فرودگاه گیلان آماده اخذ گواهینامه فرودگاهی است


فرودگاه گیلان آماده اخذ گواهینامه فرودگاهی است

رشت – ایرنا -  مدیرکل فرودگاه گیلان اعلام کرد: فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت با توجه به بهره برداری چندین پروژه  زیرساختی آماده ارزیابی برای اخذ گواهینامه فرودگاهی است.

در فرآیند صدور گواهینامه فرودگاهی کلیه موارد مرتبط با ایمنی عملیات و استانداردهای فرودگاهی به صورت یکپارچه انجام می شود و می توان گفت مدیریت فرودگاه با آماده سازی شرایط اخذ گواهینامه فرودگاهی ، علاوه بر رفع کمبودها و تأمین استانداردها ، به نوعی کلیه فرآیندهای مؤثر بر ایمنی عملیات هوابیما ها را متمرکز، مستند ، یکپارچه و قابل نظارت و ارزیابی می نماید.
در ممیزی فرودگاه برای گواهینامه فرودگاهی ، تک تک اجزاء آشکار و پنهان در عملیات فرودگاهی توسط ممیزان مورد تحقیق و تفحص قرار می گیرد و وقتی برای یک فرودگاه گواهینامه صادر می شود یعنی این اطمینان وجود دارد که عملیات در این فرودگاه ایمن و براساس استانداردها بوده و همه چیز تحت نظارت و کنترل است. از طرفی دریافت نکردن کسب گواهینامه فرودگاهی توسط یک فرودگاه نمی تواند دلیلی بر نا ایمن بودن عملیات و یا غیراستاندارد بودن فرودگاه باشد زیرا بسیاری از فرودگاه های بزرگ دنیا هنوز موفق به اخذ آن نشده اند چون روند آماده سازی یک فرودگاه برای کسب گواهینامه فرودگاهی، روندی مستمر و زمان بر است.

غلامرضا کریم آقایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این فرودگاه با توجه به نصب و عملیاتی شدن سیستم روشنایی تقرب دقیق و اجرایی شدن پروژه استریپ سازی و همچنین وجود سیستم های کمک ناوبری دقیق و پیشرفته و عوامل پروازی استاندارد و وجود سیستم مدیریت ایمنی می تواند در ارزیابی سازمان هواپیمایی کشوری برای اخذ گواهینامه فرودگاهی قرار گیرد.
وی اظهار داشت : فرودگاه سردارجنگل رشت با آمار جابجایی ۵۰۰ هزار نفر مسافر در سال به ۹ مسیر داخلی و پرواز به سه مسیر بین المللی بصورت فصلی از جمله فرودگاه های فعال کشور به شمار می رود.
دو پروژه مهم و زیرساختی فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت با هزینه ای بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال بمناسبت هفته دولت و با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افتتاح شده بود؛ افتتاح سیستم روشنایی تقرب دقیق در فرودگاه گیلان یکی از پروژه های مهم یاد شده است که با صرف اعتبار یک میلیون یورو موجب کاهش ابطال پرواز می شود و تنها چهار فرودگاه کشور به این سیستم مجهز هستند. همچنین پروژه توسعه محوطه سازی فرودگاه رشت به متراژ ۱۷ هزار متر مربع و سیستم مخزن ۵۰۰ متر مکعبی به همراه سیستم پمپاژ آب که در بخش های آبیاری و ایمنی و آتش نشانی دارای عملکرد بالایی است از پروژه های مهم دیگریست که به مناسبت هفته دولت در این فرودگاه افتتاح شد.
در حال حاضر تعداد ۹۰ سورتی پرواز داخلی در هفته از فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت به مقاصد تهران، مشهد، تبریز، شیراز، کیش، بندرعباس، عسلویه، اهواز و اصفهان صورت می گیرد .
فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت با علامت اختصاری ( OIGG) در کتاب هوانوردی دنیا به ثبت رسیده؛ تأسیس فرودگاه رشت به سال ۱۳۴۷ خورشیدی بازمی‌گردد؛ این فرودگاه از لحاظ دسترسی شهری در شهر رشت بعنوان یکی از برترین فرودگاه‌های ایران و در رتبه ۱۲ از نظر آمار پروازی به شمار می آید. فرودگاه رشت دارای موقعیت ارتباطی ممتاز حاشیه دریای کاسپین و در مسیر کریدور شمال - جنوب و در سومین شهر گردشگرپذیر ایران (رشت) واقع شده؛ این فرودگاه در هفت کیلومتری جاده رشت به انزلی و ۱۵ کیلومتری منطقه آزاد انزلی قرار دارد و مساحت کل آن به ۲۲۰ هکتار می رسد؛ ارتفاع آن ۴۰ پا پایین تر از آب های آزاد است.
۱۸۸۱ / ۲۰۰۷/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن