دولت ، 40 میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان ابرکوه پرداخت کرد


دولت ، 40 میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان ابرکوه پرداخت کرد

 یزد - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی ابرکوه گفت: دولت تدبیر و امید از ابتدای سال‌جاری تاکنون و با هدف استفاده مطلوب از آبیاری نوین و افزایش راندمان تولید در واحد سطح 40 میلیارد ریال کمک بدون بازپرداخت به کشاورزان شهرستان پرداخت کرد.

مهدی غیب‌الهی وز سه‌شینه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مبلغ در اجرای ۵۰۰ هتکار طرح‌های آبیاری تحت‌فشار و کم‌فشار در ۵۰۰ هکتار زمین‌های زراعی و باغی در اختیار کشاورزان قرار گرفت و در اجرای این طرح‌ها حدود ۸۰ میلیارد ریال از سوی دولت و بهره‌برداران هزینه و سرمایه‌گذاری شد.

به گفته غیب‌الهی از مجموع این طرح‌ها ۳۵۰ هکتار بهره‌برداری‌ شد و بقیه تا دهه‌فجر آماده افتتاح می‌شود.

این مسئول حوزه کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: با اجرای طرح‌های آبیاری نوین تحت‌فشار تا ۷۰ درصد و آبیاری زیرسطحی تا ۸۴ درصد راندمان آبیاری در هر هکتار افزایش‌ می‌یابد.

مدیر جهادکشاورزی ابرکوه یادآور شد: تاکنون برای استفاده بهینه از آب در این حوزه با کمک بهره‌برداران ، حمایت‌ها و کمک‌های بلاعوض دولت چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی ن شهرستان از سال ۱۳۷۰ تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.

غیب الهی ادامه داد: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح از مزایای اجرای این طرح‌هاست.

مدیر جهادکشاورزی ابرکوه تصریح کرد: متقاضیانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در طرح‌ آبیاری نوین باشند، برای هر هکتار زیرسطحی ۷۰ میلیون ریال و تحت فشار ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض در نظر گرفته شد.

۳۵ درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

۷۵۴۰/ ۲۰۴۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان