خط، نماد و هویت هر ملت است


خط، نماد و هویت هر ملت است

یک خوشنویس با بیان اینکه فرهنگ و هنر متعلق به بشریت است و مرز ندارد؛ گفت: زبان و خط نماد و هویت هر ملتی هستند.

به گزارش ایسنا، رسول مرادی در مراسم گرامیداشت هفته خوشنویسی و تجلیل از اساتید انجمن خوشنویسان که در محل سالن اجتماعات شهرداری کاشمر برگزار شد، عنوان کرد: وجود آثار خوشنویسان بزرگی از این کشور موجب شده در بین دیگر ملت‎ها سرآمد باشیم و به خط ما احترام بسیاری بگذارند، زیبایی خط خوشنویسان ایرانی مسحورکننده است، اکنون آثار هنر خوشنویسان ایرانی از جمله میرعماد در موزه‌های بزرگ دنیا از جمله موزه مترو پولیتن نیویورک، هند و... بسیار به چشم می‎خورد. تعداد آثار نسخه‌های خطی خوشنویسان کشورمان به زبان فارسی که در موزه‌های دیگر کشورها از جمله هند وجود دارد به مراتب بیشتر از موزه‎های ایران است.

این استاد خوشنویس که تاکنون دوبار دیوان حافظ و یک‌بار شاهنامه فردوسی را کتابت کرده است، افزود: بسیاری از خوشنویسان ارادت خاصی به حافظ دارند به طوری که وقتی دیوان را باز می‌کنند انگار این شاعر بزرگ با آن‌ها سخن می‌گوید و به نوعی انرژی می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه حافظ، سعدی، مولانا و فردوسی بهترین همنشین خوشنویسان هستند، گفت: زبان فارسی یکی از غنی‌ترین زبان‌های دنیاست. آنچه به یک ملت و کشور ارزش می‌دهد فرهنگ است، با وجود هنرمندان بزرگ ایرانی آثار فرهنگی این کشور حرف اول را در دنیا می‌زند و چون از این نظر غنی هستیم، اهل فرهنگ دیگر کشورها با روی گشاده از خوشنویسان ایرانی استقبال می‌کنند.

این استاد انجمن خوشنویسان ایران همچنین عنوان کرد: خط نستعلیق خط سحرانگیزی است، این خط آن‌قدر جاذبه دارد که هر بیننده‌ حتی کسانی را که فارسی نمی‌دانند، مجذوب خود می‎کند.

وی اظهار کرد: کاشمر در هنر خوشنویسی از بسیاری مراکز استان‌های کشور جلوتر است، در این شهر اساتید بزرگی همچون دربان حسینی و فانی هستند که خط‎شان جزء کارهای درجه یک استادان کشور محسوب می‏شود.

خوشنویسان هیچ تریبونی برای بیان مشکلات خود ندارند

در این مراسم یکی دیگر از اساتید خوشنویس ایران گفت: در همه ادوار تاریخ تنها قشری که به جامعه زمان خود در حوزه فرهنگ، ادب، تمدن و آنچه مربوط به قومیت و آداب و رسوم کشور می‎شود، معنا می‌دهند و معرفی می‌کنند، هنرمندان خوشنویس هستند.

احمد قائم مقامی خطاب به مسئولان اظهار کرد: برای هنرمند کف زدن، تقدیر و تمجید کردن بسیار خوب است و حامی دل آن‌ها می‌شود اما باید به فکر مشکلات اقتصادی هنرمندان نیز بود.

این استاد انجمن خوشنویسان ایران بیان کرد: اگر هنرمند بخواهد آثاری را خلق کند که سالیان بعد میراث دار فرهنگ این کشور باشد باید مسائل مالی آنان تامین شود.

وی با بیان اینکه در همه ادوار هنرمندان مظلوم هستند، گفت: هنرمندان به خصوص خوشنویسان هیچ تریبونی برای بیان مشکلات خود ندارند، برای اینکه هنرمند به آینده خود امیدوار باشد، باید حمایت شود.

قائم مقامی افزود: با توجه به اینکه از آثار هنرمندان خوشنویس استقبال نمی‌شود، باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد؛ اگر می‌خواهیم هنرمندان جایگاه واقعی خود را از دست ندهند و نام و نشان مسئولان این مرزو بوم را در تاریخ ثبت کنند، باید حمایت شوند.

در این مراسم شهردار کاشمر نیز بیان کرد: شهرداری کاشمر در حمایت از هنرمندان طی سال‌ها و به مناسبت‎های مختلف نه تنها گردهمایی‎های متفاوت اجتماعی برگزار کرده بلکه چندین برابر ادارات دولتی در بخش فرهنگ و هنر هزینه نموده است.

جعفر سلیمانی عنوان کرد: شهرداری کاشمر خود را سرمایه‌گذار و بهره‌بردار در بعد هنر می‎داند، مدیریت شهری فرابخشی فکر می‌کند و معتقدیم تمام امور شهر به ما مربوط می‌شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

وی ادامه داد: بعد از مشهد بزرگ‌ترین فرهنگسرای استان به وسعت 12 هزار متر مربع در کاشمر احداث می‎شود، در این مکان تمامی زیرساخت‌های آموزشی و کلاس‌های مورد نیاز تامین خواهد بود.

شهردار کاشمر عنوان کرد: شهرداری سازمان مردم محور و اجتماع محور است و در زیباسازی شهر محتاج همه هنرمندان هستیم و به سمت شما عزیزان دست نیاز دراز می‌کنیم.

در ادامه مراسم مسئول انجمن خوشنویسان کاشمر، گفت: انجمن خوشنویسان کاشمر به همت استاد رسول مرادی و با کلاس‎هایی که در کتابخانه مدرس برگزار می‎شد، کار خود را از سال 66 آغاز نمود.

فرنوش هادوی از استاد مرادی به عنوان پایه‌گذار انجمن خوشنویسان کاشمر نام برد و گفت: طی چندین سال گذشته تاکنون انجمن خوشنویسان کاشمر کارنامه بسیار قابل قبولی دارد.

وی اظهار کرد: طی یک سال اخیر در شهرستان شاهد برپایی 6 نمایشگاه خوشنویسی بودیم که آخرین آن با همکاری انجمن خوشنویسان کاشمر، نیشابور و سبزوار در محل نگارخانه ارشاد این شهرستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا؛ افتتاح نمایشگاه خوشنویسی آیین مهر در محل نگارخانه ارشاد از دیگر برنامه‎های این مراسم بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...