لکه‌های نفتی تاثیری بر اکوسیستم جزیره خارگو نداشته‌است


لکه‌های نفتی تاثیری بر اکوسیستم جزیره خارگو نداشته‌است

بوشهر- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در پایش‌های صورت گرفته مشخص شد لکه‎‌های نفتی اخیر اطراف خارگ تاثیر جدی بر چرخه اکوسیستم جزیره غیرمسکونی خارگو نداشته و ساحل آن عاری از آلودگی مشتقات نفتی است.

فرهاد قلی‌نژاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این ارتباط پتروشیمی خارگ در اقدامی مشترک با اداره حفاظت محیط زیست این جزیره و شرکت نفت فلات به بررسی میدانی آثار احتمالی به جای مانده از حادثه اخیر آلودگی لکه‌نفتی ناشی از خطوط لوله دریایی انتقال نفت در شمال جزیره خارگ پرداختند.

وی بیان کرد: در این عملیات مشترک که با حضور کارشناسان شرکت پتروشیمی خارگ و شرکت نفت فلات قاره صورت گرفت در ابتدا گشت زنی دریایی و پایش مرجان‌های اطراف جزیره خارگو به عنوان یکی از المان های اصلی زیستگاه لاک‌پشتان دریایی منطقه پرداخته شد.

قلی‌نژاد ادامه داد: در ادامه شرایط ظاهری دریا و ساحل جزیره خارگو به دقت مورد بررسی قرار گرفت تا هرگونه لکه‌های بجای مانده احتمالی بعد از عملیات لکه‌زدایی نفت در محدوده شناسایی شود.

وی عنوان کرد: در جریان پایش‌ها مشخص شد ساحل جزیره خارگو عاری از هرگونه مشتقات نفتی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: جزیره خارگو به طول هشت کیلومتر و پهنای تقریبی ۴۰۰ متر در فاصله پنج کیلومتری از جزیره خارگ قرار دارد و دارای یکی از از اجتماعات منحصر به فرد مرجان ها و جانوران دریایی، محل تخم گذاری هزاران قطعه پرندگان آبزی و کنار آبزی است.

قلی‌نژاد ادامه داد: در اتمام عملیات پایش مقرر شد با همکاری اداره حفاظت محیط زیست خارگ و سایر نهادهای دولتی و مردمی مستقر در جزیره در آینده نزدیک طرح جمع آوری زباله‌های شهری رها شده در ساحل این جزیره زیبا اجرایی شود.

۲۲ شهریور ماه امسال ساعت ۱۶:۳۰ گروه خدمات فنی چاه‌ها حین تردد از میدان درود تا جزیره خارگ آلودگی نفتی را در این مسیر مشاهده کردند.

با این آلودگی شناورهای مجهز به بازوهای پایش و مواد امحا کننده نفت (OSE )وارد عملیات شدند و کار امحا در اسرع وقت انجام شد و از طریق عملیاتی که برای فرایند انجام می‌شد با بازکردن چاه‌های آب روی لوله‌های نفتی میزان ریزش نفتی کاهش یافت.

در این فاصله که نشتی از لوله تنها آب بود فرصت پیدا شد تا گروه‎های تعمیرات زیر آب و غواصی وارد عمل شوند و محل دقیق نشت نفتی را پیدا و رفع نقص کنند.

به موازات این کارها طی یک هفته مستمر گشت های دریایی بوسیله شناورها انجام می‌شد تا هر جا لکه‌های نفتی بود بوسیله مواد اضمحلال کننده کار امحا نفت انجام شود.

همچنین مسیر شناورها و بالگردها در جزیره خارگ تا سکوها به این خط انتقال داده شد تا در صورت مشاهده لکه بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن کار پاکسازی صورت گیرد.

در این فاصله مقداری آلودگی نفتی به صورت نفت نیمه جامد به سواحل گناوه و بندرریگ رسید که گروه‌های منطقه بهرگان و نیروهای بسیجی کار پاکسازی را آغاز کردند و با این اقدام محدوده‌های عمومی مورد استتفاده مردم به طور کامل پاک شد.

۷۲۱۲/۶۰۴۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید