شورای فرهنگ عمومی فارس: نظریه کثرت‌گرایی غیرفروکاهشی را نقد کنید


شورای فرهنگ عمومی فارس: نظریه کثرت‌گرایی غیرفروکاهشی را نقد کنید

شیراز- ایرنا- دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان فارس در اطلاعیه‌ای با اشاره به طرح نظریه کثرت‌گرایی فرهنگی غیرفروکاهشی توسط آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شیراز در جلسه 17 مهرماه این شورا اعلام کرد:‌ همگان را به نقد و بسط علمیِ این نظریه فرا می‌خوانیم.

در اطلاعیه این شورا که سه‌شنبه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت،‌ آمده است:‌ باب گفتمان‌سازی فرهنگی با رعایت اخلاق حرفه‌ای، همواره برروی همگان مفتوح است و این شورا از کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند.
در این اطلاعیه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان فارس نکاتی را درباره آنچه درج خبر مجعول برخی رسانه‌ها در مورد سخنان آیت‌الله دژکام درباره روز منسوب به کوروش (۷ آبان) درجلسه ۱۱۱ شورای فرهنگ عمومی مورخ ۱۷ مهرماه ۹۸، نامیده یادآوری کرده است.

این اطلاعیه این نکات را چنین برشمرده که فرهنگ غنی مردمان کهن سرزمین پارس بالاتر از آن است که نیاز به ساخت روزها و مناسبت‌های جعلی داشته باشد؛ مردمان فرهیخته فارس خاصه نخبگان این دیار خوش‌نام، در تاریخ قبل و پس از اسلام عزیز، همواره در عرصه روشنگری و پیشبرد سیر فرهنگی و امور اجتماعی سرآمد کشور عزیزمان بوده و هستند بنابراین برای در قله بودن نیازی به هویت­ بخشی جعلی و واهی ندارند.
یک دیگر از نکات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان فارس این است :‌ رئیس محترم شورای فرهنگ عمومی استان اندیشمندی برجسته و نظریه‌پردازی کم نظیر است.آیت‌الله دژکام عالمی توانمند است که فرصتی بی‌بدیل را با حضور خود در رأس شورای فرهنگ عمومی استان و در کنار استاندار خدوم و سایر اعضای شورای فرهنگ عمومی برای یک جهش عالمانه جهت رسیدن به افق مورد انتظار استان، فراهم نموده است.
آیت‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در جلسه ۱۷ مهرماه شورای فرهنگ عمومی استان اعلام کرد: موضوعی که به عنوان یک دغدغه ملی وجود دارد و البته فارس بیش از جاهای دیگر، درگیر آن است و چند سال است که به یک مساله تبدیل شده، مساله ۷ آبان است که به عنوان یک مساله امنیتی ما را درگیر کرده حال آنکه این مساله یک ریشه فرهنگی دارد که باید با یک راهکار فرهنگی به سراغ آن برویم.
اغلب مخاطبان پس از خواندن این جمله‌ها از خود میپرسند منظور ایشان از ۷ آبان چیست.
روابط عمومی دفتر آیت الله دژکام با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده است: در متن سخنان امام جمعه محترم شیراز هیچ اشاره ای به کوروش و یا تایید این مناسبت مجعول به عنوان روز بزرگداشت کوروش موجود نمی‌باشد و اتفاقا تاکید شده است که این مناسبت جعلی، یک "مساله" و معضل برای استان فارس است که البته ریشه فرهنگی دارد و برای حل آن باید به دنبال راهکار فرهنگی باشیم.
این دفتر همچنین نوشته است: تعداد اندکی از رسانه‌ها و مطبوعات در انعکاس این خبر، ضمن تحریف سخنان امام جمعه شیراز و افزودن عباراتی چون: "تایید روز کوروش و ورود پیروزمندانه او به بابِل و نگارش منشور حقوق بشر و ..." به نوعی تلاش کرده‌اند تا تایید ضمنی حضرت آیت الله دژکام را برای این مناسبت مجعول به مخاطبان خود القاء کنند.
دفتر امام جمعه شیراز افزوده است:حال آنکه هماهنگونه که پیشتر گفته شد، سخنان امام جمعه شیراز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس عاری از این عبارات و واژگان است و سخنان ایشان تنها ناظر به ارائه یک راه حل فرهنگی و منطقی مبتنی بر نظریه فلسفی "کثرت گرایی غیر فروکاهشی" برای حل فرهنگی و منطقی این مساله است.
در اطلاعیه دفتر ایشان آمده است: در طی سالهای گذشته، دشمنان خارجی و برخی عناصر فریب خورده داخلی، تلاش کرده‌اند تا با مطرح نمودن مناسبتی جعلی به عنوان روز کوروش، عرصه‌ای برای تقابل هویت ایرانی و هویت اسلامی و ایجاد تفرقه در میان هموطنانمان ایجاد کنند و آن را به محلی برای ساختارشکنی در راستای پیشبرد اهدافشان تبدیل کنند حال آنکه مطابق سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، هویت دینی و اسلامی ما به هیچ عنوان از هویت ایرانی ما جدا نیست و این عرصه، نباید به محلی برای اختلاف افکنی و تفرقه ایجاد شود.
موردی را که اطلاعیه روابط عمومی دفتر امام جمعه آن را تحریف و منتسب کردن سخنانی به امام جمعه شیراز دانسته، موضوعی است که در جهان رسانه به آن اطلاعات تکمیلی یا بک گروند می گویند.
این نوع اطلاعات تکمیلی بیانگر پاسخ به برخی پرسش هایی است که ممکن است هنگام بروز رویداد یا سخنان افراد، بیان نشده باشدکه ۷ آبان نیز از آن موارد است.
نخستین پرسش اغلب مخاطبان هنگامی که «مساله» ۷ آبان را می بینند یا می‌شنوند چیستی آن است. یعنی ۷ آبان چه روزی است؟
پاسخ رسانه به این پرسش که اتفاقا همسو با اطلاعیه دفتر امام جمعه شیراز است، بدیهی ترین اصل حرفه ای در خبررسانی است.
پاسخی که از طرف رسانه به پرسش داده شده بر جعلی بودن و بی سند بودن ۷ آبان دلالت دارد و موید این روز نیست.
رسانه ها هم این نوشته دفتر امام جمعه را تایید می‌کنند که «سخنان نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس نیز در همین راستا بوده است و البته این موضوع نباید دستاویزی برای تاریخ‌سازی جعلی و سوء استفاده از احساسات ملی قرار گیرد.»
به هرحال رسانه ها همسو با مردم و امام جمعه شیراز و دیگر فرهنگوران معتقدند موضوع ۷ آبان باید حل شود تا عرصه بر هنجارشکنان تنگ آید و ناخواسته ابتکارعمل به دست این افراد مشکوک نیفتد.
۱۸۷۶/ ۲۰۲۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان