فضا‌های عمومی برای معلولان قابل دسترسی باشد


شهردار تهران: فضا‌های عمومی برای همه به ویژه معلولان قابل دسترسی باشد و پیاده رو‌ها اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، پیروز حناچی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان با حضور در جمع خبرنگاران درباره وادارکردن دانشجویان معماری به تردد در معابر با ویلچر یا استفاده از چشم بند گفت: این یکی از آموزش‌هایی است که در دانشگاه‌های دنیا انجام می‌شود تا دانشجویان در طراحی به موضوع مناسب سازی توجه کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر معنای معلولیت تغییر کرده است، ادامه داد: با توجه به این که ۸ سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته ایم، در کشور ما آمار افرادی که نیازمند مناسب سازی فضا‌های شهری هستند بالاست.
حناچی تصریح کرد: مناسب سازی فضا‌های عمومی شهری یکی از اهداف اصلی ما در شهرداری تهران است که آن را به صورت عمومی و اختصاصی در سازمان‌ها دنبال می‌کنیم. به طور دوره‌ای پارک‌ها را بررسی می‌کنیم تا در صورت نیاز مناسب سازی انجام دهیم و طرح‌های جدید هم اگر مناسب سازی نشده باشد، افتتاح نمی‌شود.
آقای حناچی همچنین به آموزش پیمانکاران مجری طرح‌های های مناسب سازی فضا‌های شهری اشاره کرد و گفت: این موضوعی است که باید به طور دائم مورد توجه قرار گیرد، در این زمینه استاندارد‌هایی تعریف شده است که باید پیمانکاران و مجری‌ها هم آموزش داده شوند چراکه اگر مفاهیم را ندانند ممکن است نوع اجرایشان مشکل ساز باشد.
وی به تصمیم‌های جدید شهرداری برای اصلاح پیاده رو‌ها پرداخت و تصریح کرد: ما در شهرداری تهران سال‌ها «بر» را تعریف می‌کردیم، اما «کف» را در ساخت و ساز‌ها در نظر نمی‌گرفتیم. نتیجه آن بود که سازندگان هم به سلیقه خود کف‌هایی را طراحی می‌کردند که این تغییر‌ها گاهی ناهمگونی ایجاد می‌کرد و دیگر برای استفاده معلولان مناسب نبود، اما هم اکنون در اجرا و ثبت، به بر و کف توجه می‌شود.
حناچی در ادامه به حمل و نقل معلولان پرداخت و گفت: در این حوزه همکاران من روزانه به ۴ هزار معلول سرویس ارائه می‌دهند. برای تسهیل در اجرای امور گفتگو‌هایی با سرویس‌های اینترنتی انجام می‌دهیم تا خدمات ارائه دهند.
وی با تاکید بر نقش مدارس در حل مشکل معلولان برای تردد در فضا‌های شهری عنوان کرد: بهترین فضا برای آموزش و تاثیرگذاری مدارس است؛ مدارس مثل زمینی هستند که آنجا بذر می‌کاریم و سال‌ها بعد برداشت می‌کنیم. در این زمینه به طور حتم، همکاری می‌کنیم اگرچه برخی از این‌ها وظیفه قانونی ما نیست.
شهردار تهران در پایان درباره برخورد با پیمانکاری که واژه «شهید» را از معابر حذف کردند، گفت: شورای شهر آقای اعطا را مامور بررسی این موضوع کرده است و ما هم همکاری می‌کنیم تا گزارش رسمی در این زمینه ارائه شود.

مناسب سازی و تسهیل در تردد معلولان در مترو و پیاده رو‌ها
شهردار تهران گفت: تسهیل در تردد معلولان در مترو و حوزه حمل و نقل عمومی و در پیاده رو‌ها در اولویت است.
پیروز حناچی امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان و گفت: مناسب سازی فضای شهری و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه موضوع بسیار مهمی است که در تمامی کشور‌های دنیا این موضوع پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه در معنای امروزی معلولیت، معلول کسی نیست که صرفاً بر روی ویلچر می‌نشیند یا نقیصه‌ای دارد، بلکه فردی معلول است که نتواند در عرصه‌های اجتماعی به راحتی حاضر شود، عنوان کرد: فردی که نتواند در عرصه‌های اجتماعی حاضر شود از معلولیت رنج می‌برد. با این نگرش اساسا نگاه به معلولیت هم تغییر می‌کند و موضوع مناسب سازی شهری و فضا‌های عمومی، موضوعی محوری می‌شود. با این نگاه جدید همه گروه‌های سنی و اقشار می‌توانند در دسته معلولان قرار گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی