راهکار جبران کاهش فروش نفت/ تحریم عامل رونق تولید می‌شود


راهکار جبران کاهش فروش نفت/ تحریم عامل رونق تولید می‌شود

در شرایط تحریمی که فروش نفت سخت شده است، ایجاد تسهیلات در صنعت پتروشیمی می تواند راهکار مناسبی برای رونق تولید در این صنعت و کم اثر کردن تحریم ها باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، همواره تولید نفت به مواد پایین دست و با ارزش افزوده بالا سبب شده که علاوه بر جلوگیری از خام فروشی، ارزآوری به داخل کشور نیز افزایش یابد. همچنین در شرایط تحریمی فعلی که فروش نفت با مشکل مواجه است، فروش محصولات پتروشیمی می‌تواند راه حل مناسبی برای این چالش باشد.

از سوی دیگر اما با وجود کاهش قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی همچنان نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی در کشور بالاست که این امر سبب افت سودآوری این صنعت شده است.

در این رابطه محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: از انجاکه در حال حاضر صنعت پتروشیمی یکی از ارزآورترین صنایع کشور محسوب می شود، رونق این بخش در شرایط فعلی می‌تواند تا حد زیادی در کم اثرکردن تحریم‌ها موثر باشد.

وی در ادامه افزود: اما یکی از چالش‌های حال حاضر این صنعت، افت بهره‌وری، بالا بودن نرخ خوراک و کاهش سود واحدهای پتروشیمی است. از سوی دیگر در شرایط تحریم که فروش نفت به سختی همراه بوده و همچنین ذخیره‌سازی آن نیز محدود است، یکی از راه هکارهای موجود برای برون رفت از مشکل صنایع پتروشیمی و همچنین مازاد نفت خام، تشویق واحدهای پتروشیمی به تولید مواد با ارزش افزوده بالاتر از نفت خام است.

به گفته منصوری، در این شرایط می‌توان با دادن تخفیف در خوراک واحدهای پتروشیمی به ویژه خوراک مایع، از تولید محصولات پتروشیمی با ارزش حمایت شود که این محصولات ارزآوری مطلوبی نیز برای اقتصاد دارند.

از سویی دیگر در وضعیتی که به ناچار فروش نفت افت کرده است باید تلاش کنیم تا برداشت از چاه‌های نفت کاهش نیابد چراکه کاهش برداشت سبب افت فشار چاه و درنتیجه از بین رفتن ذخایر نفت و گاز می‌شود.

از این رو منطقی به نظر می‌رسد که مسئولین با دادن تخفیفات بیشتر در خصوص خوراک پتروشیمی‌ها ، هم به رونق تولید این واحدها کمک کنند و هم از کاهش تولید نفت جلوگیری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور