به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، وی در یک رشته پیام در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: شاید کردها برخی از (زندانیان) داعشی را برای وادار کردن ایالات متحده به نشان دادن واکنش در برابر حمله نظامی ترکیه به سوریه رها کنند، اما ترکیه و کشورهای اروپایی به آسانی می توانند آنان را دوباره دستگیر کرده و به کشورهای مبدا بازگردانند، آنان باید به سرعت اقدام کنند.

ترامپ افزود: آیا افرادی تصور می کنند ما (ایالات متحده) باید با ترکیه که عضو ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) وارد جنگ شویم؟ و در این صورت نبردهای پایان ناپذیر، تمام خواهد شد. به نوشته ترامپ؛ همان افرادی که ما (ایالات متحده) را وارد اوضاع درهم ریخته و هرج و مرج خاورمیانه کردند، می خواهند نیروهای (ارتش) ما در این منطقه باقی بمانند.

ترامپ در پاسخ به برنامه ای در شبکه فاکس نیوز افزود: ما قصد نداریم وارد درگیری دیگری میان طرف ها و افرادی شویم که از 200 سال پیش در حال نبرد با هم بوده اند. اروپا فرصتی برای بازگرداندن زندانیان داعشی آنان (کردها به کشورهای اصلی خود) داشته است، اما نمی خواهد هزینه آن را بپذیرد.

رئیس جمهوری آمریکا بامداد امروز (دوشنبه) در پیام توئیتری دیگری با تاکید بر این موضوع که ترکیه و کردها باید جلوی فرار زندانیان داعشی را بگیرند، از کشورهای اروپایی خواست شهروندان پیوسته به داعش خود را (به موطن اصلیشان) بازگردانند. وی با این ادعا که ایالات متحده، خطرناک ترین زندانیان داعشی را نگهداری می‌کند، نوشت: ترکیه و کردها نباید اجازه دهند آنها (داعشی‌ها) فرار کنند.

ترامپ با بیان این مطلب که کشورهای اروپایی باید بعد از درخواست‌ های مکرر، شهروندان خود را که به داعش پیوسته بودند به کشورشان بازمی‌گرداندند، تاکید کرد: آنها هم اکنون باید این کار را بکنند.

وی که سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به کشورش اتخاذ کرده، تصریح کرد: آنها (زندانیان داعشی) هرگز به ایالات متحده نخواهند آمد و نباید راه داده شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته (یکشنبه) گزارش داد: نزدیک شدن نیروهای ارتش ترکیه به یک شهر مهم در شمال شرقی سوریه و شروع درگیری‌ها، فرار صدها نفر از عناصر وابسته به داعش از یک اردوگاه آوارگان در عین العیسی نزدیک به پایگاه نیروهای ائتلاف آمریکایی را در پی داشت. این اردوگاه در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری جنوب مرز سوریه - ترکیه و محل استقرار نزدیک به ۱۲ هزار داعشی از جمله خانواده های آنهاست.

نیروهای کرد شمال سوریه در بیانیه ای اعلام کردند: ۹۵۰ نفر از حامیان داعش پس از حمله به نگهبانان و هجوم به سمت دروازه ها فرار کرده‌اند. شمار این افراد هنوز دقیقا تایید نشده است. برخی از منابع، آمار زندانیان داعش در اختیار کردها و خانواده آنان را تا ۱۲ هزار نفر نیز ذکر کرده‌اند و اکنون به دنبال فرار آنان از زندان‌های نیروهای کرد در شمال سوریه، بیم آغاز دوباره حملات تروریستی داعش وجود دارد. دیده بان حقوق بشر سوریه نیز مدعی شد که جنگنده های ترکیه روز یکشنبه روستاهای نزدیک این اردوگاه را هدف قرار داده اند.

اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه این خبرها را رد و گزارش‌های حاکی از فرار زندانیان داعشی را «دروغ‌پراکنی» توصیف کرده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه مستقر در شمال شرق این کشور که هزاران تروریست داعشی و خانواده‌های آنها را در بازداشت دارند، هشدار داده اند که به علت تشدید درگیری با ارتش ترکیه، احتمالا قادر به نگهداری از آنها نخواهند بود.

ترکیه چهارشنبه هفته گذشته با آغاز عملیاتی با نام «چشمه صلح» به شمال شرقی سوریه حمله کرد و تا به حال شهرهای شمالی تل ابیض و راس العین را هدف قرار داده است.

سوریه با محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه علیه مناطق شمال شرق این کشور از آمادگی ارتش برای مقابله با هر چالشی خبر داده است. همچنین خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که واحدهایی از ارتش این کشور به سمت شمال شرق برای مقابله با حمله آنکارا حرکت کرده‌اند.

ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات و عملیات شاخه زیتون با همکاری گروه‌های مورد حمایت خود در سال‌های گذشته چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.

ترامپ روز یکشنبه نیز درباره حمله نظامی اخیر ترکیه به شمال سوریه نوشت که با سناتور لیندسی گراهام (رئیس کمیته قضایی سنا) و بسیاری از اعضای کنگره شامل دمکرات ها برای اعمال تحریم های نیرومند بر ترکیه همکاری می کند.

وی در پیام توئیتری خود افزود: وزارت خرانه داری (دارایی) آمریکا آماده اقدام علیه ترکیه است، اما شاید قوانین اضافی مورد نیاز باشد. اجماع و اتفاق نظر زیادی در این باره وجود دارد، هر چند آنکارا درخواست اجرا نشدن این تحریم ها را داده است.

ترامپ در توئیت دیگری نیز یادآورشد که کردها و ترکیه از سالیان گذشته با هم درگیر بوده اند. ترکیه "پ ک ک" را خطرناک ترین گروه تروریستی جهان می داند. گروه های دیگر هم ممکن است به حمایت از یک طرف یا طرف دیگر بجنگند، بگذار آنها هم بیایند. ما با دقت اوضاع و شرایط (سوریه) را رصد و بررسی می کنیم.

به نوشته ترامپ؛ به یاد می آورید ۲ سال پیش هنگامی که عراق قصد نبرد با کردها را در بخش دیگری از سوریه داشت، بسیاری از ما (واشنگتن) درخواست کردند که در حمایت ازکردها با نیروهای نظامی عراق بجنگیم، اما من مخالفت کردم و کردها دو بار از نبرد دست کشیدند. اکنون همان ماجرا را در باره ترکیه تکرار می شود.

وی در توئیت دیگری، تصمیم خود را برای خودداری از ورود نیروهای آمریکایی به جنگ در امتداد مرز ترکیه و شمال سوریه، هوشمندانه خواند و افزود: آنانی که به اشتباه ما را به درگیری های خاورمیانه کشانده اند، حتی خودشان هم نمی دانستند که چه تصمیم بدی گرفته اند، اما چرا اکنون درخواست اعلان جنگ نمی کنند.

عملیات تهاجمی ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه، با مخالفت‌های منطقه ای و بین المللی زیادی روبه رو شده و بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه در واکنش به این حمله، صادرات تسلیحات خود را به ترکیه به حالت تعلیق درآورده اند. اتحادیه اروپا نیز در اعتراض به حمله ترکیه به شمال سوریه، آنکارا را تهدید به تحریم کرد که با تهدید متقابل رهبر ترکیه روبه رو شد.

اردوغان هفته گذشته به کشورهای اروپایی هشدار داد که که ترکیه دروازه های خود را بر روی سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجوی سوری برای ورود به خاک کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد گشود و با تاکید بر ادامه عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه، گفت: تحریم تسلیحاتی ترکیه سبب توقف این عملیات نمی شود.

وی بار دیگر تاکید کرد که ترکیه هرگز اجازه تشکیل یک کشور تروریستی در شمال سوریه را نمی دهد و تصریح کرد که نیروهای ارتش ترکیه به عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری خاک سوریه نفوذ خواهند کرد.

اردوغان با تروریست خواندن کردهای سوری، گفت: برخی از کشورها به دنبال میانجی گری میان ما و تروریست ها (کُردهای سوری) هستند؟ این مسئله چطور ممکن است، نمی توان آن را درک کرد! چه زمانی دیده اید که کشوری با گروه های تروریستی بر سر میز مذاکره بنشید؟ وی اولویت کشورش را ایجاد «منطقه امن» با همپیمانانش در منطقه عنوان کرد.

این در حالی است که ترامپ پنجشنبه گذشته ابراز امیدواری کرده بود که آمریکا بتواند میان ترکیه و کردها میانجی گری کند.