سلامت روان بخش مغفول مانده در سلامت افراد جامعه است


سلامت روان بخش مغفول مانده در سلامت افراد جامعه است

زنجان - ایرنا - سلامت روان یکی از ابعاد سلامتی بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) است که در عین حال بخش مغفولی از سلامت در جامعه به شمار می‌رود که نیازمند آگاهی و اطلاع رسانی بیشتر است.

مسئول سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: مطالعه بار بیماری‌ها در ایران و جهان نشان می‌دهد که اختلالات روانپزشکی از دلایل عمده سال‌های از دست رفته عمر به دلیل بیماری و ناتوانی هستند.

شهره نصر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت، ( WHO ) از هر چهار نفر یک نفر در طی زندگی خود به یکی از اختلالات روانپزشکی مبتلا می‌شود.

وی اضافه کرد: اختلالات روانپزشکی در ایران در مجموع رتبه دوم بار بیماری‌ها پس از حوادث غیرعمدی در کشـور را دارد و در واقع ۱۶ درصد بار بیماری‌ها را به خود اختصاص داده است.

نصر افزود: پیمایش ملی سلامت روان که در سال ۱۳۹۰ انتشار یافت نشان می‌داد ۲۳.۶ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور دچار یک یا چند اختلال روانپزشکی در ۱۲ ماه قبل از بررسی بودند و به ترتیب اختلالات اضطرابی ( ۱۵.۶) و اختلالات خلقی (۱۴.۶)، بیشترین شیوع را در بین اختلالات روانپزشکی به خود اختصاص داده­‌اند.

وی اظهارداشت:هنوز انگ و تبعیض در مورد اختلالات روانپزشکی و اطلاعات نادرست در جمعیت عمومی شایع است که اطلاع رسانی لازم می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

مسئول سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به هفته سلامت " ارتقاء سلامت روان، جامعه با نشاط روان " ادامه داد: شادی و نشاط همواره با خرسندی، خوشبینی و امید و اعتماد همراه است، مواردی‌که در مبتلایان به اختلالات روانپزشکی یا کم­رنگ است و یا وجود ندارد لذا نباید ایجاد نشاط و شادی در درون جامعه را نادیده گرفت و از آن غافل ماند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که زمینه شادی و نشاط در درون جامعه ایجاد نشود نمی‌توان به دنبال از بین بردن و یا پیشگیری از اختلالات روانی در بخش‌های مختلف جامعه بود و دلیل آن هم این است که شادی و نشاط البته نه در حد سطحی بلکه در سطوح عمیق به عنوان یکی از اجزای جامعه سلامت از لحاظ روانی است.

به گزارش ایرنا، هفته سلامت روان همه ساله از ۱۸ تا ۲۴ مهرماه با شعارهای نامگذاری شده در کشور برگزار می شود.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص