دستور لاریجانی درباره اختصاص 14 میلیارد دلار به کالا‌های اساسی


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از دستور رئیس پارلمان به این کمیسیون برای بررسی اختصاص 14 میلیارد دلار ارز به کالا‌های اساسی خبر داد.

دستور" لاریجانی" درباره اختصاص 14 میلیارد دلار به کالا‌های اساسی

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از دستور رئیس مجلس به این کمیسیون برای بررسی اختصاص ۱۴ میلیارد دلار به کالا‌های اساسی خبر داد و گفت: در این زمینه بحث‌های مختلفی در جلسات غیر علنی مجلس و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شده است.

وی ادامه داد: دولت درباره اختصاص ۱۴ میلیارد دلار به کالا‌های اساسی اعتقاد دارد که تغییر پایه ارز مصرفی برای کالا‌های اساسی از ۴ هزار تومان به ارز نیمایی اثر تورمی خواهد داشت، اما مجلس معتقد است این تغییر پایه اثر تورمی خود را گذاشته است و کالا‌های که الان بر سر سفره مردم است با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین نشده است.

نماینده گچساران در مجلس با بیان اینکه اختیار اختصاص ارز به کالا‌های اساسی در اختیار دولت است و مجلس نمی‌تواند بیش از این به قوه مجریه فشار وارد کند، اظهار داشت: به دلیل شرایط فعلی کشور رقم ۱۴ میلیاردی که مجلس مصوب کرده بود در حال حاضر به رقم ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه نمایندگان به دولت چک سفید برای اختصاص ۱۴ میلیارد دلار به کالا‌های اساسی نداده‌اند، گفت: مجلس مصوب کرد که دولت ۱۴ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومان به کالا‌های اساسی اختصاص بدهد اگرچه مجلس به دولت این اجازه را داد که شرایط این موضوع را تغییر بدهد.

تاجگردون با بیان اینکه در سال ۹۸ مشخص شده که این ۱۴ میلیارد دلار باید به چه کالا‌های اختصاص داده شود، اظهار داشت:البته اعتقاد بنده این است برخی از کالا‌های که ارز برای واردات به آن‌ها تعلق می‌گیرد را می‌توان در داخل تولید کرد و نیاز به واردات نداریم که از جمله این کالا‌ها روغن و شکر است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا در بودجه سال ۹۹ هم مجلس قرار است مبلغی برای تامین کالا‌های اساسی در نظر بگیرد یا خیر؟ گفت: هنوز در اینباره پیشنهادی مطرح نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار