کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق پرخطر کشور


کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق پرخطر کشور

:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت با آموزش یک نفر از هر خانوار در نیمه دوم امسال خبر داد.به سعید نمکی در همایش پوشش همگانی سلامت که دیروز در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران...

به گزارش بهداشت نیوز: برای جامعه محور کردن خدمت و جامعه محور کردن علوم پزشکی در نیمه دوم امسال با همت همه همکاران، طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» را دنبال می‌کنیم و به افرادی که از خانواده‌ها انتخاب می‌شوند، آموزش‌هایی برای پیشگیری و مراقبت‌های اولیه و توان بخشی ارائه می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین از ایجاد خانه‌های بهداشت برای عشایر خبر داد و گفت: عشایر کوچ‌رو هم در نقطه هدف ارائه خدمت قرار گرفته‌اند و حدود ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری راه‌اندازی می‌شود.نمکی افزود: امروز اگر به عنوان کشور جمهوری اسلامی ایران برای گام برداشتن به سوی پوشش همگانی سلامت مصمم قدم برمی‌داریم، به خاطر استقرار مراقبت‌های بهداشتی اولیه مستحکم است.

سال‌ها پیش به خاطر استقرار نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه بسیار خوب درخشیدیم و مورد توجه کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بودیم. ایران به عنوان الگو برای کشورهای در حال توسعه مطرح شد و این اتفاق را مدیون کسانی هستیم که شاید در خاک خفته‌اند، اما در یادها مانده‌اند. بهورزان عزیزی که در اقصی نقاط کشور به عنوان سربازان خط مقدم این فعالیت ملی تلاش کردند. پرستاران، پزشکان، تکنسین‌های اورژانس و تمام معلمان دانشگاه‌های علوم پزشکی که در ادغام آموزش پزشکی در نظام ارائه خدمت تلاش کردند.

ایران در آستانه حذف مالاریاوزیر بهداشت با اشاره به شرایط بهداشتی کشور طی دهه‌های گذشته گفت:‌ روزی که ما در ۳۰ سال پیش به سیستان و بلوچستان رفتیم، طبق بررسی‌هایمان دریافتیم که از هر ۱۰ نفر سه تا چهار نفر مبتلا به مالاریا هستند؛ اما امروز در آستانه دریافت گواهی ریشه کنی مالاریا در منطقه هستیم.

این اقدام حاصل زحمت افرادی است که طی این سال‌ها در حوزه بهداشت و درمان کشور فعال بوده‌اند و من به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت دست همه افرادی را که در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی زحمت کشیدند، می‌بوسم.

پرونده الکترونیک؛ ریل‌گذاری مهم نظام سلامتنمکی با اشاره به اقدامات حوزه‌ سلامت در سال‌جاری گفت: امسال کارهای بزرگی شکل گرفت؛ به عنوان مثال سیلاب‌هایی که اخیراً برخی از استان‌های کشور را گرفتار کرد، با زحمت همکاران ما بدون یک مورد اپیدمی بیماری مدیریت شد.

همچنین امسال پرونده الکترونیک سلامت را مستقر کردیم که به عنوان یک ریل‌گذاری بسیار مؤثر در ارائه خدمت و ورود پزشکی خانواده و سیستم ارجاع و اعمال گایدلاین‌ها و راهنماهای بالینی محسوب می‌شود که برای مدیریت اقتصاد سلامت در کشور و مصرف بهینه منابع بسیار اثرگذار است.وزیر بهداشت با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت جهت کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق پرخطر کشور، اظهار کرد:

ما کشوری نیستیم که فقط بیماری‌های غیرواگیر تهدیدمان کند؛ بلکه به اندازه گستردگی اقلیم و تنوع آب و هوا با تنوع بیماری‌های واگیر و غیرواگیر هم مواجهیم. بنابراین نباید از بیماری‌های واگیردار غافل شویم. باید برای کنترل بیماری‌های واگیر، اچ آی وی، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و... و بیماری‌هایی که ممکن است از مرزهای شرقی و غربی وارد کشور شوند، برنامه داشته باشیم.تولید واکسن HPV در یک شرکت دانش‌بنیانوزیر بهداشت با اشاره به برنامه وزارت بهداشت جهت پوشش واکسیناسیون کشوری گفت:

در زمینه پوشش واکسیناسیون در حال حاضر واکسن اچ پی وی را که در یک شرکت دانش بنیان در کشورمان تولید شده، به صورت پایلوت مورد استفاده قرار می‌دهیم و این کار را آغاز کرده‌ایم. همچنین برای تولید و افزودن دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس از سال آینده و با کمک برخی از کشورهای خارجی گام برمی‌داریم.دریافت گواهینامه حذف سرخکوی ادامه داد: خوشبختانه در هفته‌های گذشته توانستیم گواهینامه حذف سرخک را دریافت کنیم که مدال افتخاری بر سینه پیشتازان نظام سلامت ایران است.

در عرصه درمان هم حرکت‌های بزرگی در قالب طرح تحول نظام سلامت و با تلاش همکاران‌مان و با حمایت رئیس جمهوری انجام شد که این اقدامات را در یک بستر منطقی و اقتصادی دنبال می‌کنیم.راه‌اندازی ۴۰۰ خانه بهداشت عشایریوی افزود: بحث پرداختن به بهداشت دهان و دندان به عنوان یک شاخص مورد مطالبه کشور دنبال می‌شود.

امسال بحث مدارس عاری از پوسیدگی دندانی را به عنوان یک هدف مهم در عرصه بهداشت و درمان دنبال می‌کنیم. همچنین قشر کمتر مورد توجه یعنی عشایر کوچ‌رو را نقطه هدف قرار دادیم و ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری را با استقرار بهورز از میان همان افراد راه‌اندازی خواهیم کرد.

بـــرشدربرابرهیچ تخلفی عقب‌نشینی نمی‌کنیمنمکی درخصوص اهداف وزارت بهداشت برای طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، ادامه داد: گزینش پزشک بومی و ایجاد انگیزه برای ماندگاری در مناطق محروم ازاولویت‌های ما است.

بنده معتقدم با توزیع مناسب وایجاد انگیزه در فارغ‌التحصیلان، مشکل پزشک نقاط محروم برطرف می‌شود. همچنین درنظرداریم تا اواخر سال ۱۳۹۹ دیگر کشور با چالشی به اسم کمبود پزشک در نقاط محروم روبه‌رو نباشد.وی در خصوص واردات دارو نیز گفت: درحاشیه این مراسم، نشست‌های دو جانبه و مساعدی با کشورهای لیبی، عراق، افغانستان و... داشتیم که امیدوارم به برداشتن گام‌هایی موفق در این زمینه منجر شود.

نمکی در مورد فروش صندلی پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز اظهار کرد: تیم حرفه‌ای برای رسیدگی به موضوع فروش صندلی پزشکی قرار دادیم تا به پرونده‌ها رسیدگی کند.

وی درباره برخی مباحث مطرح مبنی برانتقال ۱۳۰ نفرازرشته دامپزشکی به پزشکی در دانشگاه آزاد بیان کرد: ازعدد دقیق آن خبر ندارم، اما مواردی غیرموازین از انتقال رشته غیرپزشکی به پزشکی گزارش شده بود و باید اعلام کنم همکاران من در وزارت بهداشت دربرابرهیچ تخلفی عقب‌نشینی نمی‌کنند.

منبع: روزنامه ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان