مسافران می‌توانستند از معافیت 80 دلاری برای وارد کردن یک گوشی موبایل بهره بگیرند.

برای مبارزه با قاچاق بی‌رویه تلفن همراه به کشور، از خرداد ماه امسال رجیستری موبایل غیر مسافری لغو شد و از آن پس هر مسافر می‌توانست با کد ملی خودش، تنها یک گوشی را در سامانه گمرک ثبت کند.

خرداد امسال امکان رجیستر کردن گوشی‌هایی که به طور غیر مسافری وارد شده بودند با هدف آنچه که مبارزه با قاچاق خوانده می‌شود، لغو شد و هر مسافر با کد ملی خود می‌توانست صرفاً یک گوشی موبایل در سامانه گمرک ثبت کند. اما با گذشت چند ماه سوء استفاده گسترده از این موضوع مطرح شد و در نهایت در یک اقدام جنجالی هزاران گوشی رجیستر شده از این طریق غیر فعال شد که اعتراض خریداران و حتی فروشندگان را برانگیخته است.

ظاهراً معافیت 80 دلاری واردات به اندازه‌ای وسوسه کننده بوده که برخی از مسافران اقدام به فروش کُد ملی و مشخصات خود می‌کرده اند. هم زمان گزارش‌هایی از فروش گسترده مشخصات مسافران از سوی آژانس‌های مسافرتی منتشر شد.

در تازه‌ترین اقدام برای مقابله با آنچه که سوء استفاده از واردات مسافرتی گوشی عنوان شده و هم زمان با بازگشت صدها هزار ایرانی از سفر زیارتی به عراق، امروز معاون فنی گمرک ایران خبر از لغو معافیت 80 دلاری واردات مسافران داد. این در حالی است که تا پیش از این هر مسافر می‌توانست تا سقف 80 دلار کالا با خود وارد کند که معاف از مالیات بود و می توانست برای وارد کردن گوشی مورد استفاده قرار بگیرد.

در این باره معاون فنی گمرک به خبرگزاری ایسنا گفت: بر اساس مصوبه ۲۲ مهر ماه ستاد تنظیم بازار، معافیت ۸۰ دلاری برای واردات گوشی مسافری از این بعد منتفی خواهد شد.

از سوی دیگر تا پیش از این حقوق و عوارض گمرکی گوشی‌های مسافری بر اساس نرخ ارز رسمی یا همان دلار 4200 تومانی محاسبه می‌شد؛ اما بر اساس ابلاغیه جدید ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، از این پس حقوق و عوارض گمرکی گوشی مسافری بر اساس نرخ سامانه سنا محاسبه می‌شود که هم اکنون بیش از 11 هزار تومان است.

حال باید منتظر ماند و دید این اقدام چه تأثیری بر موجودی بازار و البته قیمت‌ها می‌گذارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن