مال حرام سبب‌ساز گمراهی اهل ولایت است


مال حرام سبب‌ساز گمراهی اهل ولایت است

حجت‌الاسلام کاشانی با بیان اینکه تحصیل مال حرام حتی اهل ولایت را از مسیر خارج می‌2کند، گفت: نباید کسب ثروت به عنوان ارزشی بالاتر از همه ارزش‌ها قرار گیرد چراکه حتی خوبان جامعه تحت تاثیر این فرهنگ قرار گرفته و سبک زندگی شان تغییر می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: حجت‌الاسلام «حامد کاشانی» استاد حوزه علمیه،‌ طی سخنانی که به مناسبت ماه صفر در مسجد جامع غدیر داشت، با بیان اینکه قاتلان امام حسین(ع) دو گروه بودند، ‌اظهار کرد: گروهی امام حسین(ع) را گمراه محسوب می‌کردند و گروه دیگر در اثر حرام‌خواری به قتل امام دست زدند.

این استاد حوزه گفت: در واقعه کربلا گروهی به دلیل مشکلات مالی یا طمع در کسب مال در لشکر دشمنان امام حسین(ع) قرار گرفتند با اینکه می‌دانستند که حق با امام حسین(ع) است.

حجت‌الاسلام کاشانی بیان کرد: مال حرام هم برای محبان، موالیان و حتی گاهی امامزادگان زمینه امام کشی را فراهم می‌کند. اگر در یک جامعه اسلامی به صورت عمومی اعتبار مومنان کم شود که نتوانند قرض‌الحسنه داشته باشند این یک زنگ خطر برای آن جامعه است.

وی با استناد به برخی شواهد تاریخی، ابراز کرد: اگر حرام‌خواری به صورت جمعی در زندگی مسلمانان ورود پیدا کند آنها دچار عذاب‌های مختلفی می‌شوند که شاید به چشم نیاید اما وجود دارد نمونه کوچک آن دعواهای بین مردم، احزاب، گروه‌های سیاسی و اجتماعی است.

این استاد حوزه با بیان اینکه هدایت گارانتی ندارد و شاید برخی به دلایلی بعد از مدتی مسلمانی دچار گمراهی شود، عنوان کرد:‌ از جمله عواملی که سبب گمراهی اهل ولایت می‌شود مال حرام است، وقتی در جامعه اسلامی ملاک ارزش‌ها تغییر پیدا کند و به جای تقوی کسب ثروت به هر قیمت حتی از طریق حرام ارزش شود در آن جامعه ثروتمند باآبرو و فقیر بی‌آبرو محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام کاشانی با بیان اینکه کسب ثروت از طریق حلال و صرف آن در راه رضای الهی نه تنها مذموم و گناه نیست بلکه بسیار پاداش و اجر برای آن قرار داده شده است، گفت:‌ اما نباید کسب ثروت به عنوان ارزشی بالاتر از همه ارزش‌ها قرار گیرد به گونه‌ای که اگر کسی فقیر بود احساس حقارت کرده و برای رسیدن به ثروت دست به هر کاری بزند.

وی بیان کرد:‌ اگر در فرهنگ جامعه اسلامی ارزشی بالاتر از کسب ثروت نباشد حتی خوبان آن تحت تاثیر قرار گرفته و به مرور هضم می‌شوند سبک زندگی و الگوی مصرف آنها تغییر می‌کند. وقتی مسابقه برای رسیدن به ثروت در جامعه اسلامی جدی شود حتی شیعیان هم دچار لغزش می‌شوند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقلب اوسمار از روی دست نکونام