ایندیپندنت: انگلیس به ممنوعیت صادرات تسلیحات به ترکیه ملحق نشد


ایندیپندنت: انگلیس به ممنوعیت صادرات تسلیحات به ترکیه ملحق نشد

نشریه ایندیپندنت روز دوشنبه گزارش داد دولت انگلیس از پیوستن به متحدان خود در متوقف کردن فروش اسلحه به ترکیه درمورد عملیات نظامی این کشور علیه نیروهای کرد در سوریه خودداری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا امروز به اتفاق آرا موافقت کردند که اقدام نظامی ترکیه را محکوم کنند، و اظهار داشتند که این امر به طور جدی ثبات و امنیت کل منطقه را تضعیف می کند و به غیرنظامیان آسیب می زند. آنها با این حال با طرح تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه دولت رجب طیب اردوغان موافقت نکردند و در عوض وعده کنترل صادرات تسلیحات مهم به ترکیه را صادر کردند.
در پی حملات نظامی ترکیه به مناطق شمال سوریه تعدادی از قدرتهای بزرگ اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و فنلاند متعهد شده اند که فروش اسلحه را به دولت اردوغان متوقف کنند. با این حال انگلیس در فهرست کشورهای حامی این طرح دیده نمی شود و امروز هم نماینده انگلیس درباره طرح محکومیت ترکیه جر و بحث کرد که این موضوع تعجب طرف های دیگر را برانگیخت.

اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) با اتفاق نظر کامل اعضا، ضمن محکوم کردن حمله نظامی ترکیه به سوریه، خواهان توقف فوری این اقدام شد.

بیانیه شورای اروپا که با موافقت همه ۲۸ عضو اتحادیه اروپا صادر شده، این تهاجم را موجب تضعیف ثبات و امنیت تمامی منطقه خاورمیانه و موجب درد و رنج و آوارگی بیشتر غیرنظامیان و جلوگیری از دسترسی آنان به کمک های انساندوستانه دانسته و خواستار توقف فروش سلاح کشورهای عضو به ترکیه شده است.

نیروهای ارتش ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر ماه در عملیاتی به نام «چشمه صلح» به بخش های کردنشین شمال سوریه حمله کرد. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، این اقدام نظامی عملیات را علیه گروه های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی. پ. گ) عنوان کرد.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ به این سو در دو عملیات سپر فرات (سوم شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا چهار فروردین ۹۷) با همکاری عناصر مخالفت دمشق، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن