پشت کنکور ماندن به صلاح است یا نه؟/ آماری از سراب تا واقعیت داوطلبان پشت کنکور


پشت کنکور ماندن به صلاح است یا نه؟/ آماری از سراب تا واقعیت داوطلبان پشت کنکور
اخیرا سازمان سنجش در گزارش شانس کسب رتبه‌های برتر را منتشر کرد براساس این آمار پشت‌کنکوری‌ها از شانس کمی برای کسب رتبه‌های برتر برخوردارند.

به گزارش آنا، رضا که رتبه ۵ هزار را در کنکور امسال کسب کرده قصد دارد برای کنکور سال آینده درس بخواند تا رتبه‌اش به زیر یک هزار برساند. احمد هم که رتبه ۲۰ هزار را کسب کرده با همین هدف قصد دارد که تا سال آینده صبر کند. آیدا که رتبه ۲ هزار در گروه علوم تجربی را کسب کرده می‌خواهد سال آینده با درس خواندن بهتر به رتبه زیر ۱۰۰ برسد.

سوال مهم این است که آیا این تصمیم پشت‌کنکوری‌ها استراتژیک و نتیجه‌بخش خواهد بود و می‌تواند برای آنها نتایج مورد انتظارشان را به بار آورد یا نه؟

آمارها نشان می‌دهد که کنکور سال ۹۰ تعداد یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر، سال ۹۱ تعداد یک میلیون و ۶۶ هزار نفر، سال ۹۲ تعداد یک میلیون و ۸۳ نفر، سال ۹۳ تعداد یک میلیون ۳۴ هزار نفر، سال ۹۴ تعداد ۸۸۰ هزار و ۷۵۶ نفر، سال ۹۵ تعداد ۸۶۰ هزار و ۱۰۹ نفر، سال ۹۶ تعداد ۹۲۹ هزار و ۷۹۱ نفر، سال ۹۷ تعداد ۹۵۱ هزار نفر و سال ۹۸ تعداد یک میلیون و ۱۱۸ هزار نفر شرکت‌کننده داشت که حدود ۵۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان هر سال پشت‌کنکوری بودند.

سالکنکور ۹۰کنکور ۹۱کنکور ۹۲کنکور ۹۳کنکور ۹۴کنکور ۹۵کنکور ۹۶کنکور ۹۷کنکور ۹۸
تعداد شرکت‌کنندگانیک میلیون و ۱۳۸ هزار نفریک میلیون و ۶۶ هزار نفریک میلیون و ۸۳ نفریک میلیون ۳۴ هزار نفر۸۸۰ هزار و ۷۵۶ نفر۸۶۰ هزار و ۱۰۹ نفر۹۲۹ هزار و ۷۹۱ نفر۹۵۱ هزار نفریک میلیون و ۱۱۸ هزار نفر

بررسی‌های سازمان سنجش نشان می‌دهد در سال ۹۰، ۱۱ درصد رتبه‌های زیر هزار از پشت‌کنکوری‌ها بودند، این آمار به ترتیب در سال ۹۱ به ۹.۲۹ درصد، در سال ۹۲ این میزان به ۸.۸۰ درصد، سال ۹۳ میزان آن ۸.۲۲ درصد، سال ۹۴ میزان آن ۷.۴۹ درصد، سال ۹۵ میزان آن ۸.۹۹ درصد، سال ۹۶ میزان آن ۱۰.۴۶ درصد، سال ۹۷ ، ۱۲.۳۳ درصد و سال ۹۸ میزان آن ۱۱.۵ درصد بوده است.

سالکنکور ۹۰کنکور ۹۱کنکور ۹۲کنکور ۹۳کنکور ۹۴کنکور ۹۵کنکور ۹۶کنکور ۹۷کنکور ۹۸
شانس کسب رتبه زیر هزار در میان در پشت کنکوری‌ها۱۱ درصد۹.۲۹ درصد۸.۸۰ درصد۸.۲۲ درصد۷.۴۹ درصد۸.۹۹ درصد۱۰.۴۶ درصد۱۲.۳۳ درصد۱۱.۵ درصد

اگر رتبه‌های زیر ۸ هزار کشوری را که عموما این افراد شانس پذیرش در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را دارند، بررسی کنیم مشاهده می‌شود که سال ۹۰، ۴۱,۳ درصد رتبه‌های زیر ۸ هزار از پشت‌کنکوری‌ها بودند. در سال ۹۱ این آمار به به ۴۰.۸۶ درصد، در سال ۹۲ به ۳۶.۷۵ درصد، سال ۹۳ به ۳۵.۱۴ درصد، سال ۹۴ به ۳۶.۱۱ درصد، سال ۹۵ به ۳۶.۲۴ درصد، سال ۹۶ به ۳۹.۳۷ درصد، سال ۹۷ به ۴۰ درصد و سال ۹۸ به ۳۷.۶ درصد رسیده است.

کنکور ۹۰کنکور ۹۱کنکور ۹۲کنکور ۹۳کنکور ۹۴کنکور ۹۵کنکور ۹۶کنکور ۹۷کنکور ۹۸
شانس کسب رتبه زیر ۸ هزار در پشت کنکوری‌ها۴۱.۳ درصد۴۰.۸۶ درصد۳۶.۷۵ درصد۳۵.۱۴ درصد۳۶.۱۱ درصد۳۶.۲۴ درصد۳۹.۳۷ درصد۴۰ درصد۳۷.۶ درصد

این آمارها بیانگر آن است که شانس کسب رتبه‌های زیر هزار بسیار اندک ولی بدست آوردن رتبه‌های زیر ۸ هزار باز کمی به انتظارها نزدیکتر است. متاسفانه این آمار هیچ‌گاه تاکنون از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر نشد. شاید اگر داوطلبان می‌دانستند که انتظارات تا واقعیت چقدر فاصله دارد بدون تلف کردن وقت در زمان مناسب تصمیم لازم را می‌گرفتند و وقت و انرژی کمتری صرف می‌کردند. بُعد دیگر این اطلاع‌رسانی آن است که اگر داوطلبان پشت کنکور سال به سال کمتر شود شانس قبولی داوطلبان در هر سال افزایش پیدا می‌کند. اینگونه کلا افراد کمتری در کشور منتظر این مسیر می‌مانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است