شناسایی 200 بیمار مسلول در کرمانشاه/ شیوع متوسطی داریم


شناسایی 200 بیمار  مسلول  در کرمانشاه/ شیوع متوسطی داریم

سرفه شاید به خودی خود مشکل جدی نباشد، اما وقتی این سرفه‌های معمولی طولانی شود باید کمی نگران شوید و اگر این سرفه‌های طولانی با علائمی مانند تب، تعریق و لرزش شبانه، بی اشتهایی، درد قفسه سینه و کوفتگی بدن همراه باشد باید بیشتر نگران شوید، چرا که احتمالا شما به سِل ریوی مبتلا شده‌اید.

به گزارش ایسنا، سالانه هشت میلیون نفر در دنیا به انواع سِل مبتلا می‌شوند که در این میان سِل ریوی بیشترین میزان ابتلا و بیشترین میزان کشندگی را دارد، بطوری که سالانه حدود یک میلیون نفر در جهان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند.

سِل در گذشته همواره به عنوان یکی از مرگبارترین بیماری‌ها مطرح بوده و امروزه هم علی رغم وجود درمان‌های مناسب برای این بیماری، باز هم باکتری سِل قدرت کّشندگی بالای خود را حفظ کرده و هرسال یک میلیون نفر را به راحتی به کام مرگ می‌کشد.

زکریای رازی اولین کسی بود که بیماری سِل را به خوبی معرفی و علائم آن را تشریح کرد و به پاس این خدمت ارزنده، امروز (23 مهر) به عنوان روز ملی "سِل" نامگذاری شده است.

دکتر حسین بیگلری رییس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت همین روز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وجود انواع بیماری سل، گفت: باکتری سل از طریق قطرات تنفسی فرد بیمار به سایر افراد منتقل می‌شود و با ورود به بدن فرد جدید، بسته به ضعف هر یک از ارگانهای بدن میزبان جدید در آن اُرگان فعالیت کرده و یکی از انواع سل را بوجود می آورد. بطور مثال اگر باکتری سِل در استخوان فرد فعال شود فرد دچار "سل استخوان" می‌شود و اگر فعالیت باکتری در ریه صورت گیرد که احتمال بالایی هم دارد، فرد به سِل ریوی مبتلا می‌شود.

بیگلری تصریح کرد: در میان انواع سل، سل ریوی به علت علاقه باکتری سل به هوا، بیشتر همه گیر بوده و کشندگی بالایی هم دارد.

وی در خصوص انتقال این بیماری از افراد آلوده، گفت: اینطور نیست که به محض تماس با فرد مسلول شما به بیماری سل مبتلا شوید و سه فاکتور مدت تماس، میزان قطرات تنفس شده و سیستم ایمنی فرد میزبان در ابتلا به این بیماری بسیار موثر است.

بیگلری تصریح کرد: بطور معمول اگر یک فرد سالم حدود دو هفته با یک فرد مسلول در تماس باشد، به احتمال زیاد به سل مبتلا می‌شود، هرچند که نوع سیستم ایمنی فرد هم در این بین نقش تعیین کننده‌ای دارد.

وی افزود: با ورود باکتری سل به بدن بعد از حدود دو تا سه ماه دوره کمون، علائم بیماری شامل سرفه‎‌های طولانی، تب، تعریق و لرز شبانه، بی‌اشتهایی، درد قفسه سینه و کوفتگی بدن ظاهر می‌شود و درصورت عدم درمان به موقع این علائم می‌تواند تشدید شده و عوارض جدی و حتی مرگ بیمار را به دنبال داشته باشند.

بیگلری با اشاره به وجود درمان‌های موثر برای بیماری سل گفت: طول درمان بسته به فاکتورهای مختلف حدود شش ماه طول می کشد و در حال حاضر درمان این بیماری با 90 درصد موفقیت همراه است.

وی به برخی دغدغه‌های موجود در زمینه بیماری سل اشاره کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر شاهد افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری سل هستیم که از آن به عنوان "سل مقاوم به درمان" یاد می‌شود و همین امر اهمیت توجه به این بیماری را بیشتر کرده است.

بیگلری افزود: از طرفی همراهی این بیماری با سندروم نقص سیستم ایمنی(ایدز) هم دردسرساز شده، بطوری که احتمال ابتلای افراد مسلول به ایدز و برعکس بسیار بالا است.

وی در ادامه از ابتلای 8700 نفر در کشور به انواع بیماری سل در سال گذشته خبر داد وافزود: از این تعداد 4300 نفر به سل ریوی خلط مثبت مبتلا شده‌اند.

بیگلری تصریح کرد: دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان به دلیل مجاورت با همسایگان شرقی کشور که جزو کشورهای با جمعیت بالای بیماران مسلول هستند، بیشترین موارد ابتلا به سل را دارند و کرمانشاه در این بین جزو استان های با شیوع متوسط است و سال گذشته کمتر از 200 مورد ابتلا به سل در استان شناسایی شد.

وی به اقدامات ارزشمند در کشور در راستای کنترل بیماری سل اشاره کرد وافزود: خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد سیر کاهشی موارد سل در کشور بوده‌ایم.

بیگلری یادآور شد: در حال حاضر درمان موثر برای این بیماری وجود دارد و تمام اقدامات تشخیصی و درمانی آن در کشور رایگان انجام می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)