حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی با کمک دستگاه R. H. M‌


حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی با کمک دستگاه R. H. M‌

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی با کمک دستگاه R. H. M‌ را تشریح کرد.

دکتر رضا چمن پیرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: تاکنون برای جمع‌آوری آب باران از روش‌های مختلفی استفاده شده اما هر یک به‌تنهایی دارای معایبی هستند که باعث منسوخ یا محدود شدن استفاده از آن‌ها شده است.

وی ادامه داد: روش جمع‌آوری آب باران با استفاده از دستگاه استحصال آب باران (R. H. M) روش نوینی بوده که برای اولین بار با الهام از آبیاری کوزه‌ای، تکنیک‌های استحصال آب و آبیاری قطره‌ای شکل گرفته است.

چمن پیرا افزود: از تلفیق این سه روش، دستگاهی بسیار ساده، ارزان، کاربردی و قابل اجرا در مناطق مختلف ایران و جهان به‌خصوص در مناطق خشک و نیمه‌خشک و حتی نیمه مرطوب که دسترسی به آب ناممکن یا کم است، ساخته می‌شود.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان یادآور شد: این دستگاه درزمینهٔ تأمین آب موردنیاز بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب، توریسم و… کاربرد دارد.

وی گفت: با ابداع و ساخت این دستگاه، مشکلات و معایب سه روش فوق به‌طور کامل برطرف می‌شود.

چمن پیرا با بیان اینکه دستگاه استحصال آب باران، دستگاهی ساده و چندمنظوره است، تصریح کرد: هدف اصلی این دستگاه تأمین آب کافی به‌منظور ایجاد و توسعه باغات و درختکاری در مناطق کم آب یا فاقد منابع آب است.

این عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ‌گفت: از عمده‌ترین اهداف فرعی این دستگاه می‌توان به حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک اشاره کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر ایرانی زیباترین پسر جهان شد ! / این پسربچه بعد 14 سال جذابترین شد + عکس های مدلی...