مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز افتتاح شد


مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز افتتاح شد

شیراز-ایرنا-مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز سه شنبه 23 مهرماه 98 با هدف آنچه بررسی علمی‌تر مصوبات شورا خصوصا در حوزه فرهنگی،اجتماعی و گردشگری نام گرفت،‌افتتاح شد.

هیات امنای مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز متشکل از ٣ نفر عضو شورای این شهر، ٣ نفر از استادان دانشگاه و شهردار شیراز شیراز تعیین شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در مراسم افتتاح مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در ماده ٨٠ قانون شوراها ٣۴ماموریت برای شوراها دیده شده که در بهترین و موفق‌ترین شوراها تنها با ٢۵مورد از این ماموریت‌ها رسیدگی می‌شود این در حالی است که شوراها با اجرای تمام این ماموریت‌ها بسیاری از مشکلات شهرها را حل می کنند.

عبدالرزاق موسوی افزود: در این دور از شورای شهر شیراز دو وظیفه اساسی برای شورا در نظر گرفته شده که یکی تصویب مصوبات و نظارت بر حسن اجرای آن است و مورد دیگر نیز تفاهم با دستگاه‌های دیگر است و اینکه معتقدیم برای داشتن مصوبات خوب باید تاثیر مصوبات در جامعه را بسنجیم.

وی با بیان اینکه طرح ها و لوایح پیش از تصویب به صورت تخصصی در کمیسیون های شورا بررسی می شود،گفت: به جز فعالیت،کمیسیون شورای شهر شیراز نیازمند محلی بود که دستورات جلسه و مصوبات را تخصصی و علمیتر بررسی کند که این همان مشکلی است که در مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد و جایی برای بررسی مصوبات نیست.

موسوی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در این زمینه وجود دارد توجه به مسائل اساسی و بنیادی شهر و استفاده از ظرفیت‌های آن به ویژه در حوزه تاریخی و فرهنگی است چرا که معتقدیم شیراز این ظرفیت را دارد که در این حوزه ها الگوی کشور باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: زمانی که مطرح می شود شیراز مرکز گردشگری کشور است ابتدا باید دید که چه کاری برای تحقق این موضوع انجام شده و یا باید انجام گیرد که راه اندازی مرکز پژوهش های شورای شهر شیراز برای تحقق این هدف می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

وی افزود: امید داریم که با فعالیت این مرکز از این پس شاهد تاثیرات مثبت آن در تصویب و اجرای مصوبات اثر گذارتر در شیراز باشیم.

مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز افتتاح شدشهردار شیراز: داشته های فرهنگی و ادبی شناسنامه شیراز است

شهردار شیراز در این آیین با بیان اینکه آنچه شیراز را به جهانیان می شناساند مجتمع های تجاری مانند خلیج فارس یا تقاطع های غیر همسطح آن نیست بلکه داشته های غنی فرهنگی و ادبی این شهر است، اظهار داشت: بنابراین در دوره جدید مدیریت شهری نیازمندیم تا کارهای فکری و پژوهشی بیشتر را در شهر شیراز انجام دهیم.

حیدر اسکندر پور افزود: در اجرای مباحث فرهنگی نیازمند هماهنگی بیشتر بین بخشی سازمان ها و دستگاه های فرهنگی با یکدیگر هستیم.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه بیشتر هزینه های فرهنگی در دستگاه های تبلیغاتی به شکل ماجرا مربوط است و درترویج فرهنگ بیشتر به ظاهر فضای تبلیغاتی و بیلبوردی می پردازیم، گفت: در حوزه های فرهنگی کمتر تلاش می کنیم تا به داشته های شهر شیراز بپردازیم که به عنوان نمونه روز حافظ را اخیرا برگزار کردیم و دیدیم که میزان وقت و اقداماتی که انجام شد با ظرفیت عظیم حافظ در جهان چقدر فاصله داشت.

اولویت مردم کارهای عمرانی است نه فرهنگی

وی ادامه داد: در دوره جدید مدیریت شهری و شورا زمانی که می گوییم نگاه نرم افزاری به شهر داریم منظور این است که می خواهیم به حوزه های فرهنگی بیشتر ورود کنیم اما برخی مواقع به دلیل نیازهای مردم ناچاریم به حوزه اجرایی توجه بیشتری نشان دهیم به عنوان مثال در نظرسنجی که از ۱۱ منطقه شهرداری انجام شد اولویت اول مردم در ۹ منطقه شهرداری آسفالت معابر بود.

شهردار شیراز با اشاره به افتتاح مرکز پژوهش های شورای شهر شیراز، اظهار داشت: با توجه به زمان کمی که در اختیار داشتیم کار بزرگی را انجام دادیم که با همراهی اعضای شورای شهر خیلی زود به سرانجام رسید.

اسکندر پور با اشاره به بررسی مصوبات در این مرکز گفت: متناسب بودن مصوبات شورا با نیازهای واقعی شهر یکی از نکاتی است که باید به آن توجه جدی شود و دوم اینکه مصوبات شورا متناسب با ظرفیت شهرداری باشد.

وی اضافه کرد: برخی مصوبات در شورا با بلند نظری به تصویب می رسد اما با ظرفیت های اجرایی شهرداری همخوانی ندارد که این نکته نیز باید در مرکز پژوهاش های شورا مورد توجه قرار گیرد.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه هنوز برخی از مصوبات شورای سوم و چهارم اجرایی نشده است، اظهار داشت: یکی از دلایل عدم اجرای آن متناسب نبودن مصوبه با ظرفیت های ساختاری و اجرایی شهرداری است.

اسکندر پور با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف این مرکز میزان تاثیرگذاری مصوبات شورا در شهرداری است،گفت: برخی مواقع مصوبات اجرا می شود اما میزان تاثیرگذاری آن مشخص نیست که امیدواریم این نکته نیز در این مرکز مورد توجه قرار گیرد.

۹۸۷۳ /۱۸۷۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا