اشتغال بزرگترین مشکل نابینایان/ استعدادهایی که کور می‌شود


اشتغال بزرگترین مشکل نابینایان/ استعدادهایی که کور می‌شود

مدیرعامل کانون نابینایان قم با اشاره به نادیده گرفتن توانمندی‌های نابینایان و کم بینایان در جامعه، بر لزوم انعکاس این توانایی‌ها تاکید کرد.

دکتر منصور رضوانی در گفت و گو با ایسنا، عنوان کرد: با توجه به اطلاعات آماری تقریبا بیش از ۲هزار نابینا و کم‌بینا در استان قم وجود دارد که بالای ۱ هزار و ۶۰۰ نفر در کانون دارای پرونده فعال هستند و بیش از نصف این آمار قابلیت آموزش‌پذیری را دارند.

وی افزود: مهم‌ترین هدف کانون این است که بتوانیم برای نابینایانی که در سطح استان از آموزش‌ها و امکانات محروم مانده‌اند پرونده تشکیل دهیم و تا حد امکان آنان را از این امکانات بهره‌مند سازیم.

مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید در خصوص فعالیت‌های کانون بیان کرد: در برگزاری کلاس‌ها اولویت ما با کلاس‌های قرآنی از جمله روان‌خوانی، تجوید و حفظ است، که در زمینه حفظ، حدود ۳۰ نفر از نابینایان استان حافظ قرآن هستند و این خود افتخاری برای جامعه نابینایان و استان قم است.

رضوانی اضافه کرد: از دیگر کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی کانون جلوه امید می‌توان به جهت شناسی و بریل‌آموزی اشاره کرد که دو مسئله مهم و حائز اهمیت در زندگی شخصی و اجتماعی نابینایان و کم‌بینایان بوده و فراگیری آنها برای تمامی نابینایان و کم‌بینایان ضروری است.

وی با اشاره به نامناسب بودن فضای شهری و اماکن عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان اظهار کرد: مناسب‌سازی اماکن عمومی و فضای شهری برای حضور نابینایان و کم‌بینایان در عرصه اجتماعی از دغدغه‌های بسیار مهم هیئت مدیره کانون نابینایان جلوه امید است.

مدیر عامل کانون نابینایان جلوه امید ادامه داد: در خصوص مناسب‌سازی اماکن عمومی شورایی تشکیل شده که تقریبا هر ۳ ماه یک‌‌بار در استانداری با حضور نماینده کانون و سایر مسئولین برگزار می‌شود و تمامی دغدغه‌ها و نظرات ما از این طریق با مسئولین و مراجع ذی‌ربط مطرح می‌شود که تقریبا پیشرفت خوبی نیز در این زمینه حاصل شده است.

رضوانی توضیح داد: جهت سهولت تحصیل نابینایان و کم‌بینایان و همچنین ایجاد زمینه رقابت با افراد سالم، فعالیت‌هایی در کانون مبنی بر ضبط کتب صوتی انجام می‌پذیرد.

نابینایان و کم‌بینایان استعدادهای پنهان جامعه‌اند

وی با اشاره به توانمندی‌های فوق‌العاده نابینایان و کم‌بینایان عنوان کرد: توانمندی‌های چشمگیری که این دسته از افراد دارند آنقدر زیاد است که گاهی خود بنده هم که در جنگ نعمت بینایی را از دست داده‌ام تعجب می‌کنم، اما همه این توانایی و استعدادها نیازمند حمایت ارگان‌ها هستند که متاسفانه این امر صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید با اشاره به اینکه اگر استعداد و توانایی نابینایان از افراد عادی بیشتر نباشد، کمتر نیست اضافه کرد: اگر بستر مناسب جهت زندگی نابینایان و کم بینایان فراهم شود این دسته از افراد نه تنها می‌توانند زندگی مستقلی برای خود تشکیل دهند بلکه می‌توانند در این زمینه به موفقیت‌های خوبی نیز دست یابند.

رضوانی اظهار کرد: دولت کمترین بودجه‌ای را به این کانون مردم نهاد اختصاص نمی‌دهد و ما تمام نیازهای مالی خود را از طریق اعضا و خیرین تامین میکنیم و امیدواریم که خیرین توانمند ورود بیشتری در این زمینه داشته باشند زیرا با توجه به گرانی‌های اخیر ما به شدت در منابع مالی دچار کمبود و ضعف هستیم.

بزرگترین و مهم ترین مشکل نابینایان و کم‌بینایان عدم اشتغال است

وی اضافه کرد: توانمندی‌های نابینایان و کم بینایان نه تنها در استان بلکه در جامعه نیز گمنام مانده و باید این توانایی‌ها انعکاس داده شوند، همچنین مسئولین نیز باید به مشکلات معیشتی این دسته از جامعه توجه بیشتری نشان دهند که در این زمینه بزرگترین و مهم ترین مشکل نابینایان و کم‌بینایان عدم اشتغال است که پیامد‌های بسیاری نیز به دنبال دارد.

مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید در خصوص مشکل ازدواج نابینایان عنوان کرد:از پیامدهای عدم اشتغال نابینایان، کاهش آمار ازدواج و بروز مشکلاتی در این زمینه است که البته عدم اشتغال یکی از عوامل کاهش ازدواج است و مسئله مهم دیگر فرهنگ رایج جامعه است که دید منفی را نسبت به این قشر برای خانواده‌ها ایجاد کرده‌است.

رضوانی همچنین در خصوص مشکلات دانشجویان کم‌بینا و نابینا بیان کرد: نبود منابع و امکانات تحصیل جهت انجام تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان از مسائلی است که باعث می‌شود جوانان از تحصیل در مقاطع بالاتر دور شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...