فلاحت‌پیشه: انفجار در نفتکش ایرانی تحت‌الشعاع قرار دادن میانجیگری پاکستان است


فلاحت‌پیشه: انفجار در نفتکش ایرانی تحت‌الشعاع قرار دادن میانجیگری پاکستان است

در حالیکه مقامات دولت ایران از ادامه تحقیقات پیرامون آسیب دیدن یک نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران خبر داده اند، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هدف از این حمله را تحت‌الشعاع قرار دادن سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان برای میانجیگری بین ایران و عربستان دانسته است. خان روز یکشنبه (13 اکتبر) به ایران رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فلاحت‌پیشه گفته است که "حمله به نفتکش ایرانی اقدام خلاف سیاست ثبات‌ساز جمهوری اسلامی ایران است" و افزوده است که "جمهوری اسلامی در جای خودش پاسخ قاطع و پشیمان کننده‌ای به این اقدام می‌دهد."

روز ١٩ مهر شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد که در بدنه یک فروند نفتکش متعلق به این شرکت به نام سابیتی در فاصله ٦٠ مایلی بندر جده، عربستان دو انفجار روی داده و خساراتی وارد کرده است. هنوز مقامات ایرانی در مورد علت این انفجارها گزارش رسمی منتشر نکرده‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران با اشاره به برخی تحلیل‌ها در این مورد که هدف حمله‌کنندگان به نفتکش ایرانی تحت‌الشعاع قرار دادن سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به ایران بوده، گفت: "این اتفاق خیلی شبیه به زمان سفر نخست وزیر ژاپن به ایران است که همزمان دو نفتکش مورد هدف قرار گرفت." وی افزوده است که "به نظر می‌رسد یک سری عوامل تلاش می‌کند جریان دیپلماسی شکل نگیرد" اما در این مورد که این "عوامل" چه کسانی هستند توضیحی نداده است.

در ماه ژوئن سال جاری، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن که به تازگی با رئیس جمهوری آمریکا ملاقات کرده بود، با هدف تلاش برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا به تهران سفر و با مقامات ملاقات و گفتگو کرد. در حالیکه پیش از آن در چند نفتکش در منطقه خلیج فارس و دریای عمان هدف حمله قرار گرفته بودند، همزمان با حضور آقای آبه در تهران، به دو نفتکش دیگر حمله شد. مقامات ژاپنی گفتند که یکی از نفتکش‌ها "با ژاپن مرتبط بود."

آیت‌الله خامنه‌ای در ملاقات با نخست وزیر ژاپن صراحتا گفت که ایران با آمریکا مذاکره نخواهد کرد و افزود: "شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد." برخی مقامات دولتی ایران بعدا گفتند که کسانی با هدف به شکست کشاندن ماموریت میانجیگری اقای آبه به نفتکش ژاپنی حمله کردند.

آقای فلاحت پیشه گفته است که "به هر حال با توجه به اتفاقی که برای نفتکش ایرانی رخ داد جمهوری اسلامی ایران از توان عملیاتی و میدانی به اندازه کافی برخوردار است که بداند چه عامل و عواملی این کار را صورت دادند، ایران اقدام پشیمان کننده‌ای را در مقابل آنها انجام می‌دهد."

وی افزوده است: "توان میدانی جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که می‌تواند آنها را شناسایی کند که البته که این کار جدا از روند تنش‌زدایی بین ایران و عربستان است."

روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری، در مورد انفجار در نفتکش سابیتی گفت که تحقیقات در این مورد ادامه دارد "که دیده شود چه کشوری دخیل بوده است." آقای روحانی گفت مشخص است که حمله به نفتکش با راکت بوده و قطعات آن در داخل کشتی به جا مانده و افزود: "اشتباه خواهد بود اگر کشوری فکر کند می‌تواند باعث ناامنی در منطقه شود بی آنکه پاسخ آن را دریافت کند."

پس از انفجارها و حملات به نفتکش‌ها در خلیج فارس در تابستان گذشته، مقامات آمریکایی گفتند که نیروهای ایرانی مسئول این حملات هستند و هدف آنان، ایجاد ناامنی در منطقه به منظور فشار بر بازار جهانی نفت و افزایش قیمت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری از یک خواننده زیر زمینی در آغوش علی دایی