برقراری روابط با تهران، اولویت ایرانیان کانادا در حمایت از احزاب است


برقراری روابط با تهران، اولویت ایرانیان کانادا در حمایت از احزاب است

نیویورک - ایرنا - نایب رئیس موسسه صلح و دیپلماسی در تورنتو، سبد آرای حزب لیبرال کانادا را نسبت به انتخابات سال 2015 رو به کاهش دانست و گفت: جامعه ایرانیان کانادا از احزابی حمایت می‌کنند که خواهان برقراری روابط با تهران باشند.

«یونس زنگی‌آبادی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت انتخابات پارلمانی کانادا افزود: در این انتخابات برای ۳۳۸ کرسی رای گیری انجام می‌شود.

زمان رسمی برگزاری انتخابات پارلمانی کانادا ۲۱ اکتبر (۲۹ مهرماه) اعلام شده است. البته روند آن از جمعه گذشته آغاز شده و مردم زودتر از موعد رای دادن را شروع کرده‌اند که نتیجه آن ۲۱ اکتبر اعلام خواهد شد.

زنگی آبادی با یادآوری اینکه در انتخابات سال ۲۰۱۵، حزب لیبرال با کسب ۱۸۷ کرسی برای تشکیل دولت، به ائتلاف با احزاب دیگر نیاز نداشت، گفت: در آن دوره حزب محافظه‌کار نیز ۹۷ کرسی، حزب نئودموکرات ۴۰ کرسی، حزب سبز ۲ کرسی و حزب بلاک کبکوا ۱۰ کرسی را به درست آوردند.

این فعال سیاسی در کانادا اضافه کرد: سیستم انتخاباتی کانادا، پارلمانی است و هر حزبی بتواند بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمان را به دست آورد، می‌تواند دولت تشکیل دهد اما اگر هر حزبی به ویژه دو حزب اصلی لیبرال و محافظه‌کار نتوانند اکثریت کرسی‌ها را به دست آورند، مجبورند با حزب دیگری ائتلاف کنند تا دولت تشکیل شود.
زنگی‌آبادی اظهارکرد: اگر حزب لیبرال برای تصویب لایحه‌ای در پارلمان نتواند اکثریت را به دست آورد، مجبور است حمایت حزب دیگری همچون نئودموکرات(دموکرات جدید) یا حزب سبز را به دست آورد.

وی ادامه داد:‌ دولت ائتلافی به معنای این نیست که باید وزیری از آن احزاب در کابینه حضور داشته باشد بلکه ضروری است به برخی مواضع احزاب ائتلافی احترام بگذارد و در لایحه‌های تصویبی، مواضع آن‌ها نیز لحاظ شود.

زنگی‌آبادی با بیان اینکه اکنون ۲ حزب اصلی در کانادا رقابت بسیار نزدیکی با هم دارند، اضافه کرد: براساس نظرسنجی‌های انجام شده، احتمال تشکیل دولت حداکثری بسیار کم است و همچون سال ۲۰۱۵ دولت لیبرال قادر به تصاحب بیشتر کرسی‌ها نخواهد بود.
وی گفت: هر کدام از این احزاب در صورت کسب کرسی، باز هم نیازمند حمایت احزاب دیگر خواهند بود تا بتوانند دولت تشکیل دهند؛ دو حزبی که می‌توانند این نقش موثر را در تشکیل دولت بازی کنند، «نئودموکرات و سبزها» هستند. براساس نظر سنجی‌ها حزب نئودموکرت‌ احتمال کسب کرسی‌های بیشتری نسبت به حزب سبز دارد.
نایب رئیس موسسه صلح و دیپلماسی در تورنتو افزود: اگر دولت آینده از حزب لیبرال باشد، به احتمال زیاد باید با حزب نئودموکرات ائتلاف تشکیل دهد زیرا با آنها همسوتر است. از طرفی اگر حزب محافظه‌کار برنده انتخابات شود، احتمال ائتلاف حزب نئودموکرات با آنها بسیار اندک است.
«این سبب می‌شود که اگر محافظه‌کاران کرسی بیشتری به دست آورند مجبورند با حزب سبز یا حزب «بلاک کبکوا» ائتلاف کنند؛ این به معنای آن است که دولت آینده بسیار ضعیف خواهد بود.

زنگی‌آبادی پیش‌بینی کرد:در صورت تحقق این روند، در یک یا دو سال آینده انتخابات خواهیم داشت زیرا دولت تشکیل شده نخواهد توانست بودجه را تصویب کند؛ وقتی شمار اعضای احزاب مخالف بیشتر از حزب حاکم باشد، در آن صورت مجبورند که انتخابات جدیدی برگزار کنند.


دلایل افت محبوبیت لیبرال‌ها
وی درباره دلایل افت محبوبیت حزب لیبرال به ویژه «جاستین ترودو» در چهار سال گذشته نیز گفت: این مساله به موضوع‌های مختلفی ارتباط دارد؛ اتفاقاتی رخ داد که سبب رسوایی ترودو شد؛ برای یک شرکت فعال در کبک پرونده فسادی مطرح شد اما نخست‌وزیر کانادا تلاش کرد با فشار گذاشتن بر وزیر دادگستری در روند قضایی این شرکت دخالت کند.
نایب رئیس موسسه صلح و دیپلماسی افزود: ترودو می‌خواست روند قضایی پرونده فساد این شرکت با دولت سابق معمر قذافی در لیبی، انجام نشود. آن هم به این دلیل که مشاغل زیادی در استان کبک از بین می‌رفت. شرکت نیز تهدید کرده بود در صورت مجرم شناخته شدن، از کانادا خواهد رفت که پیامد آن از دست رفتن چندین هزار شغل بود.

