کشت گلخانه‌ای تحول در مصرف بهینه آب است


کشت گلخانه‌ای تحول در مصرف بهینه آب است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای برای محصولاتی که امکان تولید آن به این شیوه وجود دارد، موجب تحولی بزرگ در مصرف بهینه آب خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی قاسمی سه شنبه ۲۳ مهر در همین جلسه ستاد ویژه توسعه تولید در محیط های کنترل شده استان فارس ویژه شهرستان‌های فراشبند، فیروزآباد، سروستان و بخش سرچهان، گفت: سامان دهی تولید محصولات گلخانه‌ای در فارس با انتقال ۸۰ هکتار اراضی زیر کشت سبزی و صیفی در فضای باز به ۷۰۰۰ هکتار گلخانه در فضای بسته انجام می شود.

قاسمی افزود: کشت سبزی و صیفی در فضای باز نیاز به ۸۴۰ میلیون مترمکعب آب دارد که با انتقال آن به فضای بسته این نیاز به ۷۱ میلیون مترمکعب آب کاهش یافته و انقلابی بزرگ در کاهش مصرف آب در استان فارس به دنبال خواهد داشت.

رئیس جهادکشاورزی فارس شهرستان‌های گرمسیری و جنوبی فارس نظیر فراشبند را دارای اقلیمی مناسب برای توسعه کشت گلخانه‌ای توصیف و اضافه کرد: مهمترین و بهترین روش برای ترویج کشت گلخانه ای بازدید کشاورزان از مراکز موفق در اجرای کشت گلخانه‌ای نظیر روستاهای گلخانه‌ای شهرستان کوار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز با بیان اینکه شهرستان فراشبند امسال باید ۳۰ هکتار توسعه کشت گلخانه‌ای را محقق کند، گفت: ۱۰۰ هکتار توسعه سایبان، ایجاد یک روستا و یک شهرک گلخانه‌ای از تعهدات فرماندار فراشبند است.

یدالله رحمانی همچنین گفت: در شهرستان فیروزآباد هم تا پایان امسال باید ۲۵ هکتار گلخانه، ۸۰ هکتار سایبان، ۱ روستا و یک شهرک گلخانه‌ای ایجاد شده و به بهره‌برداری برسد.

معاون استانداری فارس تعهد شهرستان سروستان را ۳۰ هکتار گلخانه، ۱۰۰هکتار سایبان، ۱ روستا و ۱ شهرک گلخانه‌ای اعلام و اضافه کرد: در مرکز ویژه سرچهان باید ۱۲ هکتار گلخانه و ۱۰ هکتار سایه بان تا پایان امسال محقق شود.

رحمانی خاطرنشان کرد که سطح عملیاتی شده توسعه گلخانه در سراسر استان فارس به شکل هفتگی بررسی می‌شود و تحقق تعهدات از ملاکهای ارزیابی فرمانداران خواهد بود.

به گزارش ایسنا، برابر آمارهای اعلامی منابع رسمی نظیر شرکت آب منطقه‌ای فارس بیش از ۹۰ درصد مصرف آب در این استان مختص بخش کشاورزی و سهم صنعت حدود ۲ تا ۳ درصد است.

بخش مهمی از آب مصرفی بخش کشاورزی در فارس از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود که این امر عاملی بسیار مهم و اثرگذار در افت سطح آب چاه‌ها و حادث شدن فرونشست در اراضی مختلف فارس بوده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه