تلاش واشینگتن برای تحریم جاذبه‌های گردشگری ایران/امنیت جاری و ساری ایران، مولفه‌ای تاثیرگذار در جذب گردشگر


تلاش واشینگتن برای تحریم جاذبه‌های گردشگری ایران/امنیت جاری و ساری ایران، مولفه‌ای تاثیرگذار در جذب گردشگر

یکی از کانون‌های تمرکز ایالات متحدة آمریکا برای فشار اقتصادی بر ایران، به حوزه گردشگری و جاذبه‌های ایران زمین معطوف می‌شود، تحرکی خبیثانه که موید ظرفیت‌های بالقوه موجود ایران در حوزه گردشگری است و به تبع می‌طلبد برای عبور از...

یکی از کانون‌های تمرکز ایالات متحدة آمریکا برای فشار اقتصادی بر ایران، به حوزه گردشگری و جاذبه‌های ایران زمین معطوف می‌شود، تحرکی خبیثانه که موید ظرفیت‌های بالقوه موجود ایران در حوزه گردشگری است و به تبع می‌طلبد برای عبور از آن تدابیر مقتضی اندیشیده شود.

تلاش واشینگتن برای تحریم جاذبه‌های گردشگری ایران/امنیت جاری و ساری ایران، مولفه‌ای تاثیرگذار در جذب گردشگربه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پیش از این به دفعات به مقوله گردشگری و نقش بِسِزایِ آن در تسهیل و تسریع توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور‌ها یاد شده است.

به واقع اهمیت اقتصادیِ این عرصه به میزانی برجسته و قابل توجه است که از آن تحت عنوان صنعت گردشگری یاد می‌شود و ایران اسلامی با تاریخ، تمدن و فرهنگی چندین هزار ساله یکی از جذاب‌ترین پهنه‌های سرزمینیِ جهان در عرصه گردشگری به شمار می‌رود.

البته با وجود برخورداری از جاذبه‌های گردشگری طبیعی، جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی و باستانیِ فراوان و متنوع آنچنان که باید از این استعداد بالقوه بهره وری نشده که در ارتباط با این موضوع، در گذشته گزارشاتی به تفصیل، تنظیم و منعکس شده است.

بیشتر بخوانید: اقتصاد مبتنی بر صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی باشد

در طول ماه‌های اخیر با مطرح شدن موضوع تحریم‌های واشنگتن علیه تهران و استمرار سیاست‌های خبیثانه علیه مردم این مرز و بوم، تحریم حوزه گردشگری ایران نیز در دستور کار ایالات متحده قرار گرفته، موضوعی که به خودیِ خود، موید عمق ظرفیت ایران در این عرصه است و به واقع واشنگتن در صَدَد است با مسدود کردن مجاری و منافذ تردد گردشگران خارجی به ایران، یکی از کانال‌های قابل توجه در عرصه درآمدزایی ایران را کور نماید.

به طور طبیعی عبور از تحریم‌های ظالمانه و خبیثانه یکی از الزاماتی است که می‌باید بطور ویژه در دستور کار مسئولان ایرانی قرار گیرد امری که پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده و یقینا با حرکت در این مسیر و پیاده سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانمندی‌های درونی و داخلی کشور (که یکی از آن‌ها به حوزه گردشگری معطوف می‌شود) قادر خواهیم بود تحریم‌های مذکور را خنثی و به سمت شکست هدایت نماییم، امری ضروری که می‌تواند به صحنه‌ای برای استمرار شکست سیاست‌های آمریکا در مقابله با ایران اسلامی مُبَدَل شود.

بَدَلِ تهران به واشنگتن برای خنثی سازیِ تحریمِ حوزه گردشگری

اندکی بعد از خروج مضحک ایالات متحده از برجام، واشنگتن برای محدود ساختن سفر گردشگران خارجی به ایران به این دستاویز تَمَسُک جُست که در صورت ورود گردشگران خارجی به ایران، این افراد و گروه‌ها از سفر به ایالات متحده منع خواهند شد.

به تبع می‌باید برای خنثی سازی این اقدام، تدابیر لازم اندیشیده شود که یکی از راهکار‌های مطروحه در این خصوص، به صدور ویزای الکترونیکی معطوف می‌شود که در قالب آن گردشگران خارجی قادر خواهند بود بدون نگرانیِ خاصی، به سرزمین کهن و متمدن ایران زمین، عزیمت نمایند و از جاذبه‌های گردشگریِ آن، در حوزه‌های گوناگون لذت بِبَرَند.

چندی پیش، علی اصغر مونسان، رئیس سارمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران از اجرایی شدن این طرح از یکم ماه آذر در کشور با هماهنگی و هم افزایی نیروی انتظامی و وزارت امور خارجه خبر داد.

امنیت جاری و ساری در ایران مولفه‌ای تاثیرگذار در جذب گردشگر/تدبیر ایران برای خنثی سازی فشارِ آمریکا، تبلیغ و اطلاع رسانی شود

بدیهی است ایران اسلامی از مولفه‌های حائز اهمیتی در عرصه گردشگری برخوردار است و می‌طلبد از این مولفه‌ها به بهترین نحو ممکن در راستای توسعه گردشگری و ارتقای ضریب تعدد و تکثر گردشگران در این سرزمین استفاده شود.

در کنار جاذبه‌های گردشگری، موضوع امنیت از مقوله‌های بسیار مهم و تعیین کننده در جذب گردشگر به شمار می‌رود و در صورت عدم وجود امنیت حتی در صورت برخورداری از جاذبه‌های توریستی نیز نمی‌توان در این حوزه به توفیقاتِ قابل توجهی نائل شد.

خوشبختانه با تدبیر و درایتِ مقامات، مسئولان و دستگاه‌های ذی ربطِ جمهوری اسلامی ایران، کشورمان به جزیره ثبات در منطقه شُهرِه شده و بدون اغراق ایران یکی از امن‌ترین کشور‌ها در جهان به شمار می‌رود.

در این میان تصمیم اتخاذ شده با هدف خنثی سازی طرح ایالات متحده برای محدود سازیِ حداکثریِ سفر گردشگرانِ خارجی به ایران از تدابیر شایسته‌ای به شمار می‌رود که باید در سطحی وسیع تبلیغ و اطلاع رسانی شود.

به واقع بسیاری از عموم مردم جهان، فارغ از نگاه‌های سیاسی، از انگیزه بالایی برای سفر به ایران برخوردار هستند و این موضوعی است که در سالیان گذشته به انحای گوناگون به اثبات رسیده، اما به تبع سیاست‌های خبیثانه آمریکا برای محدود کردن سفر گردشگران خارجی به ایران، می‌تواند تصمیم آن‌ها را برای ورود به ایران تحت الشعاع قرار دهد، لذا بَدَل‌های ایران و تصمیمات اتخاذ شده برای عبور از فشار‌های ظالمانه ایالات متحده و انعکاس آن به مردم جهان به واسطه رسانه‌های فعال بین المللی در حوزه‌های گوناگون، امری ضروری است که سیاست و طرح آمریکا در این زمینه را خنثی و به سمت انزوا سوق خواهد داد.

از دیگر سو در صورت عدم اطلاع رسانی کافی، طرح اتخاذ شده از سوی ایران، دایر بر صدور ویزای الکترونیکی و عدم خوردن برچسب یا مهر بر ویزای مسافران خارجی، از کارکرد مطلوب و کافی برخوردار نخواهد شد و این امر (اطلاع رسانی گسترده) ضرورتی است که باید با دقت نَظَرِ بسیار، مورد توجه قرار گیرد.

البته توسعه زیرساخت‌های مرتبط با گردشگری نیز از ضروریاتی است که در کلان موضوع و فارغ از مقوله تحریم ها، می‌باید با جدیت هر چه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و بدون تردید هر آنچه در این زمینه سرمایه گذاری شود، به همان میزان و حتی فراتر از آن شاهد سود، آورده و گردش مالی فزاینده‌تر، در سایه توسعه گردشگری برای کشور خواهیم بود.

گردشگری ایران به چند نقطه خاص خلاصه شده/لزوم توزیع متوازن گردشگری در کشور احساس می‌شود

تقریبا تمامی نقاط ایران زمین، از جذابیت‌های خاص گردشگری برخوردار است و اگر اغراق آمیز و با تعصب سخن نگوییم، می‌باید گفت کمتر نقطه‌ای درکشور را می‌توان یافت کرد که از سابقه تاریخی، تمدنی، فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری بی بهره باشد.

با همه این اوصاف، متاسفانه کانون‌های اصلی گردشگری در کشور عموما به شهر‌های ساحلیِ شمالی، جزیره کیش و تا حدودی هم اصفهان و شیراز خلاصه شده است.

بسیاری از دیگر شهر‌های ایران، همچون تبریز، همدان، کرمان، یزد و... نیز می‌توانند به کانون‌هایی برای جذب گردشگر مبدل شوند، اما متاسفانه در این خصوص آنچنان که باید کار و برنامه ریزی نشده است.

این قاعده نامبارک در حوزه گردشگریِ داخلی نیز جاری و ساری است و متاسفانه برخی گمان می‌کنند رونق گردشگری صرفا به جذب گردشگران خارجی گره خورده که البته نمی‌توان نقش ورود مسافران و گردشگران خارجی در توسعه این صنعت خاص و پول ساز در ایران را نادیده اِنگاشت، اما با مدیریت و برنامه ریزی صحیح و اصولی می‌توان با توزیع متوازن گردشگران داخلی به اقصی نقاط ایران زمین، زمینه و بستری مناسب را برای رونق اقتصادی توسعه فرصت‌های شغلی و به تبع آن تسریع و شتاب فزاینده‌تر شکوفایی اقتصادی فراهم کرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرورت نظارت بیشتر بر واردات آیفون