زنگی‌آبادی یادآور شد:ترودو سعی کرد با دخالت در این پرونده، از روند قضایی آن جلوگیری کند؛ با عمومی شدن این موضوع از سوی وزیر دادگستری، پیامدهای آن گریبانگیر ترودو شد و برای او هزینه‌ساز شد.
وی، انتشار فیلم و عکس‌هایی از دوران جوانی ترودو را دومین دلیل کاهش محبوبیت حزب لیبرال دانست و توضیح داد: در این تصاویر، ترودو چهره خود را سیاه کرده و در مهمانی‌های مختلف ظاهر شده بود. بسیاری صفاتی همچون نژادپرست را به او دادند و در نهایت ترودو مجبور به عذرخواهی شد و پذیرفت که اشتباه کرده است.

این فعال سیاسی در کانادا اظهارکرد: علاوه بر آن، موضوع سیاست خارجی نیز به این حزب ضربه زد. منتقدان ترودو به دلیل آنکه نتوانست با کشورهایی همچون ایران روابط برقرار کند و روابط آنها با سعودی‌ها و حتی چین تیره شد، به انتقاد از او پرداختند.
زنگی‌آبادی یادآورشد: حتی روابط کانادا با روسیه نیز تعریفی ندارد به گونه‌ای که خانم «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا ممنوع‌الورود به روسیه است. این یکی از انتقادهای مطرح شده به ترودو است که وزیر خارجه‌ای انتخاب کرده که نمی‌تواند به روسیه برود.


نفتا و ترامپ
وی درباره تاثیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بر آینده حزب لیبرال نیز گفت: تنها بحثی که لیبرال‌ها به آن افتخار می‌کنند و حمایت جامعه کانادایی را به دست آورده‌اند، بحث نفتا بود که اعتقاد دارند جلوی دولت ترامپ ایستادند.
نایب رئیس موسسه صلح و دیپلماسی افزود: انتخاب خانم فریلند پس از روی کار آمدن دولت ترامپ بود که مواضع سخت‌تری را نسبت به وزیر خارجه سابق کانادا داشت و توانست در مذاکره با آمریکا موفقتر عمل کند. اینکه جلوی ترامپ ایستادگی کنند و در قرار داد «یو اس ام سی اس» نیز توانسته‌اند منافع کانادا را تامین کنند، نقطه مثبتی برای ترودو بوده است.


آینده روابط با ایران
زنگی‌آبادی در پاسخ به این پرسش که تاثیر این انتخابات بر آینده روابط با ایران چگونه خواهد بود نیز توضیح داد: در این زمینه بهترین حالت، تشکیل دولت لیبرالی است که با حمایت نئودموکرات شکل بگیرد. مواضع این دو حزب، تجدید روابط با ایران است؛ هرچند حزب نئودموکرات مواضع نرمتری نسبت به لیبرال دارد.
وی پیش‌بینی کرد در صورت انتخاب شدن حزب لیبرال، با توجه به بازگشت «مریم ممبینی» به کانادا، مذاکرات بین دو کشور از سر گرفته شود زیرا یکی از دلایل قطع مذاکرات با ایران، ممنوع‌الخروجی خانم ممبینی بود.

این فعال سیاسی در کانادا تاکید کرد: اطمینان دارم اگر دولت لیبرال دوباره انتخاب شود و حمایت حزب نئودموکرات را داشته باشد، مذاکرات با ایران را شروع خواهد کرد. دستیار پارلمانی وزیر خارجه کانادا به تازگی و البته پیش از آزادی خانم ممبینی اعلام کرده بود که حاضریم دوباره با ایران مذاکره کنیم و روابط را گسترش دهیم.
وی در پاسخ به این پرسش که دولت ترودو سه سال پیش از موضوع سید امامی برای تجدید روابط با ایران فرصت داشت اما چرا استفاده نکرد، گفت: مسایلی که متاسفانه پیش آمد، در چهارسال زمامداری حزب لیبرال در روابط ایران و کانادا اثر گذاشت.

نایب رئیس موسسه صلح و دیپلماسی در تورنتو افزود: از زمانی که نخست‌وزیر آغاز انتخابات را اعلام می‌کند هیچ یک از اعضای دولت، سمت رسمی دولتی نخواهند داشت و اعضای حزب محسوب می‌شوند. از این رو نه ترودو نخست‌وزیر است و نه فریلند وزیر خارجه. بنابراین نمی‌توان انتظار موضع‌گیری یا اقدامی درباره روابط با ایران داشت اما پس از انتخابات به طور حتم اتفاقاتی خواهد افتاد.
این فعال سیاسی در کانادا تاکید کرد: اگر حزب محافظه‌کار به هر شکلی دولت تشکیل دهد، روابط ایران و کانادا از این نیز بدتر خواهد شد زیرا آنها خواستار تحریم بیشتر ایران هستند.

گرایش ایرانی‌های کانادا
زنگی‌آبادی درباره گرایش جامعه ایرانیان مقیم کانادا به احزاب حاضر در انتخابات نیز گفت: جامعه ایرانیان کانادا با امضای طومار ۱۶ هزار نفری، خواستار برقراری روابط ایران و کانادا شده‌اند؛ در واقع اکثریت ایرانیان مقیم کانادا خواستار برقراری با تهران هستند. با توجه به این خواسته، این جامعه به هر نماینده‌ای رای خواهند داد که به حل این مشکل و برقراری دوباره روابط کمک کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تدوین طرح مدرسه مجازی بزرگسالان برای کاهش تنوع مدارس