پذیرش تنها نیمی از سهمیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان گلستان!


پذیرش تنها نیمی از سهمیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان گلستان!

رئیس دانشگاه فرهنگیان گلستان گفت: به دلیل کمبود فضای آموزشی و امکانات در دانشگاه فرهنگیان استان، امسال توانستیم تنها نیمی از سهمیه‌ای که برای این دانشگاه در نظر گرفته‌شده بود را پذیرش کنیم.

محمدرضا مازندرانی با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا-منطقه گلستان با اشاره به گذشت ۷ سال از فعالیت دانشگاه فرهنگیان در کشور و همزمان در استان گلستان، اظهار کرد: در کشور ۱۰۳ پردیس و واحد دانشگاهی مشغول پرورش دانشجو معلمان هستند که از این تعداد یک پردیس برادران و یک پردیس خواهران در گرگان و یک واحد دانشگاهی در گنبدکاووس مشغول به فعالیت هستند.

وی به اهمیت موضوع پرورش معلم پرداخت و افزود: جامعه شناسان معتقدند، تغییر و تحول در جامعه تنها از طریق مدارس و آموزش‌وپرورش صورت خواهد گرفت و پیش‌شرط این مسئله داشتن معلم تحول‌خواه است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان گلستان تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۵، از یک‌ میلیون معلمی که در حال حاضر در کشور فعالیت می‌کنند، دو سوم آنها بازنشسته می‌شوند. دانشگاه فرهنگیان با ظرفیت پذیرش سالانه ۲۵ هزار دانشجو معلم از طریق کنکور سراسری و ۱۵ هزار نفر از طریق آزمون‌های استخدامی، ۴۰ هزار نفر را در طول سال آموزش می‌دهد. آموزش این تعداد دانشجو، پاسخگوی حجم زیاد بازنشستگانی که تا سال ۱۴۰۵ خواهیم داشت، نیست.

مازندرانی با تأکید بر اینکه در بخش زیرساخت‌ها مشکلات بسیار زیادی در دانشگاه فرهنگیان استان داریم، گفت: باید در استان شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که فضای مناسب برای پرورش دانشجو معلمانی که روزی جایگزین معلمان بازنشسته می‌شوند، وجود داشته باشد. از استاندار، نماینده ولی‌فقیه در استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که به‌ شکل جدی به این مسئله ورود پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۱۵۰۰ سهمیه پذیرش دانشجو معلم در استان داشتیم که به دلیل کمبود فضای آموزشی و امکانات، تنها توانستیم نیمی از آن را پذیرش کنیم. یکی از مزایای دانشگاه فرهنگیان این است که فرد در بدو ورود به دانشگاه به‌صورت آزمایشی در مدت‌زمان تحصیل کارمند دولت می‌شود و پس از اتمام تحصیل نیز در صورت اخذ شرایط علمی، آموزشی و گزینشی به‌صورت رسمی کارمند دولت خواهد شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گلستان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد دانشجو معلمان این دانشگاه بومی هستند، تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایلی که اصرار بر توجه به این دانشگاه داریم، بحث اشتغال‌زایی است. دانشگاه فرهنگیان جزء دستگاه‌های برتر اشتغال در استان است. وقتی نتوانستیم نیمی از سهمیه دانشجو معلم استان را جذب کنیم، زمینه اشتغال تعداد زیادی از جوانان که عمدتا بومی‌اند از بین رفت.

مازندرانی اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان کشور با اجرای طرح ۱۰۰ – ۳۱ به دنبال ایجاد فضای ۱۰۰ هکتاری در تمامی استان های کشور جهت استقرار دانشگاه جامع فرهنگیان است. در این راستا در استان به دنبال تهیه زمین هستیم و در حال حاضر زمین ۲۵ هکتاری در حاشیه شهر گرگان نشانه‌گذاری شده و در حال رایزنی با ادارات مربوطه هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تحصیل بیش از ۲ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان گلستان، گفت: یکی از ضعف‌های اصلی آموزش در دانشگاه فرهنگیان، کمبود هیات علمی است. بر اساس شاخص‌های وزارت علوم به ازای هر ۳۰ دانشجو، یک هیات علمی در نظر گرفته‌شده است در حالی که در دانشگاه فرهنگیان استان گلستان به ازای هر ۲۰۰ دانشجو، یک هیات علمی داریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گلستان با اشاره به اینکه پذیرش دانشجو معلمان از طریق بوم انجام می‌گیرد، تصریح کرد: استان به سه بوم شرق، ‌ مرکز و غرب تقسیم‌بندی شده است. در حال حاضر در گرگان مرکز استان با توجه به رغبت به رشته های پزشکی و فنی در دانشگاه‌های معتبر، اولویت معلمی کم رنگ است. به همین دلیل سهمیه‌ای که برای بوم گرگان در نظر گرفته می‌شود، هیچ گاه از نصف بیش تر نشده و مابقی از شهرستان‌های دیگر پذیرش می‌شوند.

مازندرانی بیان کرد: با توجه به این موضوع، در دراز مدت شاهد خواهیم بود کسانی که با فرهنگ دانش آموزان گرگانی آشنا نیستند، معلمان آنها خواهند شد. نیاز است که آموزش‌وپرورش نسبت به ایجاد رغبت در خانواده‌های گرگانی برای فرستادن فرزندانشان به رشته معلمی تلاش کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید