وال استریت ژورنال: مذاکرات آمریکا و طالبان از سر گرفته خواهد شد


وال استریت ژورنال: مذاکرات آمریکا و طالبان از سر گرفته خواهد شد

تهران- ایرنا- یک روزنامه آمریکایی روز دوشنبه نوشت: در پی سفر اخیر زلمی خلیل زاد به پاکستان، وی در دیدار با هیئت طالبان در مورد تبادل زندانیان، کاهش خشونت و از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان به گفت و گو پرداخت.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در ماه گذشته در نیویورک با دیپلمات‌های برجسته کشورهای مختلف دیدار و سپس در سفر به پاکستان با ملا برادر معاون سیاسی طالبان به گفت و گو پرداخت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته به دلیل کشته شدن یک سرباز امریکایی در افغانستان مذاکرات میان طالبان و امریکا را بعد از نه دور مذاکرات فشرده لغو و اعلام کرد که حملات علیه طالبان تشدید خواهد شد.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، در این دیدار نمایندۀ امریکا و هیئت طالبان برای افزایش اعتماد در مورد کاهش خشونت و همچنین تبادل زندانیان گفت‌وگو کرده‌اند.

برخی از رسانه های آمریکایی همچنین اعلام کردند که طالبان سه مهندس هندی را در عوض ۱۲ فرمانده ارشد این گروه از زندان بگرام آمریکا معاوضه کرده است.

وال استریت ژورنال افزود: هئیت طالبان به خلیل زاد پیشنهاد داده است که در ازای آزادی «انس حقانی» که در حال حاضر در اختیار دولت افغانستان قرار دارد، حاضر است دو مهندس امریکا و استرالیایی را از زندان‌های این کشور آزاد کند.

تاکنون وزارت خارجۀ امریکا در مورد محتوای مذاکرات خلیل‌زاد و طالبان اظهارنظری نکرده است، اما عنوان کرده است که این سفر به منظور آغاز مذاکرات میان امریکا و طالبان انجام نشده است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز در مورد این دیدار گفت که هیچ تغییری در محتوای متن مذاکرات با امریکا انجام نخواهد شد و طالبان آماده است که این توافق را امضا کند و در حال حاضر این موضوع به امریکا بستگی دارد که بخواهد جنگ را ادامه دهد یا اینکه از طریق مسالمت‌آمیز بحران افغانستان حل شود.

وال استریت ژورنال ادامه داد: براساس پیش‌نویس قرارداد میان امریکا و طالبان، پنج هزار نظامی امریکایی طی ۱۸۰ روز آینده از افغانستان خارج و مابقی نظامیان نیز طی یک‌سال آینده در ازای متوقف شدن ارتباط طالبان با القاعده و همچنین تضمین عدم تبدیل شدن افغانستان به مکانی برای تروریسم از این کشور خارج خواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...