اخبار حمله ترکیه به سوریه/حمله اردوغان به بیانیه اتحادیه عرب


اخبار حمله ترکیه به سوریه/حمله اردوغان به بیانیه اتحادیه عرب

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد، کسانی که سوریه را از اتحادیه عرب خارج کردند، پس از عملیات چشمه صلح تلاش می‌کنند تا این کشور را به اتحادیه عرب بازگردانند. چه تناقضی در این امر وجود دارد!

خبرگزاری ایسنا: به نقل از روسیا الیوم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، تصریح کرد: عملیات نظامی در شمال شرق سوریه را صرف نظر از مواضع کشورهای محکوم کننده، متوقف نخواهیم کرد.

وی در واکنش به مصوبه اتحادیه عرب در خصوص عملیات چشمه صلح گفت: تصمیمات نسنجیده می‌گیرید و بر اساس تمایلات خود در خصوص ترکیه عمل می‌کنید، تصمیمات شما چیزی را تغییر نخواهد کرد. کسانی که سوریه را از اتحادیه عرب خارج کردند، پس از عملیات "چشمه صلح" تلاش می‌کنند تا این کشور را به اتحادیه عرب بازگردانند. چه تناقضی در این امر وجود دارد!

اردوغان عنوان داشت که کشورش از حمله به سوریه منصرف نخواهد شد، حال هرچه که گفته شود.

وی تاکید کرد: از زمان آغاز عملیات چشمه صلح، ترکیه در معرض بیش از ۷۰۰ خمپاره قرار گرفت که در پی آن ۱۸ تن کشته شده و ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

اردوغان عنوان داشت: ما در معرض تجاوزی از سوی یک گروه تروریستی قرار داریم، آیا شما در کنار همپیمانتان در ناتو می‌ایستید یا در کنار تروریست‌ها؟ یقیناً نمی‌توانند پاسخی دهند.

کرملین: عملیات ترکیه نباید به راه‌حل سیاسی در سوریه آسیب بزند

یکی از مقامات کاخ کرملین روسیه تاکید کرد که عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه نباید به تلاش‌ها برای یافتن راه حل سیاسی در سوریه آسیب بزند.
«یوری یوشاکوف» از مقامات کاخ کرملین روسیه روز دوشنبه گفت که روسیه از ترکیه می‌خواهد درباره متناسب بودن عملیات این کشور در شمال سوریه اطمینان حاصل کند.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، یوشاکوف که به همراه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به عربستان سعودی سفر کرده است درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه به اظهار نظر پرداخت.

این مقام روس اضافه کرد که مهمترین موضوع برای مسکو این است که اقدام ترکیه نباید به تلاش‌ها برای یافتن راه حل سیاسی برای جنگ هشت ساله در سوریه آسیب بزند.

کاخ سفید هفته گذشته بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر می‌کنند.

ترکیه از هفته‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد علیه مناطق کردنشین شمال سوریه عملیاتی نظامی انجام داده و در نوار مرز با سوریه یک «منطقه امن» ایجاد کند. آنکارا برای این کار آوارگان سوری را بهانه و ادعا کرده که قصد دارد آوارگان مقیم در ترکیه را در این منطقه امن اسکان دهد.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز یکشنبه گذشته گفته بود که به دستور رئیس‌جمهور این کشور، ۱۰۰۰ نظامی آمریکایی مناطق شمالی سوریه را ترک می‌کنند. وی گفته است: این اقدام به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و با توجه به ادامه عملیات نظامی ترکیه در مناطق شمالی سوریه صورت می‌گیرد

سازمان‌ملل: عملیات ترکیه باعث آوارگی 160 هزار نفر در شمال سوریه شده است

دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه باعث شده تا بیش از 160 هزار نفر آواره شوند.
«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل از تحولات نظامی در شمال شرق سوریه به شدت نگران بوده و این عملیات باعث تلفات غیرنظامی زیاد و بی‌خانمان شدن دست کم 160 هزار نفر شده است.

گوترش خواستار حداکثر میزان خویشتنداری شده و تاکید کرده که عملیات نظامی باید به طور کامل به قوانین بین‌المللی از جمله منشور سازمان ملل و قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارد.

دبیر کل سازمان ملل خواستار تنش‌زدایی فوری شده و از تمامی گروه‌ها خواسته تا نگرانی‌ها را از راه‌های صلح‌آمیز حل کنند.

گوترش تاکید کرد که غیرنظامیانی که در این جنگ مشارکت ندارند باید همیشه مورد حفاظت قرار بگیرند و زیرساخت‌های غیرنظامی باید بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی تحت حمایت باشند.

گوترش همچنین ابراز نگرانی کرد که عملیات نظامی کنونی می‌تواند به آزاد شدن ناخواسته عناصر داعش منجر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید