پای درد ‌دل ستون فقرات اقتصاد و تولید


پای درد ‌دل ستون فقرات اقتصاد و تولید

طبق آمار ارائه شده، مدت قرارداد کارگران در بهترین حالت آن هم برای کارگرانی که در کارهای مستمر فعالیت می‌کنند شش ماهه و یکساله است و خطر از دست دادن شغل، تعداد زیادی از کارگران را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، تامین امنیت شغلی کارگران که بارها مورد تاکید قرار گرفته است، از بزرگترین دغدغه‌های جامعه کارگری کشور است و به رغم پیگیری متعدد تشکل‌های کارگری همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

شکنندگی قراردادهای کار یا همان فقدان امنیت شغلی کارگر، مساله امروز و دیروز نیست و علاوه بر آن مشکلات دیگری همچون تامین معاش، تورم و ... از دیگر مشکلاتی است که جامعه کارگری را رنج می دهد.

معیشت و امنیت کاری دو دغدغه مهم جامعه کارگری خراسان شمالی

رضا میرزاجانی رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه جامعه کارگری این استان دغدغه های مختلفی دارند، گفت: دو دغدغه مهم و اساسی جامعه کارگری این استان موضوع معیشت و امنیت کاری آن ها است.

وی افزود: متاسفانه از زمان قانون تصویب کار این موضوع مغفول باقی مانده است و امنیت شغلی کارگران مخدوش شده است.

وی ادامه داد: وجود قراردادهای موقت یک تا سه ماهه از دیگر مشکلات جامعه کارگری خراسان شمالی است که باید این مشکل از سوی مسئولان ذی ربط پیگیری و تعیین تکلیف شود.

میرزاجانی با بیان اینکه جامعه کارگری انتظار دارد تا در شورای عالی کار، نرخ واقعی تورم و سبد معیشتی خانوار در نظر گرفته شود، اظهار کرد: برخی از کارگران همچون کارگرهای ساختمانی فقط حدود 20 روز در ماه را کار می کنند که میزان درآمد آن ها بسیار اندک است و آن ها در این شرایط به سختی زندگی را می‌گذرانند.

تعیین تکلیف صنایع قرار گرفته شده در لیست واگذاری از درخواست های جامعه کارگری استان

داود امیری عضو کانون هماهنگی شورای کار خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: تعداد زیادی از کارگران در شرکت های تولیدی بزرگی همچون آلومینیای جاجرم، فولاد و لوله گستر اسفراین در حال کار کردن هستند این درحالیست که چندین سال است که این شرکت ها در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند.

وی گفت: عدم تعیین تکلیف این واحدهای تولیدی موجب شده تا این واحدهای تولیدی به علت وجود مشکلاتی همجون خودداری بانک ها برای اعطای تسهیلات و ... به عملکرد واقعی خود نرسند.

امیری تاکید کرد: اگر قرار است تا این واحدها به بخش خصوصی واگذار شود، این اقدام انجام و به اهلش سپرده شود تا صنایع بتوانند به عملکرد واقعی خود برسند و کارگران مشغول بکار نیز از آن منتفع شوند.

عدم اصلاح قوانین مربوط به تعیین دستمزد کارگری موجب بیکاری کارگران می شود

مهدی اکبرزاده نائب رئیس انجمن پیمانکاران خراسان شمالی همچنین در ادامه در گفت و گو با ایسنا افزود: مشکلاتی که برای کارگران مطرح می شود در وهله نخست، دغدغه خود کارفرمایان است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که کارفرماها با آن مواجه هستند نبود حمایت قانونی در ارتباط با حوزه کاری کارفرمایان است و به طور کلی قوانین حوزه کارگری به صورت عام تدوین و تصویب شده و تمامی مشاغل در یک قانون گنجانده شده است.

وی اظهارکرد: یکی از مشکلات اساسی و همیشگی کارفرمایان تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگری است که نیاز به اصلاح قوانین دارد که اگر اصلاح نشود موجب بیکاری کارگر و تعطیلی کارگاه ها می شود.

اکبرزاده خاطرنشان کرد: در حقیقت مهمترین مشکل حوزه کارفرمایی عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران از سوی کارفرمایان اصلی است.

65 درصد بازنشسته های خراسان شمالی حداقل حقوق را دارند

رمضان مجیدنیا رئیس کانون بازنشستگان خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه زمانیکه شخص بازنشسته می شود، مزایا کم و اضافه کاری صفر می شود و فقط حقوق باقی می ماند، گفت: اکنون 65 درصد بازنشسته ها حداقل حقوق را دارند و از نظر تامین معاش زندگی در تنگنا قرار دارند.

وی افزود: وقتی فردی بازشسته می شود، هزینه درمان به علت بالارفتن سن بر وی تحمیل می شود و بازنشسته های این استان در این حوزه با آن مشکل دارند چراکه پلی کلینیک تخصصی برای آن ها وجود ندارد.

وی تعداد بازنشستگان این استان را 17 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد در قالب 17 هزار خانوار هستند.

بهره مندی از مزایای مشاغل سخت مهمترین درخواست رانندگان ناوگان سنگین

رحیم کاملی رئیس انجمن صنفی رانندگان ناوگان سبک و سنگین بجنورد همچنین در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: مهمترین دغدغه ناوگان سنگین بهره مندی آن ها از مزایای مشاغل سخت و زیان آور است.

وی تصریح کرد: باتوجه به شرایط کاری و تغذیه نامناسب رانندگان در برخی از اوقات، آن ها با عوارض و بیماری های مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر می شوند و همین عامل موجب شده تا تعدادی از آن ها پیش از موعد درخواست بازنشستگی بدهند، بنابراین باید دولت نسبت به درخواست آن ها که این شغل جزء مشاغل سخت قرار گیرد، توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن افزابش 36.5 درصدی حق بیمه پرداختی یکی دیگر از مشکلات این قشر است چراکه بیش از 50 درصد از رانندگان ناوگان سنگین در این استان خودمالک نیستند و پرداخت این مبلغ برای آن ها بسیار سخت است.

حقوق معوق کارگران خراسان شمالی در سال جاری به 11 میلیارد تومان رسید

حسن نوری مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، میزان معوقات کارگری را در این استان از ابتدای سال جاری تاکنون 11 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی افزود: از تاریخ ششم بهمن ماه سال گذشته تا پایان همان سال مبلغ 11 میلیارد تومان از معوقات کارگری این استان پرداخت شد و تلاش بر این شد تا در سال جاری میزان معوقات از این رقم افزایش نیابد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون دو هزار و 69 کارگر در این استان معوقه کارگری دارد، افزود: میانگین معوقه هر کارگر هشت میلیون تومان است.

نوری ادامه داد: عمده معوقات کارگری در این استان در حوزه پیمانکاری است.

وی تصریح کرد: شرکت سهامی و زراعی بهکده رضوی در شهرستان مانه و سملقان بیشترین معوقات کارگری را در این استان داشته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دست رد انگلیس به سینه نتانیاهو درباره سپاه پاسداران