داوری و میانجیگری روش های مردم سالارانه حل و فصل اختلافات است


داوری و میانجیگری روش های مردم سالارانه حل و فصل اختلافات است

تهران- ایرنا- معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: داوری و میانجیگری روش های فراقضایی و تعالی یافته برای حل و فصل اختلافات به شمار می آیند؛ بنابراین صلح آمیزتر و مردم سالارانه تر از روش های قضایی هستند.

لعیا جنیدی روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه کنفرانس تخصصی کنوانسیون سازمان ملل درباره موافقتنامه های حل و فصل بین المللی ناشی از میانجیگری (کنوانسیون سنگاپور) افزود: داوری و میانجیگری به دلیل حق انتخاب در حکم و میانجی دموکراتیک هستند؛ هرچند در قوانین حکمیت، تا حدی میانجیگری به دعاوی مالی، خصوصی و تجاری محدود شده است.
وی ادامه داد: جامعه بین المللی از فقدان وجود ابزارهای حل و فصل دوستانه اختلافات در رنج هستند و دولت ها سعی به بازیابی این روش ها دارند و کنوانسیون سنگاپور روشی برای بازیابی میانجیگری به طور عام است.
جنیدی، صلح را گمشده دوران کنونی دانست و اظهار داشت: صلح باید مسیر اصلی باشد و جنگ و مقابله استثنا باشند؛ در حالی که اکنون آشتی جویی و صلح طلبی استثنا شده است.
وی اضافه کرد: بشر در دورانی بع فکر انتقام خصوصی و احقاق حقوق شخصی بود و این روند به جنگ منجر می شد اما به تجربه بشر درک کرد که این رویکرد هزینه دارد و عاقلانه آن است که به جای احقاق حق شخصی، افراد ثالث و بی طرف برای حل مشکل ورود کنند و از این جا بود که اشکالی از میانجیگری و داوری به وجود آمد.
معاون حقوقی رئیس جمهوری با تاکید بر تقدم میانجیگری و داوری بر دادگستری و قضاوت افزود: دادگستری روش مدنی برای حل اختلافات است اما داوری و میانجیگری مظهر تعالی یافته طرق مدنی به شمار می آید.
وی با اشاره به قوانین تجارت بین الملل در قرن ١٩، گفت: طبق این قوانین، مشخص شد، دادگاه و دادگستری دیگر جوابگو نیستند و افراد به این فکر افتادند که نهادهای قدیمی را بار دیگر فعال کنند و میانجیگری جز این موارد است و باردیگر تلاش بر ارتقای میانجیگری شد.
جنیدی با اشاره به کنوانسیون ها و پروتکل های میانجیگری افزود: کنوانسیون میانجیگری عینا برگرفته از کنوانسیون نیویورک است و دولت ها در آستانه قرن ۲۰ ابزار حل و فصل اختلافاتی را که گم شده بودند، بازیابی کرد.
وی با اشاره به مواردی که از این کنوانسیون خارج شده اند، اظهار داشت: وصف تجاری بودن در این کنوانسیون موضوع مهم است و حوزه های غیرتجاری، رای محکمه، رای توصیف به دادگاه و سازش نامه آرای دادگاه از این کنوانسیون خارج شده است.
معاون حقوقی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه آرای موافقت نامه میانجیگری الزام حقوقی دارند، افزود: این موافقت نامه همانند کنوانسیون نیویورک آرا را الزام آور می‌داند و تفاوت آن جنس الزام آور بودن است؛ جنس الزام آور بودن رای کنوانسیون نیویورک عمل قضایی است اما جنس الزام آور بودن این موافقت نامه عمل حقوقی و قرارداد صلح است.
کنفرانس تخصصی کنوانسیون سازمان ملل درباره موافقتنامه های حل و فصل بین المللی ناشی از میانجیگری (کنوانسیون سنگاپور) امروز سه شنبه با حضور سیدعلیرضا آوایی، وزیر دادگستری، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، آیت الله محقق داماد، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، مرتضی شهبازی نیا، رئیس اتحادیه وکلا، نمایندگان مجلس، شخصیت‌های برجسته علمی و حقوقی، فقها، حقوقدانان، وکلا و دانشجویان رشته‌های حقوق در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس