بهبود خدمت رسانی با آزادسازی صنعت پست


بهبود خدمت رسانی با آزادسازی صنعت پست

در مراسم رونمایی از نخستین اپراتور خصوصی پست هدف از آزادسازی فعالیت‌های این حوزه، ارتقای کیفیت خدمات عنوان شد

بهبود خدمت رسانی با آزادسازی صنعت پستبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ این مراسم با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس و جمعی از فعالان صنعت پست در اتاق ایران برگزار شد.
آقای افشین کلاهی، رئیس کمیسیون دانش‌بنیان اتاق ایران با بیان اینکه از نظر تاریخی موقعیت‌هایی را در اختیار داشتیم که متأسفانه آن‌ها را از دست داده‌ایم گفت: از جمله فرصت‌های از دست رفته، فرصت‌های موجود در صنعت پست بود، اگرچه شرکت پست ایران در این حوزه پیشرو بود، اما نتوانست از این موقعیت خود استفاده کند.
وی سرانه مصرف مردم ایران از خدمات پست را نسبت به سایر کشور‌ها اندک خواند و تصریح کرد: نه تنها در استفاده از خدمات پست عقب هستیم حتی در خروج انحصار دولتی در این بخش نیز عقب مانده‌ایم و این مایه خوشحالی است که بالاخره این اتفاق افتاد و امروز شاهد حضور یک اپراتور خصوصی در صنعت پست هستیم.
به دنبال ساماندهی بازار پست با آزادسازی این صنعت هستیم
آقای حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم در این مراسم با اشاره به چالش‌هایی که در مسیر آزادسازی حوزه پست وجود دارد، گفت: در نگاه اول این چالش‌ها به چشم نمی‌آید، اما وقتی وارد این عرصه شدیم چندین سال طول کشید تا امروز شاهد تولد اپراتور اول هستیم.
وی با بیان این مسئله که در یک سال حدود ۳٫۵ تا ۶ میلیون مرسوله پستی در کشور جابه‌جا می‌شود، افزود: بر اساس آمار در شرکت پست ۷۰۰ تا ۸۰۰ مرسوله یعنی کمتر از ۱۵ درصد از کل مرسوله‌ها به صورت مجاز و طبق ضوابط جابه‌جا می‌شود. در واقع اپراتور‌های پستی شکل گرفتند تا استاندارد‌های لازم در این بخش رعایت شود؛ بنابراین انتظار می‌رود که از این پس، ساماندهی در این وادی اتفاق افتد.
آقای فلاح جوشقانی با تأکید بر امکان وجود مشکلاتی در مسیر حرکت این اپراتور، تصریح کرد: نگرانی‌هایی برای حرکت در این مسیر وجود دارد، اما امیدواریم بخش خصوصی بتواند در این بازار بزرگ با ارائه خدمات جدید، تحولاتی ایجاد کند و پیشرو باشد.
معاون وزیر ارتباطات وعده داد: دولت کمترین مداخله را در عرصه اجرای فعالیت‌های بخش خصوصی خواهد داشت. تا به امروز ۸۰ تا ۹۰ درصد خدمات ارزش‌آفرین را در این حوزه آزاد کردیم تا شرکت‌های خصوصی بتوانند بر اساس کیفیت خدمات ارائه شده با هم رقابت سالمی داشته باشند.
هم‌افزایی و ارتقای بهره‌وری در عرصه پست را دنبال می‌کنیم
آقای محمدحسن کرباسیان، مدیرعامل نخستین اپراتور خصوصی پست ایران با اشاره به این نکته که نگاه اپراتور نخست به امتیاز حاکمیتی، انحصار نیست، گفت: تقویت فرصت‌های هم‌افزایی میان فعالان پستی با حفظ نشان تجاری آنها، هدفی است که اپراتور اول برای خود ترسیم کرده است. در واقع حمایت فنی و اجرایی از اعضای شبکه را ضامن ارائه خدمات با کیفیت می‌دانیم که این خود اساس ارزش‌آفرینی در این شبکه است. تا به امروز بیش از ۲۰ شرکت به این مجموعه پیوسته تا در محیطی تعاملی با هم حرکت کنند.
وی به وظایف اصلی اپراتور اشاره و تصریح کرد: جذب فعالان پستی در سراسر کشور با حفظ برند برای ایجاد اجتماع بزرگی به نام خانواده پست، سازمان‌دهی بازار عرضه و تقاضا، ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم برای رعایت استاندارد‌های لازم بر اساس ضوابط پروانه صادر شده، جذب فعالان مرتبط با خدمات پستی از قبیل گروه‌های نرم‌افزاری، تأمین‌کنندگان تجهیزات پستی و وسایط نقلیه پستی، تولیدکنندگان کارتن، پاکت، لفاف و ... از جمله وظایفی هستند که دنبال می‌کنیم.
آقای کرباسیان با برآوردی از بازار موجود، تأکید کرد: حجم برآورد بازار در ارائه خدمات پستی کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است که با توجه به آمار موجود، تنها ۲۰ درصد آن نصیب فعالان رسمی می‌شود.
وی با بیان اینکه شرکت پست با جابه‌جایی حدود ۴۰۰ میلیون مرسوله در طول سال، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از بازار را در اختیار دارد، گفت: با حضور اپراتور‌ها و فعالان پستی، اگر بتوان ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان را جذب کنیم، وزارت ارتباطات به اهداف خود می‌رسد و در عین حال شرکت پست و فعالان خصوصی این حوزه نیز متنفع می‌شوند.
مدیرعامل نخستین اپراتور خصوصی پست همچنین پیشنهاد داد: شفاف‌سازی بازار پست نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. این شفاف‌سازی باید بر اساس تعاریف پست انجام شود. متأسفانه در این حوزه، متولی‌های متعددی وجود دارند که کار را برای ما سخت و پیچیده می‌کنند. این موضوع باید ساماندهی شود.
بازار پست ظرفیت‌های بسیاری برای بزرگ شدن دارد
پس از رونمایی از نخستین اپراتور خصوصی پست کشور، آقای محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خطاب به مدیرعامل اپراتور اول، گفت: فراموش نکنید که رقابت با شرکت پست در اولویت برنامه‌های شما قرار دارد و سعی کنید به بهترین شکل این بازار را در اختیار بگیرید و خدمات را با بهترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار دهید. این اقدام شما قانونی است و باید انجام شود. بازار پست بسیار بزرگ است و ظرفیت‌های بالایی دارد.
وی افزود: در این حوزه وظیفه دولت رگلاتوری است و باید این تکلیف را به خوبی بیاموزد و اجرا کند. از سوی دیگر جامعه نیز باید با این ادبیات آشنا شود و بداند که پس از واگذاری، وظیفه هر نهادی چیست.
آقای آذری جهرمی درس گرفتن از تجربیات گذشته به ویژه واگذاری شرکت مخابرات را ضروری دانست و افزود: دو سال است که لایحه‌های مختلف را برای حل مشکلات مربوط به خصوصی‌سازی شرکت مخابرات، به مجلس می‌بریم، اما کارساز نیست چراکه این مسائل باز نشده و آسیب‌شناسی لازم صورت نگرفته است. باید بگوییم که پس از خصوصی‌سازی در حوزه تلفن ثابت، عقب‌گرد داشتیم. ضمن اینکه بعد از خصوصی‌سازی، کارگزاران روستایی با مشکلات بسیاری مواجه شدند که اگر این مسائل گفته شود، پیدا کردن راه‌حل برای آن‌ها هم آسان‌تر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز