دلایل احتباس آب در بدن و روش های دفع آن


احتباس آب در بدن به زمانی می گویند که آب رفته به بافت ها بیشتر از آن برگشته به خون باشد که شاخص ترین علائم آن تورم اعضای بدن به ویژه دست ها و پاها است، این احتباس در کوتاه مدت مشکلی جدی را به وجود نخواهد آورد اما در طولانی مدت می تواند بسیار خطر ناک باشد. همانگونه که می دانید بیشتر بدن از آب تشکیل شده است طوری که در تمام سلول های بدن ما آب وجود...

احتباس آب در بدن به زمانی می گویند که آب رفته به بافت ها بیشتر از آن برگشته به خون باشد که شاخص ترین علائم آن تورم اعضای بدن به ویژه دست ها و پاها است، این احتباس در کوتاه مدت مشکلی جدی را به وجود نخواهد آورد اما در طولانی مدت می تواند بسیار خطر ناک باشد.

دلایل احتباس آب در بدن و روش های دفع آن

همانگونه که می دانید بیشتر بدن از آب تشکیل شده است طوری که در تمام سلول های بدن ما آب وجود دارد، زمانی که بدن دچار نوعی بی تعادلی آب در بدن می شود مشکل احتباس آب به وجود می آید که این باعث می شود بافت های بدن بیشتر از آنچه که به آب نیاز دارد دریافت کند این مشکل قادر است فرد را از بسیاری از فعالیت ها باز دارد.

دلایل احتباس آب در بدن و روش های دفع آن

دلایل احتباس آب در بدن

شاید برخی از افراد گمان کنند که مهم ترین دلیل احتباس آب در بدن استفاده بیش اندازه نمک باشد، که باید گفت که این حبس شدن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ربطی به مصرف نمک نداشته باشد.

دلایل احتباس آب در بدن و روش های دفع آن

دوران بارداری

در دوران بارداری به دلیل با رفتن وزن و بیشتر شدن فشار رحم بر روی لگن منجر می شود که آب در بدن در قسمت پایین تنه بیشتر جمع شود به همین دلیل است پاها در زمان بارداری به خصوص در ماه های آخر پف می کند، البته این نوع احتباس نگران کننده و خطر ناک نیست بلکه یک رخداد طبیعی است که با تولد نوزاد از بین می رود.

کمبود پروتئین در بدن

از آنجایی که برای تعادل آب در بدن به میزان معینی از پروتئین احتیاج است با دچار شدن به کمبود پروتئین و عدم مصرف غذاهای پروتئین دار تعادل آب در بدن به هم می خورد. زمانی که در خون به میزان لازم پروتئین وجود نداشته باشد آب از طریق خون به بافت ها وارد می شود و دیگر آن آب به خون بر نمی گردد که همین علت منجر به پف کردن پاها و دست ها می شود.

احتباس پیش از قاعدگی

در دوران قاعدگی به دلیل نامتعادلی هورمون ها و همچنین نوع تغذیه ای که در طول این مدت داشته ایم منجر به وجود آمدن نفخ می شود که به صورت احتباس آن به خصوص در ناحیه شکم رخ خواهد داد.

دلایل احتباس آب در بدن و روش های دفع آن

مشکلات کلیوی

زمانی که کلیه ها وظایف خود را به خوبی انجام ندهد باعث می شود تا میزان جذب و دفع نمک در بدن دچار ناتعادلی شود که این جذب بیش اندازه سدیم اگر از طریق کلیه ها دفع نشود باعث تجمع آب زیاد در بدن می شود.

آلرژی

ممکن است بدن شما نسبت به مصرف برخی از غذا و یا حتی نیش برخی از حشرات واکنش نشان دهند که به صورت احتباس آب در بدن ظهور یابد.

بالا بودن مصرف نمک

تمامی مواد غذایی حاوی سدیم و نمک منجر به احتباس آب در بدن می شود. شما زمانی که غذاهای مملو از نمک را مصرف می کنید، سریعا این نمک وارد بافت ها می شود به همین دلیل بدن برای اینکه بدن مقدار این نمک را در بافت ها کم کند آب زیادی به سمت بافت ها در جریان می شود که این موضوع منجر به حبس آب در بدن می شود.

دلایل احتباس آب در بدن و روش های دفع آن

تغذیه نامناسب

از جمله عدم نبود ویتامین هایی همچون تیامن، و ویتامین های B1، B2، B6 در بدن منجر می شود تا آب در بدن احتباس شود، تمام این ویتامین ها با تغذیه ای مناسب به سادگی قایل برطرف شدن است کافیست کمی به تغذیه و دریافت ویتامین های بدنتان توجه کنید

کم کار شدن تیروئید

غده تیروئید که مسئولیت سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد با کم کار شدنش باعث می شود تا سوخت و ساز بدن پایین بیاید و در نتیجه چاقی و افزایش چربی بدن را به دنبال داشته باشد. پس می توان یکی از دلایل احتباس آب را کم کاری تیروئید دانست که منجر به چاقی کاذب در فرد می شود.

سبک زندگی

اگر سبک زندگی و کار شما به گونه ای است که مدام در حالت بی تحرک و نشسته به سرمی برسید و یا برای مدت طولانی در حالت ایستاده هستید ممکن است به مشکل احتباس آب دچار شوید. برای رفع این مشکل سعی کنید روزانه مدت زمانی را به پیاده روی اختصاص دهید.

دلایل احتباس آب در بدن و روش های دفع آن

دارو های خاص

استفاده از برخی از دارو هایی همچون دارو های ضد افسردگی، دارو های بدون نسخه، دارو های فشار خون و دارو های شیمیایی می توانند در احتباس آب در بدن نقش داشته باشند.

علائم حبس شدن آب در بدن

متورم شدن پاها تورم مچ پا تورم دست ها متورم شدن صورت متورم شدن شدم تورفتگی پوست اضافه وزن نفخ کردن سفت شدن مفاصل

دلایل احتباس آب در بدن و روش های دفع آن

اگر این احتباس آب به صورت دائمی باشد می تواند مشکلات جدی و خطرناکی را برای فرد به وجود بیاورد.از جمله:

ادما ریوی یا انباشته شدن مایعات در ریه ها ترومبوز ورید عمقی فیبروئید در زنان

روش های رفع و درمان

اگر احتباس آب در بدن شدید باشد باید حتما تحت نظر پزشک قرار داشته باشد اما اگر از احتباس خفیفی برخوردار هستید با رعایت چند نکته می توانید از بروز مشکلات جدی تر پیشگیری کنید.

دلایل احتباس آب در بدن و روش های دفع آن

کاهش مصرف نمک

قطعا کاهش مصرف نمک که سرشار از سدیم است و سدیم که رابطه مستقیمی با آب بدن دارد کمک زیادی به درمان و از بین رفتن آب های زائد بدن می کند. اگر مصرف نمک شما بالا است توصیه می شود به جای استفاده از نمک با کمک ادویه جات و چاشنی ها به طعم دار کردن غذای خود بپردازید.

بالا بردن مصرف منیزیم

منیزیم یک ماده طبیعی و معدنی بسیار مهمی است که تاثیرات بی نظیری بر روی سلامتی ما دارد طی تحقیقات که بر روی این موضوع انجام شد نشان داده که منیزیم تاثیرات قابل توجهی بر روی کاهش احتباس آب در بدن دارد و اگر روزانه به میزان ۲۰۰ میلی گرم از آن را روزانه به برنتان برسانید می توانید تاثیرات کاهش یافتن آن را به خوبی مشاهده کنید. از جمله مواد خوراکی که سرشار از منیزیم هستند می توان به شکلات تلخ، غلات، آجیل ها، سبزیجات و … اشاره کرد.

دلایل احتباس آب در بدن و روش های دفع آن

افزایش مصرف ویتامین B6

ویتامین ب۶ ویتامینی است که برای گلبول های قرمز بسیار ضروری است، با افزایش مصرف این مواد معدنی با ارزش می تواند به کاهش احتباس آب کمک زیادی بکنید . از مهمترین منابع غذایی حاوی ب۶ سیب زمینی، موز، گوشت و گردو است.

بالا بردن مصرف پتاسیم

یکی دیگر از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن پتاسیم است که بر روی این مشکل به صورت افزایش حجم ادرار و کاهش احتباس آب در بدن عمل می کند، از بهترین مواد غذایی حاوی پتاسیم، گوجه فرنگی و آواکادو است.

بالا بردن مصرف پروتئین

زمانی که در بدن پروتئین به اندازه کافی وجود داشته باشد منجر به جذب بیشتر آب در بدن می شود از این رو با وارد کردن پروتئین لازم به بدن از احتباس مایعات جلوگیری می شود.

دلایل احتباس آب در بدن و روش های دفع آن

از دیگر روش های رفع احتباس آب بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انجام ورزش های مثل دوچرخه سواری و پیاده روی قرار دادن پاها بالاتر از سطح زمین برای چند دقیقه استفاده از جوراب های مخصوص و محافظت کننده راه رفتن منظم عدم استحمام با دمای بسیار بالا تامین آب مورد نیاز بدن حداقل ۸ لیوان نپوشیدن جوراب ها و لباس های بسیار تنگ مصرف سبزیجات و میوه جات استفاده از داروهای ادرار آور اجتناب از ایستادن و نشستن های طولانی کاهش وزن

شما می توانید برای آشنایی با انواع بیماری ها و روش های درمان آن کلیک نمایید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک