آیت‌الله محقق داماد: قاضی نباید از روی عواطف رای دهد


تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بر لزوم صدور رای قضات براساس عدالت و نه عواطف و احساسات تاکید کرد.

آیت‌الله محقق داماد: قاضی نباید از روی عواطف رای دهد

تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بر لزوم صدور رای قضات براساس عدالت و نه عواطف و احساسات تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله مصطفی محقق داماد در کنفرانس تخصصی کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره موافقتنامه‌های حل‌وفصل بین‌المللی ناشی از میانجی‌گری (کنوانسیون سنگاپور) اظهار کرد: «رابطه با خدا امن است و همانطور که کودکی به آغوش امن مادر خود پناه می‌برد، مومن هم به آغوش خدا پناه می‌برد. رابطه با انسان‌ها با یکدیگر بر پایه دوستی است و مومن نباید فقط خود را ببیند بلکه باید همه را مدنظر قرار دهد.»

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: «برادری دینی در کنار برادری جهانی قرار دارد. در قرآن پیامبر مشرکان را برادر خود خواندند. در حالی اعلامیه حقوق بشر در قرن معاصر همه افراد را برادر و برابر خواند که قرآن کریم سال‌ها پیش این موضوع را بیان کرده بود.»

او تصریح کرد: «اصل در اسلام آشتی و صلح است و جنگ پدیده‌ای استثنایی و تلخ است. در قرآن دو نهاد وجود دارد، یکی نهاد میانجیگری و دیگری نهاد حکمیت است؛ نهاد میانجیگری به اصلاح اختلافات اشاره دارد و یکی از زیباترین نهادهای اخلاقی اسلام است.»

آیت‌الله محقق داماد در ادامه با اشاره به لزوم رعایت انصاف در داوری اظهار کرد: «داوری رای صادر می‌کند اما میانجیگری رای صادر نمی‌کند؛ میانجیگری به معنای اصلاح روابط میان افراد است و در قرآن بطور کامل این موارد ذکر شده‌اند.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «قاضی نباید روی عواطف رای دهد؛ شرایط داور را خدا مشخص کرده است و او باید عادل، فقیه و دانشمند باشد. بهترین چیزها برای انسان صلح است و این موضوع در قرآن ذکر شده است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...