وجود بیش از 4 هزار معلول نابینا در استان قزوین


 وجود بیش از 4 هزار معلول نابینا در استان قزوین

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: بیش از چهار هزار معلول نابینا در استان قزوین وجود دارد که از این تعداد دوهزار و 100 نفر مربوط به شهرستان قزوین هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان قزوین، راحله جاتن، معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین، با اشاره به خدمات بهزیستی به نابینایان تصریح کرد: تعداد معلولین نابینای تحت پوشش بهزیستی استان قزوین چهار هزار و ۵۴۹ نفر است که از این تعداد به سه هزار و ۴۸۱ نفر مستمری پرداخت می‌شود.

وی افزود: ۲۴ هزار معلول در سطح استان شناسایی‌شده که از این تعداد چهار هزار و ۵۴۹ نفر یعنی حدود ۱۹ درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی دچار معلولیت بینایی هستند که از این تعداد ۹۹۵ نفر ساکن روستا و مابقی ساکن شهر هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: از چهار هزار و ۵۴۹ معلول نابینای استان یک هزار و ۱۴۳ نفر به دلیل بیماری، ۷۵ نفر به دلایل ژنتیک، ۲۴۴ نفر براثر سانحه و دو هزار و ۳۱۶ نفر دیگر نیز مادرزادی دچار معلولیت نابینایی شده‌اند.

وی افزود: هزار و ۹۹۸ نفر از معلولین نابینای تحت پوشش بهزیستی استان دارای معلولیت خفیف، یک هزار و ۱۴۹ نفر معلولیت متوسط، ۹۸۳ نفر معلولیت شدید و ۴۱۹ نفر دیگر نیز دارای معلولیت خیلی شدید هستند.

جاتن خاطرنشان کرد: پرداخت هزینه خرید کاغذ بریل جهت چاپ نشریه مخصوص نابینایان و تکثیر جزوه دانشجویان، خرید تجهیزات توانبخشی شامل عصای سفید، اسپیکر، ساعت گویا، ماشین‌حساب گویا، لوح و قلم از جمله اقدامات بهزیستی در حوزه نابینایان است.

وی افزود: در حال حاضر کمک‌هزینه تحصیلی به ۶۰ دانشجوی نابینا و کم‌بینای استان پرداخت می‌شود، در صورت پذیرش در دانشگاه آزاد بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده با سازمان بهزیستی کشور ۲۰ درصد تخفیف شهریه از سوی دانشگاه اعمال‌شده و مابقی شهریه نیز از سوی بهزیستی تا سقف ۴۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: برای دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته می‌شوند مبلغ تشویقی تا سقف ۱۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود، همچنین ۱۸۵ دانش‌آموز با معلولیت بینایی تحت حمایت بهزیستی استان هستند که کمک‌هزینه تحصیلی و ایاب و ذهاب به آن‌ها پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رائفی پور: مستاجرم