17 هزار نفر در آذربایجان‌شرقی مشکل بینایی دارند


17 هزار نفر در آذربایجان‌شرقی مشکل بینایی دارند

تبریز - ایرنا - مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نابینایان جزو موفق‌ترین افراد در زمینه تحصیل، ورزش و هنر هستند،گفت: 17 هزار نفر در استان با مشکل نابینایی و کم‌بینایی مواجه‌اند.

به گزارش ایرنا، محسن ارشدزاده روز دوشنبه در همایش روز جهانی عصای سفید اظهار کرد: تلاش می کنیم بخشی از مشکلات این عزیزان را با اقدامات توانبخشی و حمایتی حل کنیم که در این راستا ۱۰ هزار نابینا از خدمات مستمری بهزیستی بهره‌مند هستند.

وی با بیان اینکه مابقی افراد هم بر اساس سطح بینایی‌شان خدمات دریافت می کنند،افزود: سال گذشته با وجود وضعیت اقتصادی نامناسب دولت، برای تمام افرادی که پرونده‌شان تکمیل شده بود، کمک هزینه برقرار کردیم.

ارشدزاده با تاکید بر اینکه پیشگیری از نابینایی یکی از کارهای اولویت‌دار و مستمر بهزیستی است ،خاطرنشان کرد: از خانواده ها می‌خواهیم با جدیت ما را در طرح سنجش بینایی و غربالگری همراهی کنند؛ در این راستا سال گذشته ۱۷۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال را از نظر بینایی و تنبلی چشم غربالگری کردیم و کسانی که نیاز به اقدامات پیشگیری بود را به مراکز درمانی معرفی کردیم.

وی با بیان اینکه آموزش و توانبخشی خانواده ها نیز از جمله برنامه‌های مهم بهزیستی است، اظهار کرد: ارایه خدمات آموزشی،کمک به تامین وسایل آموزشی و کمک آموزشی و توانمندسازی نابینایان از جمله برنامه‌هایی است که در طول سال همواره برای نابینایان ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، تعداد دانشجویان نابینای استان که خدمات کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند را ۳۷۲ نفر اعلام کرد و گفت: بیش از ۵۰۰ قلم وسایل کمک آموزشی اعم از ساعت گویا و عصای سفید به معلولان نابینا اعطا شد و نیز برای تامین مسکن ۶۳ نابینا تسهیلات مالی کمک کردیم.

ارشدزاده افزود: همچنین سال گذشته ۳۱۶ نفر نابینا بیش از ۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی دریافت کردند.

وی بحث اشتغال را یکی از مهم‌ترین نیاز معلولان نابینا و کم‌بینا دانست و گفت: سعی می کنیم سهمیه سه درصد استخدام معلولان نابینا را پیگیری کنیم.

ارشدزاده، ساده و مناسب سازی فضاهای شهری برای تردد افراد نابینا را خواستار شد و افزود: متاسفانه فرهنگ رعایت حال وضعیت افراد نابینا توسط شهروندان به خوبی رعایت نمی‌شود .

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، کمک به افراد معلول را جزو وظایف سازمان اعلام کرد و گفت: با وجود مشکلات اقتصادی سال گذشته برای ۵۵ هزار نفر افراد دارای معلولیت کمک هزینه برقرار کردیم که ماهانه ۱۲ میلیارد تومان به حساب این افراد واریز می شود ولی همچنان می دانیم این افراد با مشکل معیشتی مواجه هستند.

آموزش و اشتغال نیاز اصلی نابینایان

مدیرعامل موسسه فرهنگی نابینایان بصیر نیز با بیان اینکه مطالبات نابینایان و اقدام عملی برای حل آنها را از مسئولان می‌خواهیم گفت: این قشر نیاز اساسی به تامین امکانات آموزشی و بهره‌گیری از زیرساخت‌های شهری دارند که رفع آنها نیاز به مشارکت سازمان های مسئول دارد.

مهدی رفعتی با بیان اینکه امروز عصر فناوری ارتباطات و اطلاعات است، افزود: ۹۰ درصد نابینایان ارتباط خود با سایر اقشار را از طریق فناوری دیجیتال و ارتباطات برقرار می‌کنند به همین منظور می‌خواهیم در تجهیز نابینایان به این وسایل ما را یاری کنید.

وی حق دسترسی به محیط های شهری و حمل و نقل عمومی، مناسب سازی فضاهای ادارات و نیز مناسب‌سازی معابر را از مهم ترین خواسته های نابینایان بیان کرد.

۱۵ اکتبر مصاف با ۲۳ مهر ماه روز جهانی نابینایان (عصای سفید) نامگذاری شده است.

۶۱۳۲/۵۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت